Ny Ali-sak?

Brukte politiet unødvendig makt? Var det feil av AMK å innvolvere politiet? Kunne kvinnen vært reddet? Er dette en ny Ali- sak? Spørsmålene er mange.
- Vi holder nå på å gå igjennom alle logger for å kartlegge nøyaktig hva som har skjedd, sier kommunikasjonsrådgiver ved Ullevål, Alf T. Bøhler.
Dette er saken: |
En 63 år gammel kvinne fikk hjertestans på Tøyen i Oslo. Pårørende ringte 113. AMK sentralen vurderte situasjonen med de pårørende som truende og ringte politiet. Pårørende ble lagt i bakken i håndhjern utenfor leiligheten. Kvinnen med hjertestans døde. Om det kunne vært forhindret, eller om AMK og politiet handlet riktig, skal utredes videre. |
Flere medier har vist opptak fra hendelsen som kan tyde på at politiet reagerte for voldsomt mot fortvilte pårørende.
Samtidig har AMK- sentralen ved Ullevål gitt opplysninger om at de pårørende var truende allerede i telefonen.
Leder av Invandrerrådet, Akenathon De Leon, mener dette er en ny Ali- sak.
- Det hjelper ikke at du heter Ali når du ringer ambulansen, sier han til Dagbladet.no
Sykehuset vil selv legge ut informasjon på
sine nettsider, når de har nye opplysninger. - Etter at vi har gått igjennom alle loggene, sender vi
det til Fylkeslegen i Oslo/Akershus, hvor fylkeslege Petter Schou
overtar saken, sier han. Det er hittil uklart om kvinnen som døde av hjertestans kunne
vært reddet dersom polititet og ambulanse hadde handlet
annerledes. Det er også uklart hvem som var på plass først. - Var politiet der før ambulansen, eller omvendt? - Det vi har funnet ut, er at ambulansen var på plass før
politiet. Ambulansepersonellet opplevde situasjonen som
truende og rygget 40 meter tilbake og ventet på politiet, sier
Bøhler. De pårørende forteller en historie i media, mens politi og
helsevesen har en annen oppfatning av hendelsesforløpet. Det er blant annet hevdet at pårørende kom med drapstrussler,
noe de pårørende selv nekter for. Hva som er riktig og hva som er galt i saken, vil først bli
kjent etter at fylkeslegen er ferdig med saken, eller at alle
logger blir offentliggjort. - Vi synes dette er en trist sak for familien som er involvert,
og er lei oss for at situasjonen ble som den ble. En gjennomgang av
denne saken er i alles interesse, sier Terje Strand,
stedsfortredende leder ved Prehospitalt senter, Oslo
universitetssykehus i en pressemelding. Sykehuset sier de tar det til etterettning at de pårørende har
anmeldt saken. Sykehuset vil bistå politiet i den videre
etterforskningen. Alle detaljer er ikke på plass enda, men ledelsen er i full gang
med å undersøke hva som skjedde da AMK (Akuttmedisinsk nødtelefon)
fikk oppringing fra pårørende om at en kvinne trengte akutt,
medisinsk behandling. Dette er en tidkrevende prosess, men så snart
saken er klargjort, vil Fylkeslegen i Oslo og Akershus få en full
redegjørelse fra sykehuset. - Omstendighetene rundt hendelsen på Tøyen anses som så spesiell
at vi nå har en grundig gjennomgang av innholdet i kommunikasjonen
mellom innringerne og AMK. Vi stiller oss nå spørsmål om hvordan
situasjonen kunne utvikle seg slik at vårt personell følte seg så
utrygge at politiet ble tilkalt, som igjen førte til at vi brukte
lengre tid på å komme frem til pasienten, sier Terje Strand,
stedsfortredende leder ved Prehospitalt senter, Oslo
universitetssykehus i en pressemelding. AMK mottok først henvendelse om saken klokken 11.32. Det
var flere telefoner om henvendelsen. Ambulansen ble bestilt
for akuttoppdrag klokken 11.38. Situasjonen ble av AMK
oppfattet som utrygg og politiet ble derfor anmodet om bistand.
Meldingen om dette ble gitt personell på ambulansen, som avventet å
rykke frem til pasienten inntil politiet meldte at de hadde
kontroll på situasjonen. Ambulansepersonellet var fremme hos
pasienten klokken 11.56. Pasienten var da livløs.
Gjenopplivingsforsøk var da iverksatt av politiet.
Ambulansepersonellet tok over, men pasienten ble erklært død på
stedet. Bildet av situasjonen er fortsatt uoversiktlig, da mange ulike
samtaler skal kartlegges. Det vil ta tid å identifisere og
gjennomgå disse samtalene, eller lydloggene, i forbindelse med
hendelsen. I det aktuelle tidsrommet hadde AMK over hundre andre
henvendelser. I tillegg til arbeidet med kartlegging av lydloggen, har
ledelsen ved Prehospitalt senter en gjennomgang med de involverte
medarbeiderne, og ønsker i tillegg en dialog med de pårørende for
en gjennomgang av hendelsen. Hva mener du?
Går igjennom logger
- Vi holder nå på å gå igjennom alle logger for å kartlegge
nøyaktig hva som har skjedd, sier kommunikasjonsrådgiver ved
Ullevål, Alf T. Bøhler.
Hvem kom først?
Forskjellige historier
Her er sykehusets forklaring: Ambulanseutrykningen på Tøyen søndag gjennomgås nå av ledelsen
ved Prehospitalt senter på Oslo universitetssykehus. Sykehuset
ønsker å finne ut hvordan situasjonen kunne utvikle seg slik at den
ble ansett som så utrygg for de involverte at politiet ble
kontaktet.
0 Kommentarer