Samarbeid med pårørende i sykehjem
SAMMENDRAG: Artikkelen beskriver et fagutviklingsprosjekt om samarbeid med pårørende i sykehjem og har fokus på prosessen og utfordringer knyttet til fagutviklingsarbeid i en slik kontekst. Å drive fagutviklingsarbeid i en sykehjemsavdeling er en tidkrevende prosess. Det kreves aktiv innsats for å forankre prosjektet i avdelingen og gi personalet en opplevelse av at prosjektet er deres. Artikkelen har beskrevet deler av prosessen i fagutviklingsprosjektet «Samarbeid med pårørende i en rehabiliterings- og korttidsavdeling». Prosessen har vært «kronglete», og krevd justeringer underveis. Vi mener at denne prosessen gir et realistisk bilde av noen av de utfordringene man kan stå overfor når det iverksettes fagutviklingsprosjekter i sykehjem. Det er også viktig å synliggjøre problematiske og utfordrende prosesser slik at andre kan lære av disse erfaringene.
«Samarbeid med pårørende» er et av flere
fagutviklingsprosjekter som gjennomføres i regi av
Undervisningssykehjemsprosjektet i Oslo (USP). Hensikten med å
drive fagutviklingsprosjekter er å kvalitetsutvikle sykehjemmets
tjenestetilbud på en systematisk måte. Dette innebærer at
situasjonen/problemområdet som fagutviklingsprosjektet omhandler
kartlegges før det blir iverksatt tiltak/handlinger. Prosjektet må
også evalueres systematisk. De ulike fasene i fagutviklingsarbeid
er beskrevet i en tidligere artikkel(1).
Bakgrunn for prosjektet
Avdelingen hadde selv meddelt USP at den ønsket samarbeid med
pårørende som satsingsområde for fagutvikling.
Fagutviklingsprosjektet startet høsten 2001, og ble gjennomført på
en korttids- og rehabiliteringsavdeling som har to
pasientkategorier:
1. Pasienter som er i en rehabiliteringsprosess
2. Pasienter som er på korttidsopphold av ulike årsaker.
Et godt samarbeid med pårørende er viktig for å nå avdelingens
mål; at rehabiliteringspasienter som kommer til avdelingen skal
kunne klare seg hjemme, når dette er faglig forsvarlig. Hensikten
med korttidsopphold kan være svært varierende. Det kan for eksempel
være å avlaste pårørende slik at den eldre kan fortsette å bo
hjemme, eller å gi hjemmeboende eldre sosial kontakt for en
periode.
Fagutviklingsprosjektets mål var å utvikle mer systematiske
planer og rutiner for hvordan samarbeidet med pårørende skal være i
den tiden pasienten er i avdelingen. Det gjelder både
rehabiliteringspasienter og pasienter på korttidsplass. Da
prosjektet startet, fantes det skriftlige planer for samarbeid med
rehabiliteringspasienters pårørende. Personalet ønsket imidlertid å
videreutvikle disse og å arbeide med å anvende planene mer
systematisk. Det fantes ingen tilsvarende skriftlige planer for
pasienter på korttidsplass.
Funn i litteraturen
Samarbeid mellom pårørende og personale i sykehjem er i liten
grad beskrevet i litteraturen (2). Studiene konsentrerer seg
hovedsakelig om situasjoner med permanent flytting til sykehjem.
Det ble ikke funnet litteratur som fokuserer på samspillet mellom
familien/pårørende og personalet i en rehabiliterings- og
korttidsavdeling i sykehjem. Det ble imidlertid funnet en artikkel
med fokus på relasjonen mellom personalet og aldersdemente
personers pårørende i en korttidsavdeling (avlastningsopphold) i
sykehus (3). Vi mener at flere aspekter i litteraturen om permanent
flytting er relevante også for samarbeidet mellom personale og
pårørende i en rehabiliterings- og korttidsavdeling.
Litteraturen vi har funnet tar hovedsakelig de pårørendes
perspektiv (2,4,5), og fokuserer særlig på situasjonen rundt
flyttingen til sykehjem (6,7,8). Pårørendes behov etter at et
familiemedlem er flyttet til sykehjem og familiens involvering i
sykehjemmet, har i liten grad vært studert (2,9,10). For personalet
er det viktig å ha kunnskap om pårørendes opplevelser og reaksjoner
i forbindelse med at en som står dem nær skal ha et opphold på
sykehjem. Det er også viktig å ta hensyn til pårørendes perspektiv
når planer for samarbeid med dem skal utvikles.
Relasjonen mellom pårørende og sykehjemspersonale
Det er beskrevet at mange pårørende opplever det som vanskelig
å få kontakt med personalet, og at de opplever at personalet ikke
har tid til dem i en travel hverdag. Fordi pårørende ser lite til
personalet kan relasjonen oppleves som overflatisk (2,3). Samtidig
beskrives personalet som hyggelig og pårørende beundrer dem.
Pårørende uttrykker at de har forståelse for personalets stressete
og vanskelige arbeidssituasjon, men de gir ikke uttrykk for dette
overfor personalet. Pårørende er usikre på hvordan de skal
kommunisere sine erfaringer, og mangel på kommunikasjon fører også
til at personalet ikke får anerkjennelse for det de gjør.
Kommunikasjonsproblemer kan føre til usikkerhet og mistillit (6) og
til konflikter (9). Personalet mister en informasjonskilde som
kunne gitt den eldre personen forbedret pleie (2).
Studier av samspillet mellom pårørende og personalet påpeker at
pårørende opplever at det er de som må ta ansvar for å etablere
kontakt og kommunikasjon med personalet. De må også ta ansvar for å
oppsøke personalet for å få informasjon (2,3). Pårørende opplever
at personalet ikke er aktive nok når det gjelder å be dem om
informasjon (3). Hvordan kontakten blir, er avhengig av hvor aktive
de pårørende er. I situasjoner hvor de er passive, gis bare helt
nødvendig informasjon. Dersom pårørende aktivt tar initiativ til
kontakt og oppsøker informasjon, kan det utvikles en mer positiv
relasjon, og derved bedres informasjonen (2).
Pårørende har ofte en lang «karriere» som omsorgsgiver for sine
nærmeste før de kommer i kontakt med sykehjemmet (11). Mange mener
at de har en «ekspertkunnskap» i forhold til sitt familiemedlem som
de ønsker å formidle til personalet, slik at den kan danne grunnlag
for pleien (2,6,9). De pårørende anser det som svært viktig at
deres meninger og synspunkter tas alvorlig, og at deres beskrivelse
av pasientens tidligere livshistorie blir trodd og tatt hensyn til
(10).
Det er beskrevet at i mange situasjoner kan pårørende ta ut
sinne og frustrasjon overfor personalet, og for enkelte kan dette
bli den dominerende oppfatningen av pårørende. I mange tilfeller
mangler personalet strategier for å takle slike situasjoner og
ønsker å beskytte seg mot det de oppfatter som urettferdige klager.
Dette kan føre til at enkelte forsøker å unngå kontakt med
pårørende (3). I stedet for å se på slike reaksjoner fra pårørende
som en mulighet til å forbedre tilbudet i avdelingen, oppleves de
som personlig kritikk. Ved aktivt å oppsøke pårørende, er det mulig
å skape en kultur med rom for åpenhet til å diskutere problemene
(3).
Relasjonen mellom pårørende og personalet kan også være preget
av mangel på forståelse for den andre parts situasjon (9). Nolan og
Dellasega (9) påpeker at det er svært viktig at relasjonen mellom
personalet og pårørende oppfattes som en toveisprosess, og at
personalets opplevelser og erfaringer også synliggjøres. Pårørende
må dessuten ha kunnskap om hva sykehjemmet kan tilby, så det ikke
skapes urealistiske forventninger. En god relasjon innebærer også
at pårørende respekterer og verdsetter personalet og dets
kompetanse, og at de anerkjenner den relasjonen personalet
etablerer til beboeren (12). Det er også viktig at personalet er
bevisst på betydningen av familie og venner i sykehjemmet, og at
beboeren blir oppfattet som en unik person (2,13,14). For å få en
positiv relasjon, er det viktig at personalet også er vàr for
pårørendes følelser og opplevelser (10). En økt bevisstgjøring på
dette området, vil øke forståelsen for familiens behov (2).
Tiltak for bedre samhandling
Det hevdes at selv med kunnskap om hva som er viktig for å
etablere gode relasjoner mellom pårørende og personalet, gjøres det
lite systematisk arbeid for å bruke denne kunnskapen i praksis. Det
er nødvendig å erkjenne at aktiv innsats for å etablere et godt
samarbeid med pårørende er en viktig del av oppgavene i et sykehjem
(9).
Det bør være enighet blant personalet i en avdeling om hva som
er god praksis i forhold til å involvere pårørende (3). Det er
nødvendig at det avsettes tilstrekkelig tid til dette arbeidet og
at det klargjøres hvem som er ansvarlig. Det er nødvendig å skape
anerkjennelse for og avklare rollene i relasjonen (6,9). Relasjonen
til pårørende bør oppfattes som gjensidig, og pårørendes bidrag som
viktig for det tilbudet som gis i avdelingen (3). Det er også
viktig å skape et vennlig og åpent miljø, som oppfordrer til besøk
(9). Når det legges vekt på å skape en positiv og mer likeverdig
relasjon mellom personalet og pårørende, reduseres konfliktene (9).
Litteraturen om samhandling mellom pårørende og personalet
legger vekt på behovet for å forbedre kommunikasjonen mellom disse
gruppene (2,9,15). Personalet bør bli mer tilgjengelig for
pårørende og være sitt ansvar bevisst når det gjelder å etablere
gode relasjoner (6). Det må også bli en økt bevisstgjøring i
forhold til pårørendes erfaringer, opplevelser og følelser. Noe som
vil påvirke relasjonen positivt, er et samarbeid mellom pårørende
og personalet i forbindelse med konkrete oppgaver (2).
Generelle tiltak som foreslås for å forbedre personalets
kommunikasjon og samhandling med pårørende, er å øke den enkeltes
kunnskap og gi muligheter for refleksjon. Dette kan for eksempel
skje ved internundervisning. Andre tiltak for å forbedre relasjonen
er individuelle og planlagte samtaler, og å utvikle metoder for
toveis tilbakemelding om forhold som angår beboeren og relasjonen
mellom pårørende og personalet. Pårørendes engasjement bør også
dokumenteres (10).
Det er beskrevet at pårørende ønsker økt involvering (2), også
i forbindelse med korttidsopphold (3). Pårørende mener at en av
årsakene til at de er for lite involvert, er relasjonen mellom dem
og personalet (3). Ønsket om å involvere seg mer under et
korttidsopphold knyttes til pleie, planlegging av hjemreise eller
overføring til sykehjem. For at pårørende skal oppleve at de er
tilstrekkelig involvert, er det viktig at de får informasjon, at de
deltar i beslutningsprosesser, at det er noen de kan kontakte når
de har behov for det og at de opplever at tjenesten er tilpasset
deres behov (3).
Flere funn i litteraturen hadde betydning for dette
fagutviklingsprosjektet, spesielt i prosjektets senere fase. Et
viktig moment som blir påpekt, er at pårørende ofte opplever at de
må ta ansvar for å etablere kontakt og kommunikasjon med
personalet, og selv oppsøke personalet for å få informasjon.
Pårørende synes heller ikke at personalet er aktive nok når det
gjelder å innhente informasjon fra dem, og at kontakten er avhengig
av hvor aktive de pårørende er (2,3). Dette dokumenterer
betydningen av å arbeide aktivt for å lage best mulige planer og
«standardiserte» rutiner for samarbeidet med pårørende, slik at
samarbeidet i minst mulig grad blir opp til den enkelte pleier
eller pårørende.
Prosessen i fagutviklingsprosjektet
Avklaring av fokus
Gjennom samtaler med avdelingsleder og i personalmøter
utkrystalliserte «Vanskelige samtaler med pårørende» seg som et
aktuelt problemområde. Personalet hadde en opplevelse av at
problemene ofte oppsto i samtaler om hensikten og målet med
oppholdet i avdelingen, og om pasienten kunne reise hjem etter
oppholdet. Personalet hadde også en oppfatning av at disse
vanskelige samtalene ofte oppsto i formelle møter. Personalets
umiddelbare ønske var å lære seg teknikker for å håndtere slike
situasjoner på en god måte.
Systematisk kartlegging av problemområdet
Til tross for at temaet ble drøftet i flere møter med
personalgruppen, var det vanskelig å få tak i hva disse vanskelige
samtalene egentlig innebar, grunnen til at de oppsto og hvor ofte
de forekom. Derfor var det viktig å kartlegge situasjoner med
vanskelige samtaler på en systematisk måte. God kunnskap om
problemområdet er vesentlig for å kunne finne frem til gode og
relevante tiltak.
En arbeidsgruppe begynte å utarbeide et kartleggingsskjema som
kunne beskrive noen kjennetegn ved vanskelige samtaler. Gruppen
besto av to fra personalet og en ansatt i USP. Skjemaet ble drøftet
i flere personalmøter hvor alle i avdelingen kunne komme med
synspunkter. Kartleggingen skulle avdekke faktorer som avdelingen
måtte være særlig oppmerksom på når planer og rutiner for samarbeid
med pårørende skulle videreutvikles. I skjemaet ble følgende
forhold kartlagt: Når og hvor oppsto situasjonen, pårørendes
relasjon til pasienten, kjennetegn ved pasienten (kjønn, alder,
sivil status, bosted), hvor pasienten var innlagt fra, type plass i
avdelingen, diagnose, tema for samtalen, og hvordan pårørende var
informert om pasientens situasjon.
Kartleggingsskjemaet var ferdig i slutten av januar 2002. I
perioden 1. februar til 15. juni 2002 skulle skjemaet fylles ut
hver gang personalet opplevde en samtale med pårørende som
vanskelig. Det kunne innebære at det ble fylt ut flere skjemaer for
én pasient. Det var opp til den enkelte å definere hva som var en
vanskelig samtale.
Presentasjon og kritisk vurdering av resultatene
I denne perioden ble det bare fylt ut fem kartleggingsskjemaer,
og to av skjemaene gjaldt samme pasient. Til tross for et så lite
antall utfylte skjemaer velger vi, for å gi leseren en best mulig
oversikt, å presentere noen av resultatene i tabells form (se
tabell 1).
Fem skjemaer som angår fire pasienter er et lite grunnlag å
trekke bastante konklusjoner på. Vi ser imidlertid at resultatene
«utfordrer» noen av de antakelsene personalet hadde om vanskelige
samtaler med pårørende. Tre av situasjonene oppsto på pasientens
rom, det vil si i en uformell samtale. Personalet mente at de
vanskelige samtalene var knyttet til formelle møter. Personalet
hadde også en antakelse om at de vanskelige samtalene ofte
omhandlet spørsmålet om pasienten var i stand til å klare seg
hjemme eller ikke. Kartleggingsskjemaene viste imidlertid at i fire
av fem situasjoner var temaet i samtalen faglige spørsmål knyttet
til rehabiliteringen. En av personalets antakelser var også at
«vanskelige møter» med pårørende hadde sammenheng med mangelfull
informasjon. Av tabellen fremgår det at det var avholdt møte med
alle pasientenes pårørende, og personalets vurdering var at
pårørende hadde fått informasjon. Dette kan tolkes på minst to
måter; at informasjonen var utilstrekkelig eller ikke ble formidlet
på en god måte, eller at det er andre forhold enn mangel på
informasjon som har betydning i disse situasjonene. Litteraturen
dokumenterer at informasjon er viktig for å oppnå en god relasjon
med pårørende. Spørsmålet er om det er innholdet i informasjonen
eller måten den blir gitt på som gjør informasjonen mangelfull.
Vurdering av hva som skjedde i forbindelse med
kartleggingen
Fordi det bare ble utfylt fem skjemaer i kartleggingsperioden,
startet en prosess i avdelingen for å finne ut hva dette kunne
skyldes. Mulige årsaker til at skjemaet ikke var utfylt ble drøftet
åpent, blant annet i personalmøter. Spørsmål som ble stilt i denne
fasen var: Har det ikke oppstått situasjoner med vanskelige
samtaler i denne perioden? Ifølge en deltaker i arbeidsgruppen
hadde personalgruppen diskutert flere slike episoder. Det var
derfor grunn til å anta at det hadde vært flere situasjoner enn de
fem som ble kartlagt. Da var det viktig å spørre: Det har oppstått
situasjoner, men kartleggingsskjemaet ble ikke utfylt. Er det mulig
å finne en eller flere forklaringer på dette? I samtalene rundt
dette spørsmålet kom det frem at i tidsrommet for kartleggingen av
vanskelige samtaler var det omorganiseringer i sykehjemmet og
avdelingen samtidig som det var skifte av avdelingsleder.
Personalet hadde opplevd denne perioden som svært arbeidskrevende,
og kartleggingsarbeidet hadde derfor kommet i bakgrunnen.
En annen viktig faktor var at det i samme periode ble innført
en «bestiller-utfører»-modell i bydelen som innebar at bydelen
opprettet et «bestillerkontor». Beslutningene om hvilke
tjenestetilbud personer i bydelen skal få, tas nå på dette nivået.
Avdelingen erfarte at bydelens bestillerkontor hadde overtatt en
del av kontakten med pårørende, spesielt på områder personalet
mente var «utløsende faktorer» for vanskelige samtaler.
Noe som også kan ha hatt betydning for at ikke flere vanskelige
samtaler med pårørende ble kartlagt, hadde med personalets
oppfatning av problemområdet å gjøre. Flere uttrykte at det var høy
terskel for å definere en situasjon eller et møte som «vanskelig».
De ga uttrykk for at det i ettertid var lett å tenke: «Jeg klarte
det - det var jo ikke så vanskelig. Andre har klart det uten å
kalle det en vanskelig situasjon, og da må jo jeg også klare det».
Det kom også frem at slike samtaler ikke lenger ble betegnet som
«vanskelige», men «utfordrende».
Et tredje forhold som sannsynligvis også hadde betydning, var
personalets motivasjon. Til tross for at kartleggingsskjemaet ble
utarbeidet i en arbeidsgruppe bestående av personalet fra
avdelingen og diskutert på flere personalmøter, kan det i ettertid
se ut som om personalets eierforhold til skjemaet ikke var godt
nok. Enkelte uttrykte at de så på kartleggingsskjemaet som USPs
skjema. Et annet moment var at enkelte syntes det var vanskelig å
forstå betydningen av å kartlegge over en såpass lang periode. Det
tok for lang tid før de kunne se noen resultater.
Avklaring av prosjektets videre utvikling
Det ble holdt flere møter i avdelingen for å avklare om det var
grunnlag for å fortsette prosjektet, og eventuelt i hvilken form.
Flere forhold måtte vurderes i denne fasen. Selv om USP ønsket å
fortsette kartleggingen av vanskelige samtaler med pårørende, var
det viktig å ta hensyn til personalets motivasjon og ønsker. De fem
utfylte skjemaene viste at pårørende hadde fått informasjon, men ga
ingen opplysninger om innholdet i informasjonen.
Litteraturgjennomgangen hadde klarlagt forhold som var av
betydning, og relevante tiltak som kunne forbedre relasjonen. Dette
ga et grunnlag for å arbeide videre med å kvalitetssikre og utvikle
informasjonen som gis til pårørende.
Høsten 2002 deltok flere i personalgruppen på et seminar hvor
ett tema var samarbeid med pårørende. Dette ga inspirasjon til å
fortsette prosjektet, men nå med fokus på å utarbeide konkrete
retningslinjer for samarbeidet med pårørende. Det ble derfor en
avveining mellom USPs ønske om å fortsette kartleggingen, og at
innholdet skulle styres av at det var avdelingens prosjekt. Å
fortsette arbeidet på en slik måte at en ivaretok personalets
motivasjon for å arbeide med prosjektet ble besluttet.
Justering av prosjektet
Etter denne «krisen» i fagutviklingsprosjektet, gikk arbeidet
over i fase II som startet med å beskrive kvalitetsmål for
samarbeidet med pårørende i avdelingen. I tillegg ble det beskrevet
tiltak som personalet mente kunne bidra til å nå målene. Hensikten
var å videreutvikle de rutinene for samarbeid med pårørende som
allerede eksisterte i avdelingen. Systemer og planer som har til
hensikt å sikre at det gis informasjon til pårørende, at pasientens
opphold i avdelingen og hjemreisen planlegges systematisk og i god
tid og at pårørende informeres om dette, er under utarbeidelse.
Dette arbeidet pågår fortsatt og er basert på at informasjon er en
viktig forutsetning for å få til et godt samarbeid med pårørende.
Arbeidet er også basert på litteratur som beskriver hvordan
pårørende opplever samarbeidet med personalet.
Avsluttende refleksjoner
Å drive fagutviklingsarbeid i en sykehjemsavdeling er en
tidkrevende prosess. Det kreves aktiv innsats for å forankre
prosjektet i avdelingen og gi personalet en opplevelse av at
prosjektet er deres. Samtidig kreves det at prosjektet holdes
«levende» for personalet i en travel hverdag preget av oppgaver og
situasjoner som må løses her og nå. Dette er en utfordring,
spesielt når man opplever at det personalet er opptatt av kan være
svært situasjonsbetinget. Valget av fokus på vanskelige samtaler
med pårørende tidlig i fagutviklingsprosjektet, var sannsynligvis
et eksempel på dette. Avdelingen hadde opplevd et par spesielt
vanskelige situasjoner i tiden rett før dette valget ble tatt.
Oppsummering
Artikkelen har beskrevet deler av prosessen i
fagutviklingsprosjektet «Samarbeid med pårørende i en
rehabiliterings- og korttidsavdeling». Prosessen har vært
«kronglete», og krevd justeringer underveis. Vi mener at denne
prosessen gir et realistisk bilde av noen av de utfordringene man
kan stå overfor når det iverksettes fagutviklingsprosjekter i
sykehjem. Det er også viktig å synliggjøre problematiske og
utfordrende prosesser slik at andre kan lære av disse erfaringene.
Litteratur:
1. Bergland Å, Hestetun M, Sellevold GS. Systematisk
fagutvikling i sykehjem - en måte å bedre tjenesten på. Erfaringer
fra tre fagutviklingsprosjekter ved Undervisningssykehjemmet i
Oslo. Sykepleien 2003;91(7):36-41.
2. Hertzberg A, Ekman S, Axelsson K. Staff activities and
behaviour are the source of many feelings: relatives' interactions
and relationships with staff in nursing homes. Journal of Clinical
Nursing 2001;10(3):380-8.
3. Walker E, Dewar BJ. How do we facilitate carers' involvement
in decision making? Journal of Advanced Nursing 2001;34(3):329-37.
4. Dellasega C, Nolan M. Admission to care: facilitating role
transition amongst family carers. Journal of Clinical Nursing
1997;6(6):443-51.
5. Nolan M, Walker G, Nolan J, Williams S, Poland F, Curran M,
Kent, BC. Entry to care: positive choice or fait accompli?
Developing a more proactive nursing response to the needs of older
people and their carers. Journal of Advanced Nursing
1996;24(2):265-74.
6. Sandberg J, Lundh U, Nolan MR. Placing a spouse in a care
home: the importance of keeping. Journal of Clinical Nursing
2001;10(3):406-16.
7. Kellett UM. Transition in care: family carers' experience of
nursing home placement. Journal of Advanced Nursing
1999;29(6):1474-81.
8. Ryan AA, Scullion HF. Nursing home placement: an exploration
of the experiences of family carers. Journal of Advanced Nursing
2000;32(5):1187-95.
9. Nolan M, Dellasega C. «It's not the same as him being at
home»: creating caring partnerships following nursing home
placement. Journal of Clinical Nursing 1999;8(6):723-30.
10. Hertzberg A, Ekman S. «We, not them and us?» Views on the
relationships and interactions between staff and relatives of older
people permanently living in nursing homes. Journal of Advanced
Nursing 2000;31(3):614-22.
11. Romøren TI. Den fjerde alderen. Funksjonstap, familieomsorg
og tjenestebruk hos mennesker over 80 år. Gyldendal Akademisk.
Oslo, 2001.
12. Heiselman T, Noelker LS. Enhancing mutual respect among
nursing assistants, residents, and residents' families.
Gerontologist 1991;31(4):552-5.
13. Hertzberg A, Ekman S. How the relatives of elderly patients
in institutional care perceive the staff. Scandinavian Journal of
Caring Sciences 1996;10(4):205-11.
14. Duncan MT, Morgan DL. Sharing the caring: family
caregivers' views of their relationships with nursing home staff.
Gerontologist 1994;34(2):235-44.
15. Kellett UM. Searching for new possibilities to care: a
qualitative analysis of family caring involvement in nursing homes.
Nursing Inquiry 1999;6(1):9-16.
0 Kommentarer