Internasjonal med eller uten rammeplan?
– Reis til utlandet, studenter! Det anbefaler både rektoren (bildet) og studentlederen. Men må studentene følge samme rammeplan? Nei, mener rektor. Ja, mener studentlederen.
Rektor ved Høgskolen i Buskerud, Kristin Ørmen Johnsen, ønsker
seg mer lokal frihet når hun sender sykepleierstudentene ut i
verden. Rammeplanen er en hemsko. Men leder i NSF Student Tone Moan
mener tvert imot: Rammeplanen er en garanti for kvalitet på
utdanningen – også når studentene drar utenlands.
Ifølge Soria-Moria-erklæringen vil regjeringen at "alle
studenter som tar høyere eller lavere grad i Norge, får tilbud om å
ta deler av undervisningen i utlandet". Senere i høst kommer en
stortingsmelding om internasjonalisering av utdanningen. Der vil
regjeringen vurdere rammer, ordninger og ressursbruk. Meldingen
omfatter både norske studenter i utlandet og utenlandske studenter
i Norge
Moan håper regjeringen ikke tukler med den nasjonale
rammeplanen, Johnsen ønsker mer frihet.
Johnsen er ikke i tvil om at internasjonalisering er bra for
sykepleierstudentene:
– Sykepleie er et internasjonalt yrke. Mennesker blir syke,
enten det er i India, Sør-Amerika eller Norge. Å gi sykepleie skal
gjøres under anerkjente, internasjonale forpliktelser. Men ulike
kulturer oppfatter helseproblemer forskjellig, og dermed blir også
sykepleien ulik. Derfor må sykepleierne erfare andre kulturer, sier
Johnsen.
Hun føyer til:
– Like viktig som å reise ut, er det at utlendinger kommer hit
og lærer hvordan vi organiserer helsevesenet og gir sykepleie.
Johnsen ser for seg at de norske høyskolene i økende grad
tilbyr pensum og undervisning på engelsk.
– Utfordringen er praksis i utdanningen. Det er lett for oss
som kan engelsk å reise ut, men få utlendinger snakker norsk. Det
er vanskelig for dem å ha praksis her.
Johnsen opplever at rammeplanen setter begrensninger.
– Hver utdanningsinstitusjon må i større grad kunne utforme
innholdet i sine planer. Ingen vet vel bedre enn faglærerne hva som
er best i utdanningen, påpeker hun.
Rektoren anbefaler ulike lokale profiler for
sykepleierutdanningene.
– Noen kan satse på en flerkulturell vinkling, andre på
forebygging i afrikanske land. Eller telehelse. I dag er altfor
stor del av pensum bundet opp i rammeplanen. Det hemmer
kreativiteten. Men mer frihet må ikke gå på bekostning av
kvalitet.
Hun viser til at verken medisin-, psykologi- eller
odontologiutdanningene er rammeplanstyrt.
Da Johnsen jobbet som sykepleier i Irland, erfarte hun at det
gir både faglig og personlig utbytte å reise ut. Men rektoren synes
ikke sykepleierstudentene er de letteste å få av gårde til
utlandet.
– De burde bli tøffere. Norske studenter er litt for
trygghetssøkende. Mange er i etablerte forhold med forpliktelser.
Men dette er en engangssjanse i livet, de får til og med økonomisk
støtte.
– Hvor lenge bør et opphold vare for at det skal gi
effekt?
– Minst seks uker. Det gir i hvert fall et innblikk. Men det
ideelle er tre måneder, mener Johnsen.
Studentleder Moan (bildet) setter pris på at skolene vil lage gode
opplegg for studentutveksling.
– Men der Johnsen ser en begrensende rammeplan, ser vi
kvalitetssikring. Rammeplanen inneholder nødvendige minstekrav, for
eksempel om veiledning og lengden på praksis.
Moan betviler ikke faglærernes ønsker om kvalitet.
– Men intensjoner om å prioritere etter hva som gir faglig
kvalitet, blir ofte utfordret av kravet om flere utdannede. Derfor
trengs en felles styring for å sikre at minstemålene ivaretas.
Dagens rammeplan gir rom for å lage gode og varierte
utvekslingsopplegg.
Å innfri alle kravene er ikke like lett i alle land.
– Ett eksempel er veiledning. Derfor er det viktig å lage gode
samarbeidsavtaler med utvekslingslandene, slik at studentene sikres
oppfølging.
Moan viser til at dette gikk bra i NSFs praksisprosjekt i
Tanzania i 2007. Men hun har også fått tilbakemeldinger om
utvekslingsstudier som ikke har fulgt rammeplanen, der kvaliteten
har blitt dårligere enn hjemme.
– Men nesten alle typer praksis kan gjøres i utlandet.
Hjemmesykepleie i Afrika går nok ikke, mens forebyggende
helsearbeid er lettere der enn her.
– Har du selv hatt praksis i utlandet?
– Nei, og det angrer jeg på. Mange har fortalt om fantastiske
opplevelser. Skulle jeg gjort noe om igjen, var det å reise ut.
Moan støtter tanken om mer pensum på engelsk.
– Men kanskje som et valgfritt tillegg. Det er bra at
studentene venner seg til å tilegne seg internasjonal litteratur.
Foto:Marit Fonn
0 Kommentarer