Nytt verktøy skal hjelpe pasienter med høreapparat

Med bruk av 3D-modeller og animasjon skal hørselssystemet visualiseres. Slik skal pasientene forstå hvordan hørselstap påvirker hverdagen.
– Ideen startet her og blir utviklet her. Det finnes ingenting liknende i verden. Vi har stor tro på at dette kan hjelpe pasientene til en helt ny hverdag, sier overlege Tom-Arve Julsrud ved øre-, nese-, halsavdelingen ved Sykehuset Namsos til Namdalsavisa.
Sykehuset har fått tildelt 1,5 millioner til å utvikle et nytt informasjonsverktøy som skal hjelpe pasienter som får høreapparat.
En reise i ørets irrganger
Ideen bak informasjonsverktøyet «Hele hodet hører» er at pasienten tas med på en lærerik reise gjennom ørets irrganger. Prosjektet bruker 3D-modeller og medisinske animasjoner for å visualisere hørselssystemet. På den måten skal de gjøre det enklere å forstå hvordan hørselstap påvirker hverdagen.
– Vi hører med hjernen
Audiograf Helge Fyrileiv Guldvik skal gjennomføre prosjektet:
– Vi hører med hjernen. Hørselen er på ingen måte en isolert sans. Hjernen må stimuleres for at vi skal kunne høre de lydene vi ønsker – og samtidig filtrere bort støy, sier han til lokalavisen.
Verktøyet skal brukes i oppfølgingen av hørselspasienter i Helse Nord-Trøndelag og forventes å ha en positiv innvirkning på deres rehabiliteringsprosess, skriver helseforetaket på sine nettsider.
– Motivasjonsfaktoren er en svært viktig del av enhver rehabilitering. Behandlerens rolle er kun interessant hvis det legger til rette for pasientenes motivasjon for en god rehabilitering, sier audiograf Guldvik.
Sykepleierne kvier seg ofte
Guldvik forteller at han har fått flere tilbakemeldinger fra sykepleiere som jobber med pasienter med hørselsproblemer.
– Det er lite opplæring med håndtering av høreapparater eller annet hørselsteknisk utstyr. Ofte trenger pasienter hjelp til riktig innsett, rens, batteribytte og feilsøk. Sykepleiere kvier seg ofte for å håndtere høreapparater av den grunn, og det nedprioriteres, skriver audiografen i en e-post til Sykepleien.
Guldvik mener nedsatt hørsel hos pasienter hindrer god kommunikasjon med fagpersoner.
– Vi opplever ofte at pasienter ikke får med seg informasjon om egen helse, hverdagslig småprat og at de ikke føler seg inkludert. Opplevelsen av isolasjon er stor. Man kan trekke paralleller mellom isolasjon og nedstemthet og depresjon og kognitiv aktivitet. «Hele hodet hører» vil bidra til å øke kunnskapen rundt viktigheten av å stimulere hørsel, og en del av prosjektet vil ta for seg feilkilder i bruk og riktig innsetting av høreapparater, skriver han.
1 Kommentarer
Martin Sørnes
,Men i disse tider, med audiografmangel og lange ventelister, ville det ikke vært bedre å lage en læringsplattform for høreapparat-brukere. Forskning har vist at opp mot 75% av informasjonen gitt i første konsultasjon går tapt. Massevis av høreapparater ender opp i skuffen istedet for på pasientens ører, og dette er ofte på grunn av problemer de ikke kan løse der og da. En videobasert læringsplattform med en enkel bruker interface kan løse dette.
Om man lager en plattform for hørsel hvor man samler kvalitetsinformasjon, som det omtalte prosjektet i denne artikkelen, vil dette gjøre denne informasjonen mer tilgjengelig og bedre livskvaliteten for massevis av brukere.