fbpx Stavanger universitetssykehus logger av Facebook og Instagram i ett år Hopp til hovedinnhold

Stavanger universitets­sykehus logger av Facebook og Instagram i ett år

– Vi setter våre offisielle kontoer på Facebook og Instagram på ett års pause. 

Det sier kommunikasjonsdirektør Helga Strand Vestbø ved Stavanger universitetssykehus HF. Denne uken fikk de mange tusen følgerne deres på Instagram og Facebook samme beskjed:

Skjermdump fra Stavanger universitetssykehus sin Facebook-side.

– Hvorfor setter dere disse kontoene på pause?

– Vi har gjort en risikovurdering av personvernkonsekvenser ved å være i disse kanalene. På bakgrunn av denne vurderingen mener vi at usikkerheten knyttet til hvordan Meta håndterer personopplysninger, er for stor. I tillegg er det en rekke etiske og prinsipielle forhold ved Meta sin forretningsmodell som vi mener er problematiske, skriver Helga Strand Vestbø i en e-post til Sykepleien.

Meta er eieren av plattformene Facebook, Instagram og Whats App.

Kommunikasjonsdirektøren har også publisert en begrunnelse på helseforetakets egne nettsider.

Fordeler og ulemper

– Har dette vært en vanskelig avgjørelse?

– Vi har hatt en grundig prosess gjennom våren som ga oss et solid grunnlag for å ta denne avgjørelsen. Men vurdering av personvern og etiske forhold er likevel en vekting mellom ulemper og fordeler – og det er også klare fordeler ved å bruke disse kanalene. Det er en av grunnene til at vi har valgt å ta en pause i første omgang, forklarer Vestbø.

Tre sider stenger

Risikovurderingen gjelder kun SUS’ offisielle sider på Facebook og Instagram på foretaksnivå. Det betyr at det i denne omgang er tre sider som stenger:

• SUS’ offisielle side på Facebook. 

• SUS’ to offisielle kontoer på Instagram: Stavangeruniversitetssjukehus og Nye_SUS.

Vil revidere retningslinjer for sosiale medier

Det er flere avdelinger i SUS som har egne sider eller grupper på Facebook og Instagram, til sammen rundt 15, ifølge kommunikasjonsdirektøren.

Ifølge henne er det i dag opp til hver enkelt avdeling selv å opprette og drive kontoer.

– Våre retningslinjer for sosiale medier består av to deler: Råd og retningslinjer til alle SUS-medarbeidere for bruk av sosiale medier, og bruk av sosiale medier for avdelinger og enheter ved SUS. En naturlig oppfølging av beslutningen vi nå har tatt, er å revidere denne retningslinjen. Det arbeidet starter vi på nå, skriver hun til Sykepleien.

Helt borte fra sosiale medier blir helseforetaket imidlertid ikke:

– Risikovurderingen vi har gjennomført, omfatter bare Facebook og Instagram. Inntil videre vil vi fortsette med våre kontoer på Twitter, LinkedIn og Flickr, opplyser hun.

OUS: Ikke konkludert

Oslo universitetssykehus (OUS) er et annet sykehus som bruker Instagram og Facebook aktivt:

– Det er cirka 50 kontoer tilknyttet OUS på Facebook og 150 kontoer tilknyttet OUS på Instagram, opplyser kommunikasjonsdirektør Børge Einrem.

– Som hos alle andre har dette vært oppe til diskusjon i det siste, og vi jobber med en vurdering av både det personvernfaglige og det kommunikasjonsfaglige i saken. Vi har ikke konkludert ennå, forteller han.

Ifølge Einrem er det avdelingene selv som oppretter og administrerer kontoene, men etter retningslinjer og under veiledning fra kommunikasjonsstaben. Retningslinjene for bruk av sosiale medier ved Oslo universitetssykehus ligger åpent og kan leses av alle.

Sykepleien har også forsøkt å få en kommentar fra lederen for Metas Norges-kontor, men har ikke fått tilbakemelding på henvendelsen.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse