Ny rapport: Mange uønskede hendelser blir ikke meldt til Helsetilsynet
Helsepersonell frykter personlige konsekvenser og ser ikke nytten av å melde. Det er noen av funnene i en ny Ukom-rapport.
Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten (Ukom) har sett på hvordan uønskede hendelser i sykehusene håndteres.
Bekymringsmeldinger Ukom har fått fra både pårørende og helsepersonell om at uønskede hendelser ikke alltid blir meldt eller varslet, er hovedårsaken til at de har valgt å se nærmere på meldekulturen.
– Hvis hendelser ikke blir fanget opp og meldt, kan virksomheten gå glipp av viktig læring og informasjon i forbedringsarbeidet, skriver Ukom i sin rapport.
To sykehusavdelinger undersøkt
Ukom har undersøkt meldinger om pasienthendelser i kvalitetssystemene og varsler i melde.no fra to sykehusavdelinger.
– Våre funn kan tyde på at mange uønskede hendelser ikke blir meldt eller varslet, står det i Ukom-rapporten.
Underveis i prosessen fikk Ukom kjennskap til en pasienthistorie der pårørende hadde varslet Helsetilsynet etter et dødsfall. De opplevde at behandlingen hadde gått galt.
Pasientforløpet var verken meldt internt eller varslet til myndighetene av sykehuset. NRK omtalte saken torsdag morgen, hvor de kunngjorde at pasienthistorien handler om avdøde Finn Christian Jagge. Les sykdomshistorien i faktaboksen lenger nede i saken.
Redd for konsekvensene av å melde
Ifølge Ukom synes en del helsepersonell det er vanskelig å se nytten av å melde.
Rapporten viser at lederholdninger påvirker meldekulturen og oppfølgingen av uønskede hendelser. Ifølge Ukom-direktør Pål Iden er helsepersonell redde for hvilke personlig konsekvenser det kan få å melde.
– Å skape en god melde- og læringskultur i en travel klinisk hverdag er en krevende og kontinuerlig prosess. Vi ønsker med vår rapport å gi et bidrag til dette arbeidet. Skal pasientsikkerheten bedres, må vi tenke nytt om de uønskede hendelsene sier direktør i Ukom, Pål Iden, i en pressemelding.
Historien har flere sider
– Vi valgte å bruke denne pasienthistorien for å belyse hva som skal til for at helsepersonell først skal fange opp og deretter melde eller varsle hendelser i et pasientforløp, skriver Ukom.
Ukom skriver videre at de ikke gjør en spesifikk faglig vurdering av den medisinske behandlingen pasienten fikk.
– Vi er klar over at historien har flere sider, der Ukom først og fremst vektlegger læringsperspektivene, står det i rapporten.
– Ingen slike pasienthistorier vil være like, men Ukom mener at beskrivelsene av de etterlattes opplevelse og analysene av meldekulturen kan være gjeldende også for andre virksomheter. Det kan dermed bidra til læring. Vi undersøker forhold som kunne ha skjedd hvor som helst i helsetjenesten, heter det videre.
Bekrefter Riksrevisjonens funn
I 2015 undersøkte Riksrevisjonen 19 helseforetak og 39 fødeavdelinger for å belyse hvordan rutiner og internkontroll for uønskede hendelser fungerte både på helseforetaksnivå og på avdelingsnivå.
Riksrevisjonen bekrefter Ukoms funn. Det var stor variasjon i hva som ble meldt.
Også Riksrevisjonen fant ulik meldekultur mellom yrkesgrupper både innad i og mellom avdelinger.
– Det kom frem at flere ansatte aldri hadde meldt, til tross for at de hadde vært i situasjoner med hendelser de mente burde ha blitt meldt, skriver Ukom.
I 2019 fulgte Riksrevisjonen opp rapporten. Sykehusene hadde satt i gang relevante tiltak. Likevel var det fortsatt stor variasjon mellom helseforetakene når det gjaldt meldekultur og læring av meldte hendelser.
– Det var vanskelig å konkludere med at de iverksatte tiltakene fungerte, skriver Ukom.
Riksrevisjonen er nå i gang med enda en oppfølging.
Meldekultur
Det er ifølge Riksrevisjonen tre faktorer som påvirker hvorvidt uønskede hendelser blir meldt.
- De ansatte må ha tilgang til det interne kvalitetssystemet, kjenne til hvordan de bruker det, og de må ha tid til å melde.
- Varierende holdninger til hvilke hendelser som skal meldes, påvirker både hva som blir meldt og omfanget av meldinger. Undersøkelsen viste at det var større variasjon i hva som ble meldt der meldepliktige hendelser ikke var forhåndsdefinert.
- Det er viktig om leder forklarte hendelser med menneskelig svikt eller systemsvikt. Dette påvirket både hva som ble meldt og læringspotensialet av uønskede hendelser. Hendelser som blir forklart med at enkeltpersoner har gjort en feil eller en glipp, kan føre til at ansatte ser på kvalitetssystemet som et angiversystem. Det kan skape en høy terskel for å melde om uønskede hendelser. Hvis skylden legges på enkeltpersoner, skjer det veldig liten læring på systemnivå.
0 Kommentarer