Ikke kjøpt, men betalt
La meg gjøre det helt klart: Tidligere helseminister Bjarne
Håkon
Hanssen har ingen finger med i spillet når jeg nå skriver
dette. Han har ikke ringt meg ennå. Hvis noen kunne være
fristet til å betale saftige honorarer for at Hanssen skal få
meg til å
skrive noe fordelaktig om for eksempel private helseklinikker
eller
Kreftforeningen, så vil pengene være bortkastet.
Jeg vil heller ikke heise flagget for Tamiflu, som har slik en
fin
effekt når vi får svineinfluensa (takk for en gratis pakning
til meg
og min familie). Eller for MBT Masai-sko som Nav ikke lenger
vil gi
støtte til. Det må det reageres på, skriver forhandleren Vinkoe
AS i
sin hjertelige e-post. Men det gjør jeg ikke.
Det var også hyggelig med en raus invitasjon fra Nycomed. Som
kjent er det nå tidligere AP-statsråd Karita Bekkemellem som
troner
på toppen av Legemiddelindustriforeningen. De har satset mye
på «samfunnskontakt», virker det som. I hvert fall ble jeg
plutselig
bombardert med informasjon fra Nycomeds informasjonsansvarlige.
Hun fôret meg med omfattende bakgrunnsmateriale om fordelene
ved
Marevan (warfarin) som skal forhindre hjerneslag og
hjerteinfarkt.
En rekke travelt opptatte professorer hadde plutselig satt av
tid til å
la seg intervjue, og arrangementet innbefattet en god lunsj på
Thon
Hotel Opera. Men nei. Ellers takk.
Takk også for tilbudene fra Damm forlag om å flette Märta
Louises
nye englebok inn i en interessant bisetning. Jeg er klar over
at noen
av mine lesere kunne tenke seg å være mottakelige for et lite
drypp
med New Age-medisin. Våre kritiske kolleger i dagspressen har
valgt
å gi den kommersielle prinsessen drahjelp gjennom artikler som
har
trengt seg godt inn i auraen. Jo, det var fristende med en
kongelig
skytsengel i Sykepleien. Men englene må seile sin sjø uten vår
hjelp.
Nei. Beklager også til Senter for Seniorpolitikk,
Opplysningsrådet
for frukt og grønt og Modum Bad. Dere skrev veldig hyggelige,
insisterende brev. Men jeg gidder ikke nevne deres hjertesaker
her.
Den britiske poeten Samuel Johnson konstaterte i sin tid at det
første offeret i krigen er selve sannheten. Han pekte på farene
ved
at aktørene brukte informasjon bevisst for å påvirke utfallet
av sine
kriger. Men Johnsen levde for 300 år siden. Kunnskap om
opinionspåvirkning
er i dag allemannseie. Og sannheten er pr-bransjens største
offer. Den manipuleres og tukles med av Rema 1000 når de skal
få
oss til å kjøpe slappe lammekoteletter. Men også av
Helsedirektoratet
som skal få hele befolkningen til å vaksinere seg (100 kroner,
takk).
Alt handler om å påvirke folks meninger. Om Norges økonomi en
dag
skulle gå rett til bunns, ville kommunikasjonsbransjen trolig
være den
eneste i landet som steg til værs på Børsen.
Samuel Johnsons tid handlet om kriger der menn sloss mot menn.
I dag handler det mest om salg. Selv den trøtteste gjest på
fredagens
tv-rute ser ut til å ha noe som skal selges. Det er som å bli
invitert til
konfirmasjonsfesten til en fetter du aldri har sett før. Til
syvende og
sist handler det hele bare om din betalingsevne.
Nå kan leserne av denne spalten innvende at jeg tross alt blir
betalt
av Sykepleierforbundet for å spre mine meninger på side 7. Det
er
helt riktig. Hvor mye jeg får betalt, kan du finne på
skattelistene på
nettet. Min arbeidsgiver er selv en betydelig samfunnsaktør. I
fjor
ansatte de en tidligere AP-statssekretær i Helsedepartementet
for å få
økt gjennomslag for NSFs politiske hjertesaker. Det ser ut til
å virke.
«If you want to dance, you need to pay the fiddler», sier man i
England. Vil du være med i spillet om den politiske dagsorden,
må du
akseptere spillereglene. På en Facebook-gruppe under navnet
Opplysningskontoret
ble den tidligere så elskede helseministerens sorti til
prbransjen
kommentert slik: «Obduksjonen av Bjarne Håkon Hanssens
nylig avdøde integritet avslører at den består av 99 prosent
pølsevev».
Man kan le av det, men i bunn og grunn er det temmelig trist.
Særlig fordi vi aldri kan vite sikkert. Men som sagt: Jeg har
ikke
snakket med ham.
0 Kommentarer