Helsefremmende arbeid - kunnskap, mening og verdier
SAMMENDRAG: I to påfølgende artikler setter forfatteren søkelyset på helsefremming, sykdomsforebygging og de utfordringer som helsesøstertjenesten står overfor i sitt arbeid. Stortingsmelding 16 Resept for et sunnere Norge handler om hva vi blir syke av og hva som skal gjøres for å fremme helse. Resepten er tilsynelatende enkel. Vi skal mosjonere mer, spise mindre av det usunne og slutte å røyke. Det er staten og individet som har ansvaret. Er dette eneste budskap og verdi som skal ut til folket? Hvilken tenkning kan ligge til grunn for innholdet i meldingen? Helse og forebyggende helsearbeid kan forstås under ulike forutsetninger, og forfatteren diskuterer i denne artikkelen sentrale verdier i helsesøstertjenesten. Helsesøstertjenesten er eneste virksomhet som retter hele sitt arbeid mot helsefremming og sykdomsforebygging i Norge. Neste artikkel vil omhandle hjemmebesøket som en mulighet i forhold til det å omsette tanke i handling for å fremme helse i et bredere perspektiv.
21. mars 2003 var helseminister Dagfinn Høybråten i Tromsø og la
frem Stortingsmelding 16 (2002-2003)-
Resept for et sunnere Norge Folkehelsepolitikken (1). Det
var forbausende lite nytt i hans fremlegg. Helsetilstanden i den
norske befolkningen er gjennomgående god. Samfunnet og
enkeltmennesket må ta felles ansvar for holdning og handling når
det gjelder forebygging. Vi må være mer fysiske aktive, spise
riktigere og la være å røyke. Dette er ikke uriktig på noen måte.
Det er bare litt snevert - det mangler noe vesentlig om
grunnleggende verdier.
Verdikommisjonen arbeidet med verdier. Et sunnere Norge må
ha en brei og meningsfylt verdiforankring.
Vi har lange tradisjoner i vårt land i forhold til det å fremme
grunnverdier inn imot fellesskap, ansvar for de svake,
ivaretakelse, solidaritet, respekt og medmenneskelighet. Vi har
også kunnskaper og muligheter inn imot det å sikre gode
oppvekstvilkår i et bredt perspektiv. Utfordringene i dag retter
seg mot flere områder. Mange har det bra, men livsstilssykdommer,
infeksjonssykdommer og samproblemer bidrar til forringet
livskvalitet for mange mennesker. Samproblemer knyttes til at folk
har problemer med å makte liv, samliv og samarbeid. -Det dreier seg
om onde sirkler mellom blant annet arbeidsforhold, bolig, livsstil,
økonomi og utdanning. Vi ser overganger her mellom helse og
trivsel. Alkohol, narkotika, kriminalitet, arbeidsløshet, sosiale
nettverk som rakner, rotløshet og ensomhet er viktige og alvorlige
symptomer kanskje også skilsmisser» (2, s. 12).
I Stortingsmeldingen omtales noen av de områdene jeg savnet i
ministerens innlegg, om enn litt for overfladisk. Det er fortsatt
WHO 's helsedefinisjon som ligger til grunn. Det er greit, men det
er mange som har sagt og skrevet mer omfattende om helsebegrepet.
Det kunne vært bra om Stortingsmeldingen hadde vært litt fyldigere
og ga oss litt ettertanke i forhold til hva helse er. Samfunnet og
enkeltmennesket har et klart ansvar når det gjelder å forebygge
helseproblemer. Dette fokuset hvor relasjonen mellom mennesker ikke
nevnes, kan bli en forsterkning av en allerede voksende
individualisme og egosentrisme. I Stortingsmeldingens del 6,
psykisk helse, omtales det at
mellommenneskelige relasjoner har stor betydning for
folkehelsen. Det skulle gjerne vært skrevet og snakket mer om
dette temaet i meldingen, da jeg mener dette er selve kjernen i det
forebyggende helsearbeidet.
Dette savnet etter noe mer dypsindig, verdigrunnleggende i det
forebyggende helsearbeidet førte til at jeg skrev om framveksten av
helsesøstertjenesten og hjemmebesøkets betydning i min hovedoppgave
i sykepleievitenskap (3). Jeg skaffet meg viktig kunnskap og
forståelse ved hjelp av gjennomgang av litteratur knyttet til
sykepleie og forebyggende virksomhet. I denne artikkelen vil jeg si
noe om hva som skal være sentrale verdier i helsesøstertjenesten.
Jeg vil i en senere artikkel komme tilbake til helsesøsterens
hjemmebesøk til barnefamilier. Hjemmebesøket er da tenkt som en
handlingspraksis i forhold til helsesøsterarbeidet hvor sentrale
verdier kommer til uttrykk i handling. Stortingsmelding 16 skiller
seg fra tidligere meldinger slik jeg ser det ved at den er mer
opptatt av forpliktende handling. De tidligere meldingene og annen
litteratur har bidradd med ideer til helsefremmende arbeid uten å
være forpliktende. Det reflekterte hjemmebesøket, slik jeg tenker
det, er forpliktende i en handlingssammenheng. Det vil også få
implikasjoner i forhold til helsesøsterutdanningen, fordi det er en
annerledes måte å tenke på når det gjelder helsesøsterarbeidet.
Helsesøstertjenesten som virksomhet
I
Tidsskriftet Sykepleien nr 6/2003 har forbundsleder Bente
Slaatten skrevet en kommentar med tittelen
Helsesøster - nøkkelkompetanse i forebyggende
helsearbeid (4). Hun skriver og argumenterer vedrørende
viktigheten av å videreutvikle og styrke helsesøsterutdanningen,
hvilket jeg støtter. Helsesøstrene må vise hvorfor akkurat de er en
unik yrkesgruppe som må opprettholdes fremfor å erstatte dem med en
tverrfaglig videreutdanning. Hun viser til mange funksjons-og
arbeidsområder hvor helsesøsters kunnskap og kompetanse er unik,
for eksempel vaksinasjonsarbeid, helsemessige
screeningsundersøkelser, hørsels-og synstester,
prevensjonsveiledning, veiledning og informasjon om ernæring,
vekst, fysisk og psykisk utvikling.
Dette omfatter i stor grad områder innenfor
påstandskunnskap. Helsesøsteren har sin treårige
sykepleierutdanning som grunnlag før videreutdanning til
helsesøster. Tema blant annet fra sykepleierutdanningen blir
utdypet i helsesøsterutdanningen. Hvis man vurderer de områdene
Slaatten nevner hver for seg, er det kanskje andre yrkesgrupper som
har større kompetanse innenfor enkelte områder. Slik jeg ser det,
lever vi i sammenhenger og det er viktig at en yrkesgruppe har
breddekunnskap og kunnskap om sammenhenger. Helsesøsterfaget som en
videreføring av grunnleggende sykepleie, er sammensatt av
påstandskunnskap, fortrolighetskunnskap og
erfaringskunnskap. Denne kunnskapen er viklet inn i en
sammenheng og fremkommer i en vekselvirkning. Jeg ønsker en kritisk
gjennomgang av grunnleggende verdier i helsesøstertjenesten og vil
derfor synliggjøre fortrolighetskunnskapen og erfaringskunnskapen.
En treåring med saft på tåteflaske kan handle mer om en utslitt mor
enn manglende kunnskap om skader på tenner og allmenn helse ved for
stort sukkerinntak. Erfaring viser helsesøsteren at forståelsen og
veiledningen må rette seg mot person, familie og situasjon.
Anerkjennelse og støtte må fremmes i handling, ikke devaluering ved
ensidig fokus på det som gjøres feil.
Tradisjonens betydning og den sosialmedisinske
modellen
Dagfinn Høybråten sa i sitt innlegg at
vi må ta med lærdommen fra historien i det vi skuer
fremover. Det er også min erfaring at fordypning og ettertanke
i forhold til historie, er svært viktig for å forstå det som har
vært, er og det vi bør strebe mot. Åshild Fause skriver om
Fortsettelsesskolen som ble holdt i regi av NSF (5, s.
161-163). I 1920 ble det diskutert videreutdanning av sykepleiere
innenfor blant annet sunnhetspleie. Det var bred enighet om
behovet. I 1925 startet det første fortsettelseskurset. Elevene ble
tilbudt kurs i sosialt arbeid, administrasjon og undervisning.
Fagplanen tilsa blant annet undervisning i etikk, sykepleiens
historie, hygiene, samfunnslære, sosiallovgivning, helserådsarbeid,
diettlære, sykemat, næringsmiddellære og lignende. I denne skolen
ble det lagt vekt på den nære sammenhengen mellom arbeid og
undervisning gjennom den sosialetiske oppdragelsen. Det hadde vært
vekst i helse-og sosialpolitiske oppgaver rundt i kommunene.
Tilsynsoppgaver i hjemmene fikk derfor større betydning. Det har
altså eksistert utdanning, kunnskap og praksis rettet mot sunnhet,
sosialt arbeid og hjemmebesøksvirksomhet i lang tid. Dette tilbudet
var etablert av kvinner, for kvinner og baserte seg på kunnskap om
hverdagsliv og utfordringer knyttet til kvinner og barnefamilier.
Trond Nordbys biografi om Karl Evang gir ettertanke i forhold
til sosialmedisin som disiplin og tankegang (6). Sosialmedisin som
disiplin befestet seg etter andre verdenskrig. Forebyggende
helsearbeid slik det er framstilt i informasjon fra Statens
helsetilsyn, media og liknende, og helsesøsterutdanning og -arbeid,
henter mye av sin tankegang fra den sosialmedisinske disiplinen.
Det er mye viktig kunnskap innenfor sosialmedisin, men det mangler
noe. Hva er grunnlaget for helsesøsterens forebyggende arbeid sett
ut fra at en stor del av utdannelsen er grunnleggende sykepleie?
Sykepleie retter seg mot pleie av syke mennesker, men parallelt er
det å forebygge at sykdom oppstår. Faglige kunnskaper,
relasjonsetisk tankegang, erfaringer, holdning og handling er
knyttet sammen i forhold til det at sykdom skal forebygges og helse
skal fremmes.
I den tradisjonelle sosialmedisinske modellen har profesjonell
medisinsk ekspertise vært bærer av virksomheten (7, s. 240). Evang
som var eksponent for denne linjen, ønsket en medisinsk
kontrollstasjon hvor fokus lå på vaksinasjonsprogrammer, kontroll
for å stille tidlige diagnoser, screening og standardisering av
helsekontroller. Dette er selvfølgelig et viktig arbeid i en
sykdomsforebyggende sammenheng. Det må være legene som i størst
grad tar ansvar for og gjennomfører tiltak rettet direkte mot disse
forholdene. Helsesøstrene må i hovedsak forme sin egen virksomhet i
det mangfold som livet leves i. Det er flere måter å tenke på og
begrunne virksomhet utover den sosialmedisinske tankegangen.
Tenkningen rettes mot det levde liv, erfaringskunnskap og mot den
kompleksitet og sammenheng som det levde liv leves i,
fortrolighetskunnskapen. Den naturvitenskapelige -og medisinske
kunnskapen er helt klart sentral, men sammenvevd med alt det andre.
Det er også viktig å dvele ved at i den sosialmedisinske
modellen framstår fagpersonen som eksperten. Det er mange grunner
til at det skal være slik, men det er samtidig viktig å anerkjenne
at hovedsakelig er det slik at folk er eksperter i sine egne liv. I
en helsefremmende sammenheng er det slik at de helsesøsteren
forholder seg til er friske man skal unngå at de blir syke. De jeg
har møtt i min praksis, var kunnskapsrike mennesker som visste
mye;både om det som var bra for dem og om hva som skulle til for at
de skulle få det best mulig. De trengte min kunnskap, mine råd, min
veiledning og noen å snakke med i varierende grad. En vesentlig
side ved vårt møte var at de snakket og jeg lyttet. Gjennom deres
formidling og kunnskap kunne jeg bidra med min kunnskap om helse og
utfordringer knyttet til hverdagslivet.
I møtet med de menneskene som benytter seg av helsesøsterens
tjenester og omsorg vil rollene gå inn i hverandre og det
fremtredende vil bli gjensidig respekt, likeverd og samhandling,
selv om fagpersonen er til stede som sådan. Det sentrale er å bli
tatt på alvor ved at noen lytter til en og veileder ut fra det som
blir sagt, fremmer anerkjennelse, likeverd, kunnskap og selvtillit
hos den som samtaler med helsesøsteren. Slik jeg ser det, er det
noe i en slik relasjonell kunnskapsformidling som i seg selv er
fremmende for fellesmenneskelig velvære og helse.
Et annet trekk ved den sosialmedisinske tankegangen er at den
stort sett er bygd på kunnskap som kan undersøkes, forklares og
fremstilles statistisk. Det synes å være mange forskningsresultater
som knytter helse til mat, røyking og mosjon (1, s. 13). Er det
grunnen til en relativ ensidig satsing og fokus på
ernæringsveiledning, røykestopp og økt aktivitetsnivå?
Erfaringskunnskapen og fortrolighetskunnskapen kan ikke forklares,
den har vi et forhold til ved at den kan forstås ut fra det
gjenkjennbare i livet vi lever. Ved at det beskrives og fortelles,
kan vi fremme en kunnskap som er tilgjengelig for forståelsen.
Herdis Alvsvåg omtaler ulike kunnskapssyn og skriver at
fortrolighetskunnskap utvikles når erfaringene bearbeides, når
yrkesutøveren reflekterer omkring dem. Hun viser til Hanna Arendt
som sier at denne bedømmelsen som en gjør som medlem av et
fellesskap, er en tankeform som makter å handtere det enestående i
sin eneståenhet, men som likevel gjør krav på allmenn gyldighet (8,
s. 142-143). Det vil være særdeles viktig for kunnskapsutviklingen
når det gjelder helsefremmende arbeid å vektlegge og lære av
praksiserfaringene.
Slutt å røyke, spis mindre og riktigere, mosjoner mer!Det er
enkle budskap. Baserer det seg på at eksperten tror at befolkningen
som gjør de feile tingene, stort sett er enkle mennesker som kun
forstår enkle budskap? Det kan være slik i noen tilfeller.
Hovedsakelig må vi som fagpersoner forholde oss til at de vi skal
hjelpe og støtte og drive forebyggende arbeid i forhold til, er
tenkende og fornuftige mennesker som vi skal lytte til. Dette er
mennesker som har meninger og kunnskaper.
Helse forstått på mange måter
Det blir sentralt å stoppe opp ved helsebegrepet. Helsebegrepet
må ses som sammenhengende med sykdomsbegrepet, da tilstandene er i
et forhold til hverandre. Verdens Helseorganisasjon (WHO)sin
helsedefinisjon som Evang var med på å utforme, er sentral i den
sosialmedisinske tradisjonen som også helsesøstrene er en del av.
-Ved helse må forstås at et menneske ikke bare er fri for sykdom og
svakhet, men at det nyter fullstendig fysisk, psykisk og sosialt
velvære (6, s. 143). Helsebegrepet omfatter menneskets velvære og
totalbehov. Samfunnsøkonomer og sosiologer har sagt noe om helse ut
fra deres faglig ståsted. Deres de finisjoner bærer preg av at man
skal fylle de roller som samfunnet krever for å oppnå helse eller
at helse er en vare som kan kjøpes og selges (3, s. 29-30).
Benner og Wrubel erstatter helsebegrepet med well-being
-velvære. Velvære har noe å gjøre med hva man gjør ut av sine
muligheter og om det gir en følelse av mening. Velvære er også
etter dette basert på omsorg og på en følelse av at andre bryr seg
om en. Det mellommenneskelige, og omsorg (gi og få)som vesentlig
for helse, inkluderes i dette helseaspektet (9, s. 160). Sunnhet
(helse)som livskvalitet, blant annet sikret gjennom støtte og
omsorg, omtales også hos Juul Jensen (10, s. 33).
I andre sammenhenger som innbefatter sykdom og helseopplevelse
omtales begrepene disease -sykdom og illness -lidelse knyttet til
hvem som definerer og opplever tilstanden. Mens disease retter seg
mot den medisinske tilstanden og diagnosen, er illness mer et
uttrykk for hvordan personen selv opplever sin situasjon. Disease
kan benyttes i en situasjon hvor personen egentlig føler seg ganske
frisk selv om vedkommende altså har en diagnostisert sykdom. Videre
kan en person føle seg syk, uvel og uten velvære uten at legen kan
sette en eneste diagnose (11, s. 150). Alver nevner også begrepene
harmoni og balanse som kjennetegn ved vår tids folkelige
sykdomsoppfattelse (s. 156).
En av mine medstudenter ved embetsstudiet i Tromsø skrev
hovedoppgave om sykdomsforståelse og -handtering hos den kvenske
befolkningen i Nord-Norge. Da hun snakket med de menneskene hun
hadde valgt ut i forhold til oppgavens tema, kom det frem hvordan
de hadde vært henvist til hverandre, naturen og Gud i spørsmål om
liv og død. Menneskene angikk hverandre, de hjalp hverandre når de
var plaget med forskjellige lidelser. De benyttet seg av
folkemedisinsk tradisjonskunnskap. De medisinske ekspertene var
ikke så tilgjengelige som i dag. Denne kunnskapen lever nå ved
siden av den biomedisinske kunnskapen (12). Slik jeg ser det er
dette et eksempel på fellesskapets verdifulle betydning for helse.
Fellesskap, medmenneskelighet og solidaritet
Jeg tror at fremming av et fellesskap hvor vi tar vare på
hverandre vil være sykdomsforebyggende i seg selv. Da må vi i
tillegg til å snakke om mosjon, mat, og røyking, fremme verdier inn
imot medmenneskelighet og solidaritet. Et fokus på samvær og
anerkjennelse vil få positive virkninger på et meningsfylt liv. Det
er lettere å være mer aktiv dersom man har noen å gå sammen med,
spise riktig fordi man er flere i lag som verdsetter sunn mat og
slutte å røyke fordi det er noen som anerkjen-ner det en gjør.
Kanskje det er det ensidige fokuset som skaper reaksjoner blant
mange mennesker. Folk føler velvære, harmoni og helse ved et godt,
overdådig, men ikke alltid sunt måltid. Det kan virke litt merkelig
for en som ikke røyker, men det er faktisk noen som føler seg
friskest når de får seg en røyk. Når det gjelder aktivitet, er det
kommentarer knyttet til at det kan bli for mye av det gode. Det
gjelder å finne den gylne middelvei. Hvis man legger Benner og
Wrubels definisjon av helse til grunn, handler det om velvære,
opplevelse av mening og et ansvar rettet mot fellesskapet (9). Da
vil selvfølgelig hensyntagen til andre og samfunnsøkonomiske
forhold også spille en rolle.
Stortingsmeldingen slår fast at mellommenneskelige relasjoner
har betydning for folkehelsen. Det er i relasjonen at grunnleggende
menneskelige verdier som medfølelse, tillit, håp, livsmot, omsorg,
kjærlighet og åpenhet trer frem og gir livet innhold og mening (13,
s. 60 -fritt etter forfatteren). Herdis Alvsvåg som fører oss inn i
Kari Martinsens omsorgstenkning, skriver om menneskesynet (14). Hun
skriver at det relasjonelle synet på mennesket hvor vi er avhengige
av hverandre, er uttrykk for et kollektivistisk menneskesyn,
imotsetning til et individualistisk hvor den enkelte har fri vilje
og ansvar (14, s. 21). Kari Martinsen skriver -Fenomenologiens
grunntanke er at mennesket ikke er noe i seg selv. Det forholder
seg alltid til noe, er vevd sammen med andre (13, s.
105)Fenomenologien er opptatt av å finne mening i det livet vi
lever sammen med andre. Erfaringskunnskapen kan formidle mening og
verdier. Slik jeg tenker det, vil fokus på en slik kunnskap gjøre
det lettere for helsesøstrene å fremme verdier og mening i en
handlingssammenheng. De vil dermed kunne bidra til å bedre
helsesituasjonen i befolkningen i et bredere perspektiv. Neste
artikkel vil omhandle helsesøsterens hjemmebesøk hvor
påstandskunnskap, erfaringskunnskap og fortrolighetskunnskap er
vevd sammen for å skape mening og best mulig hjelp og støtte i en
helsefremmende og sykdomsforebyggende sammenheng.
Litteratur
1. Stortingsmelding nr. 16 (2002-2003). Resept for et sunnere
Norge. Folkehelsepolitikken. Statens forvaltningstjeneste, 2003.
2. Hjort PF. Utviklingen i sykdomspanoramaet:Går sykdommene,
medisinen og helsetjenesten samme vei? Helsetjenesten.
Fagtidsskrift for helsevesenet 1984;5. ISSN 0333-3299.
3. Drageset I. Omsorg og helse:Framveksten av
helsesøstertjenesten og hjemmebesøkets betydning. Hovedoppgave i
sykepleievitenskap. Avdeling for sykepleievitenskap, Universitetet
i Tromsø, 1999.
4. Slaatten B. Forbundsleder:Helsesøster -nøkkelkompetanse i
forebyggende helsearbeid. Tidsskriftet Sykepleien, 2003;6:28
5. Fause Å, Micaelsen A. Et fag i kamp for livet. Sykepleiens
historie i Norge. Bergen:Fagbokforlaget, 2002.
6. Nordby T. Karl Evang. En biografi. Oslo:Aschehoug forlag,
1989.
7. Bjarnar O. Veiviser til velferdssamfunnet. Bind 2. Norske
Kvinners Sanitetsforening 1946-1996. Produsert i regi av
Boksenteret A/S, 1995.
8. Alvsvåg H. Sykepleie -mellom vitenskap og pasient.
Bergen:Fagbokforlaget, 1997.
9. Benner P, Wrubel J. The Primacy of Caring. Stress and Coping
in Health and Illness. California, USA:Addison-Wesley Publishing
Company, 1989.
10. Jensen U J. Sygdomsbegreber i praksis, 2. udgave.
København: Munksgaard, 1993.
11. Alver B G. Sygdom er hver manns herre. Folkelig
sygdomsoppfattelse i det moderne. I:Helsetjenesten i
samfunnsvitenskapens lys. Lian O. (red. ). Oslo:Tano -Aschehoug,
1996.
12. Hagan V. Sånn levde vi -og sånn bergas vi:kveners
fortellinger om sitt forhold til folkemedisin og biomedisin.
Hovedoppgave i sykepleievitenskap. Avdeling for sykepleievitenskap,
Universitetet i Tromsø, 2002.
13. Martinsen K. Fra Marx til Løgstrup. Om etikk om sanselighet
i sykepleien. Oslo:Tano, 1993.
14. Alvsvåg H. Menneskesynet -fra kroppsfenomenologi til
skapelsesfenomen. I:Alvsvåg H, Gjengedal E. Omsorgstenkning, en
innføring i Kari Martinsens forfatterskap. Bergen:Fagbokforlaget,
2000.
0 Kommentarer