fbpx Avverget smitteutbrudd: «Utrolig å se samholdet og innstillingen» Hopp til hovedinnhold

Sykepleiernes koronahverdag Avverget smitteutbrudd: «Utrolig å se samholdet og innstillingen»

Hjemmetjenesten Hamar
GOD LEDELSE: Gode forberedelser og rask handling fra soneleder Hilde Lium er hovedgrunnen til at hjemmetjenesten på Hamar unngikk smitteutbrudd, ifølge plasstillitsvalgt Even Resell.

Det kunne blitt smitteutbrudd i hjemmetjenesten på Hamar. Det skjedde ikke. 

Onsdag ettermiddag, 21. oktober, banket det på kontordøren til soneleder i hjemmebaserte tjenester, Hilde Lium. En fortvilet ansatt fortalte at hennes samboer hadde testet positivt for covid-19.

– Hva gjorde du da?

– Vi hadde planene klare for nettopp en slik situasjon. Jeg ba henne vente på kontoret, mens jeg hentet alle tingene hennes, og ba henne dra til teststasjonen for å teste seg og være i 10 dagers karantene, sier Lium.

Avdelingslederen måtte selv pakke tingene sine og dra hjem i karantene.

– Jeg begynte så å kartlegge alle ansatte hun hadde vært i kontakt med de tre siste dagene, og alle brukerne hun hadde vært hjemme hos.

Halve arbeidsstokken i karantene

Torsdag morgen hadde Lium oversikt. 18 av 33 ansatt ble sendt i karantene – mer enn halve arbeidsstyrken. I tillegg måtte 22 av 100 brukere i karantene.

På grunn av god planlegging og organisering, gikk det forholdsvis greit å få rask oversikt.

– Vi er organisert i tre soner, som igjen er delt inn i faste ruter med primærlister. Det betyr at de ansatte har faste pasienter. I tillegg har hver rute egen bil. Denne organiseringen gjør at smittesporingen hos oss er forholdsvis oversiktlig. Det mest utfordrende var at halve arbeidsstokken var i karantene, forteller Lium.

Plasstillitsvalgt Even Resell, skryter av sin leder.

– I løpet av kort tid var alle planer iverksatt, og personell som ikke hadde vært i kontakt med den smittede, ble kalt inn på jobb. Det var utrolig å se samholdet og innstillingen fra kolleger og måten Hilde Lium håndterte situasjonen på, sier Resell.

Mye overtid

Hilde Lium laget umiddelbart en egen såkalt «gul» liste med alle de 22 pasientene som potensielt kunne være smittet. På torsdagen fikk Lium beskjed om at den ansatte hadde testet positivt. Dette er så langt det eneste smittetilfellet de har hatt i hjemmetjenesten.

– Den gule listen ble håndtert av et eget tema, med egen bil og egne kontorlokaler. Teamet brukte fullt smittevernutstyr på alle pasientene. så vi kjørte stramt regime fra dag én, sier Lium.

Med halve arbeidsstyrken i karantene ble det mye overtid på dem som var igjen. 

– Normalt har vi 100 pasienter med 550 vedtakstimer. Men ingen klaget, og alle sto på. De to andre sonelederne hjalp også til med å tilby noen av sine ansatte til å hjelpe oss.

De ansatte testet seg på en lokal smittestasjon, og Lium ordnet det slik at en av hennes ansatte fikk opplæring i testing.

– På den måten kunne vi mer effektivt teste brukerne, uten at ansatte på teststasjonen skulle dra hjem til 22 brukere, sier hun.

Null smitte

Even Resell var en av sykepleierne som ble satt i karantene.

– Hvordan var det?

– Det var litt skummelt mens jeg gikk og ventet på resultatet av testen. Men vi har opprettet en egen Snapchat-kanal, så jeg holdt kontakt med de andre. Vi støttet hverandre. Samholdet her er helt fantastisk, sier han.

Etter ti dagers karantene, og gjenførte tester av både ansatte og pasienter, kunne Hilde Lium konstatere at det var null smitte.

– Det var en veldig god beskjed å få. Ikke minst når vi ser på det som skjer i kommuner rundt oss, ikke minst i Eidsvoll akkurat nå hvor alle beboere på et sykehjem er smittet, sier hun og legger til:

– At vi klarte å stoppe smitte viser at det er en veldig god idé å organisere hjemmetjenesten med primærlister med faste pasienter og bilder, sier hun.

Hjemmetjenesten på Hamar

Den ansatte

Den ansatte som var smittet, var veldig fortvilet.

– Men hun må ha gjort en god jobb med hygiene, siden ingen av pasientene var smittet. Det tyder på at hun har vært veldig flink til å følge smittevernprosedyrene, sier Resell.

Den tillitsvalgte er stolt av sin leder, og roser måten hun håndterte situasjonen på.

– Jeg tror ikke hun hadde mange timer fri mens dette sto på, sier Resell.

– Det stemmer, bekrefter Lium.

– Det var jobbing nesten 24 timer i døgnet. Møter ble holdt over hagegjerdet, på pc og telefon. Bekymrede pårørende var på tråden kontinuerlig. Samtidig skulle også den smittede ivaretas på en god måte. Det var en surralistisk situasjon når jeg tenker tilbake på det, sier hun.

Sykepleien ønsker å formidle historier fra sykepleiernes hverdag under pandemien. Tips oss om du har en historie du vil dele: kari.anne.dolonen@sykepleien.no