Bedre lindring med tverrfaglighet
Sammendrag: Helsearbeidernes arbeidsmengde avgjør kvaliteten på pleie og behandling. Dette gjelder også svært syke kreftpasienter, viser en spørreundersøkelse utført av Rådgivningsgruppen ved Haugesund sjukehus HF. Undersøkelsen avdekket også manglende tradisjon og rutiner for tverrfaglig samarbeid i den palliative behandlingen. Ivaretakelse av personlig integritet og privatliv viser seg også å være vanskelig på et sjukehus med få enerom. Artikkelen konkluderer med en anbefaling om å opprette tverrfaglige team for å styrke den palliative behandlingen.
Rådgivningsgruppen ved Haugesund sjukehus er en kompetansegruppe
for hele sjukehuset. Målet er å ivareta det palliative perspektivet
i forbindelse med helhetspleie av alvorlig syke pasienter og deres
pårørende. Det er en tverrfaglig sammensatt gruppe, som består av
sykepleiere, leger, sosionom og sykehusprest, og den har eksistert
siden 1987.
Etter forespørsel fra direktør Johannes Kolnes i januar 2001,
ga Rådgivningsgruppen en oppstilling over sitt arbeid sammen med
noen kommentarer. Bakgrunn for denne forespørselen var brev fra
fylkesrådmannen, datert 19.12.00. Der ber fylkesrådmannen
sjukehuset, ved styret, om å gi en orientering om hvordan tilbudet
til alvorlig syke og døende mennesker blir organisert og planlagt
videreutviklet.
På daværende tidspunkt hadde Rådgivningsgruppen allerede
startet en prosess for å få kartlagt hvordan den lindrende
behandlingen fungerer/ikke fungerer på Haugesund sjukehus.
Utgangspunktet for dette var å få et bakgrunnsmateriale for
eventuelt å kunne fremme et forslag om opprettelse av en liten
enhet for lindrende - palliativ - behandling. Dette er også i tråd
med anbefalingene for den videre utvikling av lindrende behandling
i Helseregion vest (1). Faktorer som er interessante å se på i
denne sammenhengen, er omfanget av enerom, tid til rådighet,
informasjonsflyt, symptomlindring og i hvilken grad en tverrfaglig
tilnærming eksisterer.
Med lindrende behandling menes aktiv behandling, pleie og
omsorg for pasienter med uhelbredelig sykdom og kort forventet
levetid. Lindring av smerter og andre fysiske plager er sentralt, i
tillegg til tiltak rettet mot psykiske, sosiale og
åndelige/eksistensielle problemer. Målet med all behandling, pleie
og omsorg er å gi pasienten og pårørende best mulig
livskvalitet (WHO) (Kap. 4.6 s. 27) (2).
Sykehusene legger ofte fokus på den kurative behandlingen, og
lindring av plagsomme symptomer, pleie og omsorg for alvorlig syke
og døende kommer gjerne i bakgrunnen. Dette er ikke forenlig med
respekt for pasientens menneskeverd (2).
Materiale og metode
Vårt utgangspunkt var at langtkomne kreftpasienter i palliativ
fase ikke får optimal lindrende behandling i livets sluttfase.
Denne påstanden bygger på erfaringer fra travle og overfylte
sengeposter. Vi antok også at avsatt tid og tverrfaglig oppfølging
av disse pasientene ikke var prioritert. Kreftpasienter i livets
sluttfase strir ofte med et komplekst symptombilde, og bør derfor
ha en tverrfaglig tilnærming. En tverrfaglig tilnærming vil kunne
sikre best mulig ivaretakelse av alle de ulike dimensjonene som er
med på å påvirke pasientens totalopplevelse av sin livskvalitet
(3). Undersøkelser viser at helsepersonell identifiserer kun et
lite antall symptomer og har samtidig en tendens til å undervurdere
disse symptomene (4, 5).
I den omtalte prosessen valgte rådgivningsgruppa å gjennomføre
en spørreundersøkelse for å kartlegge tilbudet til alvorlig syke og
døende og hvordan dette tilbudet fungerte. Det ble sendt ut et
spørreskjema til alle leger, sykepleiere og hjelpepleiere
tilknyttet de sengepostene hvor det ble behandlet voksne
kreftpasienter. Spørreskjemaet inneholdt i alt 18 spørsmål, hvorav
14 var rettet mot det konkrete arbeidet med den enkelte pasient
og/eller pårørende. De øvrige spørsmålene var knyttet til den
enkelte pleier/behandler og rammebetingelsene på dennes avdeling.
Vi vil i hovedsak ta for oss resultatene fra de pasientrettede
spørsmålene, men vil også benytte oss av svarene på de andre
spørsmålene, i den grad vi ser at dette er nødvendig i drøftingen
og konklusjonen. Bare enkelte spørsmål vil bli framstilt med
diagram, mens de andre spørsmålene blir omtalt fortløpende i
tekstform.
Ved svarfristens utløp var det kommet inn fire svar fra
legegruppen. Vi valgte å foreta en purring med vedlagt nytt
spørreskjema til hver enkelt lege. Purringen for pleiergruppen ble
foretatt via de respektive avdelingssykepleiere. Her kom ingen
ytterligere skjema inn.
Det ble sendt ut 62 spørreskjema til leger, og 26 svarte (42
prosent). Det ble sendt ut skjema til 203 sykepleiere og vi mottok
123 svar (61 prosent). Svarandelen blant hjelpepleierne var 43 av
65 (69 prosent). Totalt sett ble det sendt ut 330 skjema og 192
svarte (58 prosent).
Svarene til deltakerne i spørreundersøkelsen framstilles som
stolpediagrammer, hvor summen av alle svar blir 100 prosent.
Oversikten viser fordelingen på de forskjellige avdelingene.
Svarene til sykepleierne og hjelpepleierne på de forskjellige
avdelingene er slått sammen. Legenes svar er holdt utenfor, og
kommer fram til høyre på hver enkelt oversikt.
Resultater
Svært få angir å ha formell kompetanse innen lindrende
behandling. Dette gjelder både leger og pleiepersonell.
På spørsmålet om antall enerom, så oppgir øre/nese/hals (ØNH)
sengepost og gynekologisk sengepost ingen, men de bruker tomannsrom
ved behov. Storavdelinger som medisinsk og kirurgisk blokk har kun
ett til to enerom, avhengig av hvilken post. Enerommene blir nesten
alltid, eller i stor grad benyttet til døende pasienter på alle
postene.
Blir det på din post avsatt ekstra tid for oppfølging av
døende pasienter? (Har du da færre pasienter enn ellers?)
I de fleste tilfellene er det aldri, eller i liten grad, mulig
å få avsatt ekstra tid til døende pasienter. Når det gjelder
muligheten for å legge opp dagen etter pasientens behov, er dette
sjelden mulig. På de mindre postene, slik som gynekologisk- og ØNH
sengepost, ser det ut til å være litt bedre mulighet for å avpasse
dagens program etter pasientens behov.
Informasjon blir i stor grad gitt fortløpende til pasient og
pårørende og av både sykepleier og lege. På gynekologisk sengepost
ser det ut som det i hovedsak er legene alene som informerer
pasient og pårørende.
Har disse pasientene ofte fysiske plager/besvær? I tilfelle
hvilke?
Fysiske plager og besvær er et stort problem hos de fleste
pasientene. Smerter og dernest kvalme, er de plager som hyppigst
forekommer uavhengig av avdeling. Registreringer fra leger og
pleiepersonell er her entydige.
Blir pasienter med plagsomme komplekse symptomer automatisk
henvist til for eksempel smerteteam, eventuelt onkologisk team,
dersom pågående behandling ikke ser ut til å hjelpe?
Det ser ut til at smerteteamet og onkologisk team i stor grad
blir kontaktet. Medisinske sengeposter og delvis gynekologisk
sengepost benytter seg av dette i litt mindre grad enn ØNH
sengepost og kirurgiske sengeposter.
Får døende pasienter og deres pårørende tilbud om fast
kontaktsykepleier/hjelpepleier?
Det er kun ØNH sengepost som har tradisjon på å tilby fast
kontaktperson blant pleiepersonalet, sengepostene ellers tilbyr
dette i liten grad.
Har disse pasientene og deres pårørende én fast lege å
forholde seg til?
Mange pasienter får tilbud om én fast lege å forholde seg til.
Her scorer gynekologisk sengepost dårligere enn de andre
sengepostene.
Det blir i stor grad gitt tilbud om samtale med sykehusprest på
alle avdelingene. Når det gjelder å benytte seg av fysioterapi,
samtale med klinisk ernæringsfysiolog, sosionom og psykolog, ser
det i liten grad ut til å være tradisjon på det. ØNH-sengepost
angir derimot i større grad å benytte seg av disse gruppene.
Vi valgte også å foreta en kartlegging av det reelle behovet
for
palliative senger på de ulike sengepostene. Det ble gjort
en registrering hver torsdag i en periode på to måneder (fra 1. mai
2001 til 1. juli 2001). Avdelingssykepleierne, eventuelt
stedfortreder, på hver post ble bedt om å registrere antall
pasienter som var aktuelle, på angitt tidspunkt, for en tenkt enhet
for lindrende behandling. Kort summert, kan vi si at det totale
behovet var fra sju til ti plasser i løpet av denne perioden.
Diskusjon
Oppfølging og styrking av helsepersonells kompetanse er viktig
for å gi et best mulig tilbud innen lindrende behandling (2). Dette
er med på å sikre at den siste tiden kan oppleves mest mulig
meningsfull og med minst mulig plager. En hovedutfordring er et
godt samarbeid mellom forvaltningsnivåene og de ulike profesjonene.
På den måten kan vi best mulig sikre kompetanseoverføring og
-utveksling til beste for pasienten, uavhengig av hvor han måtte
befinne seg i behandlingskjeden. Dette vil også bidra til økt
trygghet for pasient og pårørende, og en større sjanse for mestring
av sin situasjon.
Ifølge vår undersøkelse blir enerom stort sett brukt til døende
pasienter. Det synes å være tendensen at de avdelingene som har
mindre pasientvolum (ØNH og gynekologisk sengepost), i større grad
kan stille opp med enerom. Vi er av den oppfatning at det å kunne
tilby pasientene enerom, er av stor betydning for å kunne ivareta
en viss grad av privatliv, ro og personlig integritet. Dette åpner
også for muligheten til at pårørende kan være til stede hele døgnet
dersom det er ønskelig. Rammen for å kunne innby til en god samtale
mellom pasienten og personalet er også vesentlig bedre. Dette er
med på å kunne sikre en helhetlig kartlegging og identifisering av
pasientens eventuelle problemer og bekymringer.
Vi er innforstått med at ikke alle pasienter ønsker å ligge på
enerom, men det er noe vi ikke har tatt i betraktning i denne
spørreundersøkelsen.
Stort sett blir det ikke satt av ekstra tid til døende
pasienter. Flertallet av hjelpepleiere, sykepleiere og leger oppgir
at de aldri, eller kun i liten grad, har mulighet til å legge opp
dagen etter pasientens behov. Det virker som om forholdene gjør at
alvorlig syke og døende pasienter ikke kan prioriteres i form av
ekstra avsatt tid eller bemanning i en travel hverdag.
Gynekologisk- og ØNH sengepost har litt mer oppløftende
resultater, kanskje kan dette henge sammen med at disse postene til
enhver tid ikke har så mange alvorlig syke og døende
kreftpasienter?
Formidling og bekreftelse av alvorlig informasjon må alltid
preges av respektfull dialog og nærvær med den syke og de nære
pårørende (2). Informasjon om forandring i pasientens tilstand
blir gitt fortløpende til pasient og pårørende, og i hovedsak av
både lege og sykepleier. Dette må ses på som positivt, da
pasientens informasjonsbehov som oftest vil være mer omfattende enn
hva legene kan «fange opp» under visittrunden. I denne sammenheng
vil det være av vesentlig betydning at det er en viss kontinuitet i
hvem som har kontakt med pasient og pårørende. Gynekologisk
sengepost skiller seg ut ved at de i liten grad kan tilby
pasientene fast sykepleier, hjelpepleier eller lege. Hvilken
kontinuitet opplever disse pasientene? Det ville vært interessant å
sette disse resultatene opp imot et brukerperspektiv, hvorvidt
pasientene også opplever det slik. Dessverre har vi ikke noe
grunnlag for å si noe om hvorvidt informasjonen som gis oppleves
som relevant eller ikke, og om den forstås eller misforstås.
God lindrende behandling frigjør ressurser til å kunne leve på
en kvalitativt bedre måte den siste tiden av ens liv (2).
Spørreundersøkelsen viser at forekomsten av fysiske plager og
besvær er stor. Smerter og kvalme dominerer stort sett på de fleste
postene. Dette betyr at mange pasienter får utilfredsstillende
symptomlindrende behandling, og må bruke mye unødige ressurser på å
mestre dette. Her er det et stort forbedringspotensial. Vi som
serviceinstitusjon må, på tvers av faggrupper og blokker, sammen
komme fram til best mulig symptomlindrende behandling. Slik kan
livskvaliteten for alvorlig syke og døende pasienter bedres.
Motivet for all behandling og pleie må være å gi pasienten best
mulig livskvalitet. Greier vi ikke dette på egen avdeling, må
terskelen være lav for å søke råd og veiledning hos andre med
spesiell kompetanse på den aktuelle problemstillingen.
Den beste måten for å kunne oppnå et tilfredsstillende tilbud
til alvorlig syke og døende pasienter, er ved å ha en tverrfaglig
tilnærming (2). Svelgvansker, nedsatt appetitt, kvalme og
smerter er de hyppigste rapporterte plagene for kreftpasienter på
ØNH-avdelingen. Kanskje nettopp derfor ser det ut til at denne
avdelingen har tradisjon på å samarbeide med kliniske
ernæringsfysiologer. Tverrfaglighet blir for øvrig i liten grad
benyttet (sosionom, fysioterapeut, ernæringsfysiolog, prest,
psykolog). Eksempler på hvordan andre faggrupper kan gi relevante
bidrag er pårørendearbeid, rådgivning og oppretting av
ansvarsgrupper.
Konklusjon
Behandling og pleie av alvorlig syke og døende pasienter synes
i høy grad å være avhengig av arbeidsmengden til helsearbeiderne.
Pasientansvarlig lege (PAL) og pasientansvarlig sykepleier (PAS)
kan sikre informasjonsflyt både mellom pasient og helsepersonell og
internt på sykehuset og eksternt til primærhelsetjenesten.
Det er fortsatt behov for kompetanseheving innen
symptomlindrende behandling og en helhetlig og tverrfaglig
tilnærming bør tilstrebes. Etablering av et eget palliativt team,
eller en liten sengeenhet (fem til seks senger) for lindrende
behandling, kan derfor lettere kvalitetssikre behandling og pleie
for pasienter i livets sluttfase.
Av tekniske årsaker er figurene i artikkelen bare å finne i
papirutgaven.
Litteratur
1. Plan av 21.12.99. Bergen: Prosjektgruppen for
Komptansesenter i lindrende behandling, Helseregion vest.
2. Norges offentlige utredninger. NOU 1999:2 Livshjelp. Oslo:
Sosial- og helsedepartementet 20. jan. 1999.
3. Kaasa S. Palliativ behandling og pleie Nordisk lærebok.
Gjøvik: Ad Notam Gyldendal, 1998
4. Stromgren AS, Groenvold M, Pedersen L, Olsen AK, Spile M,
Sjogren P. Does the medical record cover the symptoms experienced
by cancer patients receiving palliative care? A comparison of the
record and patient self-rating. J Pain Symptom Manage. 2001; 21(3):
189-96.
5. Nekolaichuk CL, Bruera E, Spachynski K, MacEachern T, Hanson
J. A comparison of patient and proxy symptom assessments in
advanced cancer patients. Palliative Medicin 1999; 13(4): 311-23.
0 Kommentarer