Fagutvikling må prioriteres
At sykepleieledere sliter med å prioriterer kompetanse- og fagutvikling er ikke noe nytt fenomen.
Artikkelen setter søkelys på oppgaven med å ivareta kompetanseutvikling for sykepleiepersonale på postene, og det at denne oppgaven synes å ha fått dårligere vilkår i forbindelse med omorganiseringer og endring i lederstrukturen i sykehuset. Dette er en virkelighet mange vil kjenne igjen. Det siste tiåret – også før det – har helsetjenesten vært preget av omorganiseringer av ulike slag. Det er stadig endringer, og vi har en konstant følelse av å ha en anstrengt økonomi. Samtidig har vi vel aldri disponert større økonomiske ressurser enn vi gjør i dag. Enhetsledere og seksjonsledere, i de fleste tilfeller fortsatt sykepleiere, har en nøkkelrolle når det gjelder kompetanseutvikling for sykepleiepersonalet på postplan. Å øke personalets kunnskap og kompetanse kan skje på mange ulike måter – fra systemer med «bedside undervisning », til permisjon for å ta en mastergrad. Men det er viktig å sette alle tiltakene og oppleggene inn i en helhetlig plan for posten. Kompetanseoppbygging og fagutvikling er nødvendig for å sikre den beste (kunnskapsbaserte) praksis og en faglig forsvarlig og god økonomisk drift. God kvalitet bidrar til god økonomi. Faget vårt – sykepleiefaget – er det redskap vi har for å gi pasienten den sykepleie og omsorg han eller hun har behov for. Kompetanseutvikling må prioriteres selv om det er mange faktorer som bidrar til å begrense både muligheter og motivasjon. Tid blir ofte nevnt som en begrensende faktor. Manglende interesse, prioritering og etterspørsel fra leder og ansatte er også eksempler på slike faktorer. Som det også påpekes i artikkelen kan det være mangel på forventninger og støtte fra overordnet ledelse. Det er vanlig at man må rapportere økonomi og driftsresultater, men ikke i like stor grad kompetanseutvikling og fagutvikling. Det er viktig med etterspørsel fra de ansatte, men det viktigste leddet for å få til kompetanseutvikling og fagutvikling på posten er likevel lederne. Jeg har arbeidet i sykehus både før og etter ledelsesreformen. Før ledelsesreformen hadde vi også sykepleieledere som var vel så opptatt av drift, effektivisering og økonomi som det man må være i dag. Disse hadde også prioriteringsutfordringer når det kom til kompetanseutvikling og fagutvikling. Min erfaring er at de fleste førstelinjeledere på vanlige sengeposter og spesialenheter klarer å ha fokus på, tilrettelegge og følger opp kompetanseutviklingen hos personalet – også fagutviklingsprosjekter. Poster/enheter som har utarbeidet gode planer får disse til å fungere, selv om det av og til må endres litt på tiltak/program enkelte dager – «når alt står på hodet» – og driften må prioriteres.
0 Kommentarer