VR og omvendt undervisningsmodell kan gi bedre læring i helsefagutdanning

Ny forskning tyder på at blandet undervisning kan styrke læring for helsefagstudenter.
En ny forskningsstudie viser at bruk av VR-teknologi og omvendt undervisning i helsefagutdanning kan gi studentene bedre læringsutbytte og forberede dem bedre på praksis.
Forfatterne av studien peker også på behovet for tettere samarbeid mellom utdanning og helsetjeneste for å utnytte potensialet i ny teknologi.
Lovende funn
– Forskningsstudien vi har gjennomført viser lovende funn knyttet til økt læring for studenter ved bruk av blandet undervisning, spesielt med VR-teknologi og omvendt undervisningsmodell, innen helsefagutdanning. Forskningen antyder at disse innovative undervisningsmetodene kan gi studentene økt kunnskap og ferdigheter, noe som er essensielt for forberedelse til praksisperiodene under studiene, sier forskerne bak studien, Nina B. Ødegaard og Hilde Tinderholt Myrhaug.
Ødegaard er seniorrådgiver ved Handelshøyskolen BI og Myrhaug er førsteamanuensis ved Oslomets institutt for sykepleie.
Studien bygger på en systematisk gjennomgang av tilsammen 54 enkeltstudier.
Studien er relevant for både utdanningsledere, klinikere og forskere, og løfter frem potensialet for mer effektive undervisningsmodeller. Samtidig understrekes behovet for flere kontrollerte studier og bedre dokumentasjon.
– Men vi ser også at det er nødvendig med flere kontrollerte studier og bedre rapportering av resultater i fremtidig forskning, mener de to forskerne.
Rom for nye læringsmetoder
Resultatene viser at blandet undervisning i mange tilfeller gir like gode eller bedre resultater enn tradisjonell undervisning, selv om effekten på praktiske ferdigheter ved bruk av VR fortsatt er uavklart.
– Resultatene antyder at det er rom for nye læringsmetoder som kan gi studentene mulighet til å øve på ferdigheter både individuelt og i grupper, uten at undervisere alltid må være til stede.
Ødegaard og Tinderholt Myrhaug peker på at tilgang til VR-utstyr, også på praksissteder som sykehus, kan bidra til å løse utfordringen med manglende praksisplasser. Det vil i så fall kunne styrke både studentenes ferdigheter og kvaliteten i helsetjenesten.
0 Kommentarer