fbpx Alarmtelefonen for barn og unge har fått nesten 3000 henvendelser Hopp til hovedinnhold

Alarmtelefonen for barn og unge har fått nesten 3000 henvendelser

bildet viser gutt snakker i mobiltelefon

Alarmtelefonen for barn og unge har fått 2886 henvendelser i perioden 12. mars til 26. april. På bare tre uker gjennomførte de 1242 chattesamtaler.

Margrethe Østerhus, leder for Alarmtelefonen, nødtelefonen for barn og unge i Norge, sier til Dagsavisen at antallet henvendelser fra unge, særlig i aldersgruppen 12 til 16 år, nærmest eksploderte da de utvidet med en døgnåpen chattetjeneste 7. april.

Yngste var åtte år

– Den yngste som ba om hjelp, var bare åtte år. Vi vet at mange unge foretrekker denne måten å kommunisere på fremfor å snakke i telefonen. I tillegg var det viktig at tjenesten skulle gjøres døgnåpen for å sikre barn og unge hjelp på en tid av døgnet da vi vet at ting ofte skjer, sier Østerhus.

Den første natta kom det 50 henvendelser på chatten.

Savn og ensomhet

Det er også gjennomført 1633 telefonsamtaler i perioden 12. mars til 26. april.

– Mange ungdommer forteller om et stort savn etter kontaktlæreren sin, sosiallærer, behandler eller fritidskontakten de har tillit til, men som ikke er der for dem nå. Mange kjenner på stor ensomhet og føler seg ikke sett og hørt verken av foreldrene eller andre, sier Østerhus.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse