Er klesvask luksus?
Er det galt for en sykepleier å ta ekstra betalt for å få unna klesvasken for en bruker hvis ingen andre kan gjøre det?
Som ansatt i hjemmetjenestene er det nesten ikke grenser for hva
man kunne ha gjort for noen pasienter. Og mange ønsker også å gjøre
litt ekstra. Men et vedtak er et vedtak, og det er tøffe
prioriteringshensyn. Er ikke pasientens behov fundert i lov om
sosiale tjenester eller definert som nødvendig helsehjelp, så er
behovet mer å regne som luksus. Og luksus må man som kjent ha
penger for å kunne unne seg.
Skittentøyet flommer over
Men nøyaktig hvor går grensen mellom nødvendighet og luksus? Og
hva har en kommunalt ansatt lov til å yte av luksus, eller
tilleggstjenester – utenfor arbeidstid?
Dette skriver en hjemmesykepleier i en e-post til
Sykepleien:
"Kan en hjemmehjelp ta private oppdrag, for eksempel klesvask
mot kontant betaling under dekke av privat firma i en sone hvor hun
jobber som kommunalt ansatt? Jeg har tatt dette opp med
avdelingsleder, men jeg opplever unnvikende tilbakemeldinger.
Videre ser jeg at pasienter som klart har rett på vedtak til hjelp
til vask av klær ikke får dette fordi hjemmehjelpskapasiteten er
minimal. Der pårørende ikke kan ivareta dette, er det ofte basert
på vår velvillighet at dette blir gjort. Når det flommer over av
skittent tøy. Jeg er også betenkt over den avhengighet vi vet
oppstår mellom pasient og hjelpere. Det gjør det hele enda mer
betenkelig når en person som kommer som hjemmehjelp, ser et udekket
behov, for så å tilby hjelp mot betaling."
Opplysningsplikt
Kristin Mehre i Helsedirektoratet er ikke i tvil. Hun mener
regelverket er helt klart på dette området:
- Ifølge paragraf 19 i helsepersonelloven har en ansatt
opplysningsplikt overfor arbeidsgiver om man har bierverv av noe
slag. Deretter er det opp til kommunen eller arbeidsgiver å vurdere
habiliteten og om man kommer i lojalitetskonflikt, sier hun.
Små gaver lov?
- Kom inn, kom inn, sier Torbjørn Kaafjeld. Han sitter godt
plassert i sofaen i leiligheten sin, klar for dagens
sårstell.
Kaafjeld har fått rosen ved ankelen og har den siste måneden
hatt besøk av en hjemmesykepleier.
- Det har vært en lekkasje fra såret siden dere var her sist.
Jeg ringte ned til dere i går, men fikk beskjed om at det bare var
nødsituasjoner som fikk ekstra besøk.
- Sier du det? Ja, men nå er vi her, sier hjemmesykepleierne
Stine Andersen og Gunn Sandved Dalen.
Med øvede fingre sjonglerer de vann, olje og kar i den lille
leiligheten, slik at Torbjørn Kaafjeld får et etterlengtet oljebad
av foten.
- Det hender jo at man får små gaver, medgir sykepleierne Stine
Andersen og Gunn Sandved Dalen i bilen på vei tilbake til kontoret
i 13. etasje i bydel Bjerke i Oslo.
- Jeg har fått hjemmestrikkede sokker av en bruker, sier
Andersen.
- Ja, det har faktisk jeg også, sier Sandved Dalen.
- Og noen sier at vi skal ta vekslepengene som blir igjen hvis
vi har gjort innkjøp. Men det sier i alle fall jeg nei til. Det er
ikke aktuelt, selv om det kanskje bare er en femtilapp, sier Stine
Andersen.
Det er paragraf 9 i helsepersonelloven som regulerer hva man
kan ta imot og ikke fra en pasient. Og utgangspunktet er at man
ikke skal ta imot gaver eller andre ytelser, opplyser
direktoratet.
- Kan man ta imot små gaver for små tjenester uten å si
fra?
- Mange er veldig takknemlige for den hjelpen de får, og det
oppstår ofte tette bånd mellom tjenesteyter og mottaker. Det er
derfor vi har et regelverk. Man bør avklare med arbeidsgiver hva
man kan ta i mot. Og dersom man så mottar noe, kan man gjøre det
med god samvittighet, forklarer Mehre i Helsedirektoratet.
To tanker i hodet
Både Stine Andersen og Gunn Sandved Dalen er nøye på å si fra
om eventuelle gaver, forteller de. Og konfekt eller twistposer
deles rundhåndet med de andre som er på jobb.
Når det gjelder å utføre tjenester utenfor arbeidstid, er de
klare – det ville vært uaktuelt for dem å gå tilbake å stelle såret
hos for eksempel Torbjørn Kaafjeld etter arbeidstid – og så ta
betalt for det. Å pusse vinduene hans ville også vært uaktuelt. De
forholder seg til vedtakene, og selv om de bedyrer å bruke skjønn,
vil de ikke blande kortene.
- Jeg har opplevd, på et tidligere arbeidssted, en kollega med
to roller – hun kom inn og tok ekstravakter som sykepleier, og
hadde i tillegg sitt eget hjemmehjelpsfirma. Det hendte at det
oppsto situasjoner hvor hun fortalte at hun hadde handlet, og jeg
måtte tenke meg om to ganger for å skjønne sammenhengen, siden det
ikke var en oppgave sykepleierne gjorde der.
Sanksjoner
Kristin Mehre i Helsedirektoratet viser til kommunenes etiske
ansvar, i tillegg til det juridiske.
- I tillegg til helsepersonelloven, vil jeg anta at de fleste
kommuner har et etisk regelverk som regulerer dette. Dersom man
gjør ekstra tjenester mot betaling hos den samme brukeren på
fritiden, går jeg ut ifra at det vil stride mot kommunenes etiske
verdigrunnlag, sier Mehre.
- Hva kan en risikere med å unnlate å si fra?
- Det er vanskelig å uttale seg generelt om det. Det vil være
avhengig av alvorlighetsgrad i forhold til art, omfang, varighet og
hvor klanderverdig den ansatte har oppført seg, sier hun.
En arbeidsgiver kan nekte en arbeidstaker i å ta bierverv, og
dersom den ansatte ikke melder fra og blir oppdaget, er det adgang
til å gi sanksjoner både fra tilsynsmyndigheter og arbeidsgiver.
Uetisk å foreslå seg selv
Men tilbake til utgangspunktet, en pasient som ønsker mer
hjelp, og som ønsker akkurat DEG, hvor ønsket om å hjelpe er tuftet
på de beste intensjoner:
- Hva skal en kommunalt ansatt gjøre, når det er sprik mellom
vedtak og det brukeren ønsker og føler at han trenger?
- Den ansatte bør melde fra til arbeidsgiver/vedtaksmyndighet
dersom vedkommende mener at det foreligger et udekket behov.
Dersom det har gått litt tid fra man har fattet vedtak, eller
behovet raskt har endret seg, bør vedtaket vurderes på nytt.
- Og hvis ikke kommunen kan gi mer hjelp?
- Hvis ikke, så er det opp til brukeren å ta kontakt med
private firmaer. Og i slike tilfeller kan det oppfattes som uetisk
å foreslå seg selv og sitt eget firma – så da er det helt nødvendig
at den ansatte tar kontakt med arbeidsgiveren for å avklare
situasjonen.
Ingen oversikt
- Er det noen forskjell om man har eget firma eller jobber for
andre private aktører ved siden av den kommunale jobben?
- Nei. Om man har et eget firma, er det de samme reglene for
habilitet som gjelder.
- Er dette en relevant problemstilling for helsepersonell ute i
kommunene?
- Ansatte i kommunehelsetjenesten kan nok av og til komme opp i
dilemmaer med dobbeltroller, men særlig tror jeg problemstillingen
er aktuell i forhold til å motta mindre gaver.
- Har direktoratet noen oversikt over omfanget av slike
saker?
- Nei det har vi ikke.
- Vil dere gjøre noe aktivt for å skaffe en oversikt?
- Nei, det vil vi ikke ut fra det vi vet per i dag.
Nytt regelverk kommer
- Dersom kommunen gir klarsignal, og den ansatte får lov til å
gå inn i den samme brukerens private hjem og yte tjenester mot
betaling via sitt eget firma på fritiden, har kommunen ansvar for
de tjenestene som da blir ytt?
- Kommunen har det overordnede ansvar for lovpålagte oppgaver
og tjenester, også når de samarbeider helt eller delvis med private
aktører.
- Er det forskjell på om det er en sykepleier eller en ufaglært
hjemmehjelp som yter tilleggstjenester, eller er begge omfattet av
helsepersonelloven?
- En ufaglært hjemmehjelp er ikke omfattet av
helsepersonelloven, slik en sykepleier er. Ufaglærte fanges opp
gjennom mer spredte skrevne og uskrevne regler, ifølge Mehre.
Direktoratet jobber nå med å utarbeide en felles lovgivning som
omfatter både helse- og sosialtjenester, og det er i den
forbindelse ventet at regelverket i forhold til hva ufaglærte kan
og ikke kan gjøre vil bli klarere.
– Gjerne i samme hjem
– Det er juridisk sett ikke noe i veien for at en kommunalt
ansatt hjelpepleier eller sykepleier tar private oppdrag for eldre
med behov for det, utenom jobben. Oppdragene kan gjerne tas i samme
hjem.
Det sier Rune Olav Horstad, rådgiver i KS (Kommunesektorens
interesse- og arbeidsgiverorganisasjon) til Sykepleien.
Det er imidlertid ikke lov til å ta private oppdrag mens man er
på jobb for kommunen, kun etter arbeidstid. Horstad understreker at
det er en forutsetning at brukeren har fått et forsvarlig tilbud
fra kommunen først.
Sårskift ok
- Er det forskjell på hvilke arbeidsoppgaver den kommunalt
ansatte kan gjøre privat?
- Nei. Her skiller vi ikke på arbeidsoppgaver. Det synes jeg
blir en oppkonstruert problemstilling, sier Horstad.
- Så du mener at en sykepleier kan ta på seg for eksempel et
ekstra sårskift mot betaling?
-Ja. Har man lov til å utføre en oppgave, så har man lov.
Sykepleieren kan ta sårskift, og kan jobbe privat i tillegg til sin
fulle stilling i kommunen.
- Er dette noe KS vil anbefale arbeidstakerne å gjøre?
- KS har ingen prinsipiell mening om dette spørsmålet, men det
er fullt ut lovlig.
Trist
- Dette er ikke verre enn at beboere på sykehjem betaler noen
for å trille seg en tur. Det er kanskje trist, men slik er den
kommunale virkeligheten. Så lenge den eldre har fått vedtak på
forsvarlig hjelp, er ikke kommunen forpliktet til å tilby
tilleggstjenester.
- Synes du det er uryddig å ta seg betalt for å gjøre private
oppdrag som han eller hun får kjennskap til via sin jobb i
kommunen?
- Nei, som sagt er dette lov, så lenge det ikke er snakk om
svart arbeid. Det betenkelige i dette, er at det kan åpne for svart
arbeid.
Ung og sterk
- Kommunen tjener ikke mindre penger på om noen ser et behov
mens de er på jobb for kommunen, og så utfører den jobben mot
betaling senere.
Han mener at arbeidsgiveren kan gripe inn dersom det ser ut som
om den private virksomheten går ut over arbeidet den ansatte skal
gjøre for kommunen.
- Dersom en ung og sterk ansatt i hjemmetjenesten tar på seg
ekstra oppdrag for en bruker på fritiden, så er det greit. Hvis det
er en som har høyt sykefravær og samtidig har en jobb ved siden av,
kan arbeidsgiver ha grunn til å reagere.
- Oppsigelsesgrunn
Camilla Stalsberg Endresen er hovedtillitsvalgt for NSF ved
bydel Bjerke i Oslo kommune. Hun er også avdelingsleder for
hjemmetjenestene på kveld og natt. Stalsberg Endresen er kraftig
uenig med KS.
- Det er oppsigelsesgrunn hos oss, det får alle ansatte
informasjon om på første opplæringsvakt, sier hun.
Oslo kommunes etiske regelverk slår fast at kommunens ansatte
ikke kan levere varer og tjenester til den virksomheten i kommunen
hvor de selv er ansatt.
Hun fnyser av KS-rådgiver Rune Olav Horstads innstilling til
sykepleiefaglige oppgaver som for eksempel sårskift.
- Det finnes ikke noe som heter kosesårstell. En
sykepleier må følge prosedyrer for stell. Jeg mener det er uetisk
at den samme personen går inn hos en kommunal bruker, og opptrer
som eget firma på fritiden. Det er kjempeviktig ikke å blande
roller når man kommer så tett innpå folk, mener hun.
I Oslo kommunes personalreglement er det understreket at
ansatte ikke kan ha biarbeid som er vanskelig å skille fra arbeidet
i kommunen, eller hvor avgjørelser som den ansatte tar på vegne av
kommunen kan influere på egne eller biarbeidsgivers
inntekter.
- Tror du dette med rolleblanding er en reell
problemstilling?
- Jeg tror det kan være kjempevanskelig i små kommuner med
gjennomsiktige forhold. Der vil det være enda vanskeligere ikke å
sørge for at ens egne pasienter får det de ønsker, tror hun.
- Man kjenner kanskje både pasienten og de pårørende, og
om kommuneøkonomien ikke strekker til, kan det være fristende å
ordne opp. Men det er og blir et kommunalt ansvar å gi brukere den
helsetjenesten og den praktiske bistanden de trenger for å fungere
hjemme, sier Camilla Stalsberg Endresen.
- Har du selv vært borti slike saker?
- Ja, jeg har vært borti den i forbindelse med praktisk
bistand, hvor hjemmehjelper har tatt i mot penger for blant annet
nedvasking av leilighet. Kraftig refs eller oppsigelse er
konsekvensen av dette hos oss.
- Vi har også en uskreven regel om at man skal slippe å gå til
naboen, nettopp for å unngå at det oppstår dobbeltroller, sier
Stalsberg Endresen i bydel Bjerke.
- Er det ok ikke å ta betalt for tjenester man gjør på
fritiden?
- Det er en hårfin balansegang, det der. Mange møter jo brukere
i butikken eller på kafe etter arbeidstid, og jeg vet jo at ansatte
som får god kjemi med brukere hjelper dem med noe småtteri – det jo
ingen regel som sier at det ikke er lov til å være hyggelig.
Men man må være forsiktig, og særlig i forhold til demente –
det kan være vanskelig for noen å forstå hvorfor du ikke kan sette
på en klesvask i dag, når du gjorde det i går, sier hun.
0 Kommentarer