fbpx Hjemmesykepleien tvinges til å kjøre miljøvennlig: – Bilene er rett og slett ubrukelige på vinterføre Hopp til hovedinnhold

Hjemmesykepleien tvinges til å kjøre miljøvennlig: – Bilene er rett og slett ubrukelige på vinterføre

Bilde av Anitha Tvede og Camilla Neset Lysvoll

Ansatte i hjemmesykepleien i Arendal mener kommunens miljøprofil fører til at deres egen sikkerhet og pasienters liv kan stå på spill. Kommunen kjøpte 102 bakhjulsdrevne elektriske biler som er uegnet på vinterføre.

Fakta
Saken oppsummert
  • Arendal kommune har kjøpt inn 102 bakhjulsdrevne elbiler. Over 1000 avvik knyttet til bilene er rapportert siden 2021.
  • Ansatte i hjemmetjenesten mener bilene er ubrukelige på snøføre. De må ofte gå lange distanser til fots. Sykepleiere føler seg utrygge og kan ikke garantere at de når frem til pasienter.
  • Kommunalsjefen i Arendal sier evaluering av bilene pågår. De neste innkjøpene er i 2025, men hjemmesykepleien må klare seg med elbilene frem til da.

Denne oppsummeringen er laget ved hjelp av kunstig intelligens og kvalitetssikret av Sykepleien.

– Bilene er rett og slett ubrukelige til våre formål om vinteren, sier leder for bilparken til hjemmesykepleien i Arendal, Anitha Tvede.

Det er meldt inn over 1000 avvik på hjemmesykepleiens nye elbiler siden avtalen ble inngått i 2021.

– Kommunen er Miljøfyrtårn og har en profil som sier at vi må kjøre en andel med elektriske biler. Men disse trekker på bakhjulene, og da kommer vi oss ikke frem når bakken er hvit og glatt, sier Tvede.

Vi møter henne og sykepleieren Camilla Neset Lysvoll i snøføyka på parkeringsplassen der de nye Volkswagen ID3-ene har sin base.

– Dette er helt forferdelig. Bilene spinner på flat mark, og vi kommer oss ikke dit vi skal. Det er jo en grunn til at disse bilene står parkert her – og at de ikke er ute og ruller på jobb akkurat nå, sier sykepleieren på Hisøy i Arendal, Camilla Neset Lysvoll, mens hun teller opp fem parkerte og nedsnødde elbiler, av totalt seks.

– En fare for seg selv og andre

Bilparken til hjemmesykepleien på Hisøy består av 12 biler. Seks av dem er bensindrevne Suzuki Swift, som har firehjulstrekk. De seks andre er helelektriske Volkswagen ID3 med bakhjulstrekk.

– Det er med hjertet i halsen vi setter oss i de bakhjulsdrevne elbilene for å kjøre ut til pasientene. Vi kan ikke med sikkerhet si at vi kommer oss frem – og noen ganger står vi bom fast, eller så har vi kjørt ut av veibanen. Det er ikke trygt for noen av oss som ferdes på veien og heller ikke for pasientene, som er usikre på om vi kommer eller ei, sier Tvede.

– Gjemmer nøklene til firehjulstrekkerne

Hver morgen er det rift om å få kjøre firehjulstrekkerne, som kommunen har benyttet seg av i en årrekke. De elektriske bilene kom inn i bilparken på sommeren i 2021. De ansatte har klaget hver vinter over dårlig fremkommelighet når snøen treffer bakken.

– Det hender at ansatte kommer veldig tidlig på jobb for å sikre seg en firehjulstrekker til arbeidsdagen, og vi har opplevd at noen legger nøklene til disse bilene på steder som bare de finner de, slik at de med sikkerhet får kjøre firehjulstrekkerne neste dag, sier Neset Lysvoll.

Bilde av Anitha Tvede

– Over 1000 avvik

Virksomhetsleder for hjemmesykepleien på Hisøy, Ann Helen Yttrelid, sier at problemstillingen er noe som diskuteres, både på kontoret, men også generelt i kommunen. 

– Det har kommet inn mer enn 1000 avvik på de nye elbilene, og det er langt fra greit. Før kommunen gikk til innkjøp av disse, lagde virksomhetslederne en risikoanalyse som klart anbefalte ledelsen å kun kjøpe inn firehjulstrekkere. Jeg tror ikke denne rapporten ble lest engang, sier hun oppgitt.

Yttrelid bekrefter at de har måttet kjøre flere sammen i biler, og at hun selv har hentet og fraktet hjemmesykepleiere slik at de kan gjøre jobben. 

– I perioder har vi også måttet sette inn ekstra mannskap for å rekke rundt og inn til pasientene. Det er også et kostnadsspørsmål i forhold til den grønne profilen vi må følge, sier hun.

Måtte gi opp

For å være sikker på at pasientene får livsviktig hjelp, har hjemmesykepleien måttet omorganisere seg i vinter og være kreative for å kunne bidra med hjelp og livsviktige medisiner.

– Det har hendt at vi har måttet planlegge dagen bedre og samle flere ansatte i firehjulstrekkerne. Da har vi en sjåfør som kjører og setter en og en av i et område der vi har flere pasienter. Sjåføren venter på at alle er ferdige, så kjører vi samlet videre til neste område med brukere. Da er det en større mulighet for at alle får hjelp, sier Neset Lysvoll.

Enkelte dager, da snøen har lavet ned, måtte hjemmesykepleien på Hisøy og flere andre steder i Arendalsområde gi opp.

– Vi stolper oss gjerne frem til boligene, men det går en grense for hvor mange vi kan klare å hjelpe på en dag med mannskapet vårt. Alt tar mye mer tid når bilen du kjører ikke kommer frem dit du skal, og du må gå mange hundre meter for å komme frem. Det er klart det går ut over noen, sier Tvede. 

Derfor har de måttet gjøre grove prioriteringer av pasientene.

– Det er mange vi må ringe til for å forklare situasjonen og vi har måttet gjøre mange prioriteringer. De som har trengt hjelp til dusjing eller andre ting som kan vente, har blitt nedprioritert, sier Tvede.

– Fortvilende at de føler usikkerhet

Nina Smith Evensen er kommunalsjef innen området helse og mestring i Arendal kommune. Hun har merket seg at bilene har blitt et tema i et negativt format.

– Det er fortvilende at de ansatte kjenner på usikkerheten med å kjøre biler, som er det viktigste verktøyet de har i en arbeidshverdag, sier hun.

Kommunalsjefen forteller at bilene nå skal evalueres, og at de forventer at arbeidsgruppen gjør en solid evaluering. 

– Primæroppgaven er å ivareta brukeren og deres behov for hjelp, men det skal selvsagt ikke gå på bekostning av ansattes usikkerhet for om de kommer trygt frem, sier Smith Evensen. 

Hun bekrefter at det er pågående anbudsprosesser som omhandler biler til hjemmesykepleien. 

– Det vurderes å gjøre utredninger i forhold til hjemmesykepleiens behov, sier hun.

– Ikke formålstjenlige

– Ble risikoanalysen til virksomhetslederne vurdert før dere gikk til innkjøp av bilene, spør vi ansvarlig for kommunens bilpark, Asbjørn Svendsen.

– Siden kommunen er et miljøfyrtårn og av den grunn har et mål om å ha en bilpark som kun benytter elbiler på sikt, hadde vi ikke så mange valg og måtte velge biler etter disse føringene, sier han.

– Er bilene formålstjenlige i forhold til jobben de skal gjøre i kommunen?

– Nei, det er de ikke. De er altfor lave, og snøen pakker seg under dem. At de spinner på flat mark, er heller ikke bra. Som miljøfyrtårnkommune ble vi nødt til å kjøpe inn elbiler, og da var disse de beste på markedet, sier han. 

Avtalen ble inngått i 2021 og ender 1. juni 2025. Når neste innkjøp skal gjøres, lover Svendsen at de neste bilene blir bedre skodd for oppdragene.

– Heldigvis er det flere typer biler å velge i nå. Inntil videre må vi klare oss med det vi har, og vi skal klare oss en vinter til, sier han.

OPPDATERING: Volkswagen Norge er kontaktet av Sykepleien, men ønsker kun dialog med Arendal kommune angående misnøyen rundt deres ID3-biler.

– Vi har ingenting å legge til utover at vi gjerne har direktedialog med kommunen om de ønsker det, sier kommunikasjonssjef hos Volkswagen Norge, Stian Blindheim.

10 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Christian Didriksen

Yrkessjåfør
10 months siden

Problemet er ikke bakhjulsdrift, men at bilene er elektriske. Elbiler er ofte utstyrt med egne spesialdekk med ekstra lav rullemotstand for å øke rekkevidden. Det betyr at dekke er harde som hockeypucker og totalt ubrukelige.

Geir Bjerkaas

Helsefagarbeider
10 months siden

Problemet er selvfølgelig at bilene ikke har 4-hjuls trekk, det har ikke noe med at det er elbiler. Til dette bruket er det bare 4wd som gjelder. Kommunen har tenkt at de skulle spare penger, og kjøpt elbiler med 2wd. Elbiler av riktig type har utmerket fremkommelighet. Premium vinterdekk m pigg bør også være obligatorisk. Vinterdekk er ikke noe som leveres fra bilfabrikken, dette har man mulighet for å spesifisere som kjøper, og da kjøper man det beste, feks Continental, Nokian eller Michelin. Den mest populære bilen der jeg jobber, er en Mercedes elbil m 4WD, (EQA)Kjempegod å kjøre, god fremkommelighet, og god og varm.

Som svar på av Anonym (ikke bekreftet)

Tom Pettersen

elbilsjåfør i 10 år
10 months siden

Utrolig hva noen mener å vite. Om bilen drives av batteri eller bensin/diesel betyr absolutt ingen ting for fremkommeligheten. Det gjør derimot firehjulstrekk eller ikke. I tillegg til sjåførenes ferdigheter. Vinterdekkene er like uansett.

Som svar på av Anonym (ikke bekreftet)

Anne Ellen Staib

Sykepleier
10 months siden

Ikke alle biler egner seg i hjemmesykepleien sin hverdag. Noen gjør det; Suzuki swift hybrid bl.a.
Vi i Asker sin hjemmesykepleie savner de bilene etter at vi har fått Opel Corsa. De er lave og snøen pakker seg oppunder hjulbuene.
Bilene har alt å si om vi skal komme oss frem til brukere, selv når det er mye snø og glatt. Har vi gode biler minimerer det kansellering av besøk grunnet føre.

Carl jens bukk jensen

Snøfreseren
10 months siden

Hvem kjøper 102 bakhjulsdrevne elbiler som skal fungere på glatt føre og hjelpe folk i nød uten å teste en eneste en bil i dårlig føre? Høl i hue !!

Trond Wiggo

10 months siden

Det vurderes å gjøre utredninger i forhold til hjemmesykepleiens behov, sier hun.

Kommentaren over her forteller vel alt om galskapen slm foregår i de fleste kommuner
Landet har blitt et totalt bakvendtland… der miljø og annet tullball trumfer fornuft.
Tidligere var det brukerne og fagfolk med praktisk kompetanse som sto for disse valgene. Idag sitter det byråkrater uten noe praktisk erfaring og bestemmer. Om det er elbusser eller i dette tilfellet hjemmetjenesten. Elbil eller ikke er ikke problemet her, det finnes elbiler med gode vinteregenskaper men de koster mer.

Nei begynn å ansett folk i beslutningsorganer med praktisk erfaring

Eirik Hustvedt

Pensjonist
10 months siden

Jeg er såpass tilårskommen at jeg undrer meg over argumentet som fremkommer i overskriften min her (tolkning av artikkelens mening). Tok selv sertifikat i 1968 og tilbragte hele 1970-årene i Nordland og Trøndelag. Hadde i disse årene ca 8-10 biler, og alle var bakhjulsdrevne (nesten normalen den gangen). Senere, vel og merke på "milde sør-vestlandet"", har jeg vært en fornøyd EL-bileier nå i 12 år, først 6,5 år med en bakhulsdreven og så 5,5 med en forhjulsdreven. Har fått med meg klager på EL-biler, men de har ikke noe med EL-bilene i seg selv å gjøre, men med feil laderutiner / feil dekk eller manglende forståelse å gjøre. Argumentet i en av kommentarene fra en yrkkessjåfør om at dekkene på EL-biler er så harde gjelder ikke for EL-biler flest. Vi kjører på alminnelige dekk med eller uten pigger. EL-biler generelt kommer seg vel så godt frem som fossilbiler, bl.a. på grunn av batteriet som gir større vekt. Så - enten kommunene som kjøper biler til hjemmepleien velger EL eller fossil må de velge biler som er egnet for formålet. Gode dekk, god plass i hjulbuene, godt varmeapparat osv. Og hvis EL, så må de legge opp ladekapasitet slik at alle bilene kan være klar til dyst om morgenen - og fylle drivstoff på fossilbilene....

Simen HF

Helsefagarbeider
10 months siden

Er vi sikre på at det er bilene sitt dilemma? Jeg har kjørt en brei variant av elbiler i hjemmesykepleien rundt om i landet, fra de med og uten piggdekk. Det er mye som handler om at det er en elbil, og at dreiemomentet er ganske så brått. Dette kan medføre en økt risiko for at folk spinnener. Sier ikke at det er feil det som er skrevet i innlegget eller kommentarene, men når man ser på hvor mange "bruksmerker" som bilene i hjemmesykepleien får ila sin brukstid, så kan man begynne å stille spørsmål.

Even

Skribent
10 months siden

Hei, dette er krasse påstander mot Volkswagen, har de fått lov å si noe om ID3-bilene de har levert?

Sigrid

Hjelpepleiar
10 months siden

Me har Swift med 4 wd kjempegode biler heile året😊😊

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse