Hvem kan svømme under eldrebølgen?
Å kunne anvende forskningsbasert kunnskap er viktig for å holde seg flytende når eldrebølgen kommer.
Å bruke metaforer i språket for å betone eller illustrere et viktig poeng kan være bra for å nå fram med det aktuelle budskapet. Nå blir «eldrebølgen» hyppig brukt som metafor for å beskrive den demografiske utviklingen i forhold til eldre personer. Metaforen blir til og med benyttet slik at noen vil hevde at den er et tegn på alderisme. Andre synes kanskje at denne metaforen allerede er blitt utslitt. I hvert fall kan man lett tenke at de som utgjør bølgen kan kjenne seg avkreftet og ikke helt komfortable når den bringes på bane. Hvem vil være del av denne grusomme trusselen? Man ser for seg at bølgen kommer lik en tsunami og ødelegger alt i sin vei. Den tar alle ressurser i kommuner og helseforetak og utelukker at andre grupper får det de trenger av helse- og omsorgstjenester. Blir det virkelig slik? Jeg er i tvil, men uansett hvordan det blir, så er én ting helt sikker: Det gjelder å kunne svømme når bølgen kommer! Særlig gjelder det å kunne svømme godt hvis man jobber i helse- og omsorgstjenesten! Man må nesten kunne slå verdensrekorden. I hvert fall om man er sykepleier i et av verdens rikeste land når det rammes av denne tsunamien! For det gjelder for sykepleierne å holde hodet over vannet og samtidig jobbe godt på en ansvarsfull måte. Som sykepleiere må vi jobbe på en profesjonell måte som gir mest mulig til de personene som trenger omsorg og hjelp, og da må vi også benytte den kunnskapen som gir oss verktøy og gjør dette mulig. Vi må anvende forskning og vitenskapelig basert kunnskap. Forskning og vitenskapelig basert kunnskap er ikke bare for forskerne selv. Alle sykepleiere skal ikke være forskere. Men alle sykepleiere skal være forskningskonsumenter, og det kan være krevende. Alle sykepleiere må kunne søke i databaser for å finne relevant kunnskap om det som kan være aktuelt for deres pasienter. De må kunne lese vitenskapelig litteratur på både de nordiske språkene og på engelsk. Samt – ikke minst – forstå hvordan forskerne kommuniserer sine resultater. Dette gjelder ikke bare de sykepleierne som skal holde seg flytende når «eldrebølgen» kommer. Det er selvfølgelig aktuelt for alle sykepleiere. Klarer vi dette? Ja, jeg tror vi klarer dette. Men vi må alle jobbe for det! Forskere og lærere må gjøre en innsats for å spre ny og relevant kunnskap på en lett tilgjengelig måte. Sykepleiere i klinisk arbeid må ta tak i kunnskapen som er relevant og som kan bidra til å øke kvaliteten i deres arbeid. Og den sykepleier som per i dag ikke kan svømme, kan lære det!
0 Kommentarer