Ulik sykepleierutdanning truer pasientsikkerheten, mener studentleder

NSF Student mener store ulikheter mellom studiestedene kan gå utover både studenter, tjenester og pasienter.
Nylig skrev Sykepleien om store forskjeller mellom studie- og emneplaner ved sykepleierutdanningene her i landet.
En dokumentanalyse viste blant annet betydelige ulikheter i planenes omfang. Mens den korteste studieplanen var på 6 sider, var den lengste på hele 88.
Leder av studentorganisasjonen til Norsk Sykepleierforbund, Henriette Karlsen Brenna, er ikke forundret.
– Det overraskende er vel at noen kan bli overrasket over dette, sier hun til Sykepleien.
– Trenger lik kompetanse
NSF Student har lenge har vært opptatt av å utjevne ulikhetene mellom de 13 studiestedene som tilbyr grunnutdanning i sykepleie her i landet.
– Sykepleierstudenter trenger lik kompetanse når de er ferdig utdannet, understreker Brenna.
Tidligere å år gjennomførte NSF Student selv en spørreundersøkelse om medikamentregning.
Den avdekket store forskjeller i både undervisning og vurdering ved de ulike utdanningsinstitusjonene.
– Vi ønsker at mest mulig skal være felles i utdanningene, sier studentlederen.
– Det vil alltid være noen lokale forskjeller, men innen tema som sykdomslære, farmakologi og medikamentregning, mener vi det bør være nasjonale deleksamener, slik som det allerede er for anatomi, fysiologi og biokjemi.
For tiden er en revidert versjon av Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning ute på høring.
Brenna forteller at likhet mellom utdanningene og felles deleksamener er noe NSF Student vil legge særlig vekt på i sitt høringssvar.
Frykter for pasientsikkerheten
– Hvilke konsekvenser frykter dere at ulikheter mellom sykepleierutdanningene fører til?
– En hovedutfordring er pasientsikkerhet. Når vi for eksempel ser at studenter testes på ulike måter i medikamentregning, og at ikke alle studiesteder krever at studenten har hundre prosent riktige svar på eksamen, så utgjør det en ganske stor risiko for pasienter.
Tidligere har søkere til sykepleierutdanningen måtte ha minst karakteren tre i praktisk matematikk. Kravet ble fjernet i 2025, noe som bekymrer Brenna.
– Vi risikerer at de lokale forskjellene øker i håp om å få flere gjennom studiet. Derfor er vårt krav om flere nasjonale deleksamener og nasjonal eksamen i medikamentregning spesielt viktig.
Brenna mener det også er utfordrende for tjenestene at de ikke vet nøyaktig hva de kan forvente av en ferdigutdannet sykepleier.
– Da blir det blir vanskelig å vite hva og hvor mye arbeidsplassen trenger å tilrettelegge for nyutdannede.
I tillegg skaper forskjellene utfordringer for studentene selv.
Brenna forteller at NSF Student hvert år får henvendelser fra medlemmer som ønsker å bytte studiested underveis, for eksempel på grunn av endret livssituasjon, økonomi eller trivsel.
– Jeg snakket nylig med en som var ferdig med andreåret, men som kun fikk anatomieksamen og noen få enkeltemner godkjent på nytt studiested, sier hun.
– Det skal ikke skal være nødvendig å måtte starte utdanningen på nytt, men det blir realiteten for mange.
0 Kommentarer