Foreldres opplevelser i intensivavdelingen
Bakgrunn: Når barn eller ungdom blir syke, følger stort sett foreldrene barnet under hele sykehusoppholdet og behandlingen påvirker en hel familie.
Hensikt: Få innsikt i opplevelser og erfaringer til norske foreldre når barnet deres er innlagt i en intensivavdeling.
Metode: Fem kvalitative semi-strukturerte intervjuer ble utført av til sammen fem mødre og en far med barn innlagt over tolv timer i en intensivavdeling. Analysen er utført med inspirasjon fra Malteruds systematiske tekstkondensering.
Resultat: Resultatene presenteres i fem hovedkategorier med tilhørende subkategorier. Foreldrene opplever ulike følelsesmessige reaksjoner og har ulike erfaringer med helsepersonellets profesjonalitet. De har ulike opplevelser av å være inkludert, opplever forskjellige personlige egenskaper hos personalet og har ulike opplevelser knyttet til selve intensivrommet.
Konklusjon: Funnene i studien viser at foreldrene har ulike opplevelser og erfaringer når barnet er innlagt i intensivavdelingen. Foreldrene har både positive og negative opplevelser fra intensivoppholdet. Funnene bidrar til at ansatte i intensivavdelinger kan forbedre tilretteleggingen for foreldre og barn i lignende situasjoner i fremtiden.
Referer til artikkelen
Sjuls M, Johannessen B. Foreldres opplevelser i intensiv­avdelingen . Sykepleien Forskning. 2015; 10(3):248–255 . DOI: 10.4220/Sykepleienf.2015.55027
Introduksjon
Når et barn blir akutt kritisk sykt er det sjeldent foreldrene
har kunnet forberede seg på dette. Noen foreldre har kronisk syke
barn som de vet kan bli alvorlig syke, likevel er det å være
pårørende til et sykt barn noe de ikke velger, men en rolle de blir
kastet inn i. Foreldre har en viktig plass i behandlingen til barn,
og barn har behov for sine foreldre når de er på sykehus. Lov om
pasient- og brukerrettigheter (1), Lov om folketrygd (2), og
Forskrift om barns opphold i helseinstitusjon (3) beskriver barn og
foreldres rettigheter under innleggelse på sykehus.
Tidligere forskning viser at det er stressende for foreldrene
å ha et barn innlagt i intensivavdelingen (4–8). I etterkant
av innleggelsen kan foreldrene preges av posttraumatisk stress
(5,9–11). Økt forståelse for foreldrenes rolle kan gi bedre
strategier for å støtte foreldrene i en ekstremt stressende tid
(12). Foreldrene har behov for trygghet, informasjon og et godt
samarbeid med sykepleieren (13,14). Det er gjort kvantitative
studier på foreldrenes grad av tilfredshet med for eksempel
informasjon, behandling og pleie, holdninger hos personalet, og
foreldrenes behov for deltakelse under intensivoppholdet (15).
Videre er familiesentrert sykepleie (16), søvnkvalitet (17),
tilstedeværelse under legevisitt (18), foreldrenes behov når barnet
dør (19) og hvordan foreldrene opplever sykepleieren (20) studert.
Det er ikke publisert norske studier som beskriver hvordan foreldre
opplever å ha et barn innlagt i en intensivavdeling. Hensikten med
studien denne artikkelen bygger på, var å få et innblikk i
opplevelser og erfaringer til foreldre med barn som ligger på en
intensivavdeling. Problemstillingen ble formulert slik: Hvilke
opplevelser og erfaringer har foreldre når barnet deres er innlagt
i intensivavdelingen?
Metode
Fem kvalitative semistrukturerte dybdeintervjuer ble utført av
til sammen fem mødre og en far. I ett av intervjuene deltok begge
foreldrene, men i fire av intervjuene var det bare mor som deltok.
Inklusjonskriteriene var at barnet var mellom 0–18 år,
innlagt over tolv timer i intensivavdelingen og at foreldrene
snakket norsk. Foreldrene ble forespurt uavhengig av barnets
diagnose. Eksklusjonskriterier var foreldre som ikke kunne
kommunisere på norsk eller foreldre til barn som døde under
intensivoppholdet. Foreldrene ble forespurt muntlig og skriftlig av
avdelingsleder i den aktuelle intensivavdelingen når
intensivoppholdet nærmet seg slutten. Kontaktinformasjon ble
formidlet videre til intervjuer. Begge foreldrene fikk forespørsel
om å delta der dette var naturlig. To foreldrepar takket nei til å
delta i studien og begrunnet dette med at det ble for overveldende
å delta og at de hadde nok med seg selv i en vanskelig tid. Barna
var innlagt i en intensivavdeling som også behandler voksne
pasienter. Tre av barna ble overført til større regionsykehus for
spesialistbehandlinger på egne barneintensivavdelinger. Disse barna
ble respiratorbehandlet på både lokal- og regionsykehus. Foreldrene
delte opplevelser og erfaringer fra begge avdelingene barna var
innlagt på. To av barna var i begynnelsen av tenårene, to i
førskolealder og ett var spedbarn. Tid og sted for intervjuene ble
bestemt av foreldrene, etter at barnet var utskrevet. Foreldrene
fikk informasjon og samtykket muntlig og skriftlig til deltakelse i
studien. Videre ble de informert om at de når som helst kunne
trekke seg uten å oppgi noen grunn til dette. Intervjuene ble
utført fra september til desember 2013. Fire av de fem intervjuene
ble gjennomført hjemme hos foreldrene. Et av intervjuene ble
foretatt på et kontor på studiestedet. I forkant av intervjuene ble
det utarbeidet en intervjuguide basert på problemstillingen,
tidligere forskning og egne praksiserfaringer. Intervjuguiden besto
av åtte spørsmål med underpunkter i stikkordsform. Spørsmålene var
åpne og hensikten var at foreldrene skulle fortelle mest mulig
åpent og fritt om sine opplevelser fra intensivavdelingen. Erfaring
fra intervjuene viste at foreldrene svarte på alle spørsmålene og
at de var relevante. Det ble utført et pilotintervju som ikke er
inkludert i studien, for å prøve intervjuguiden og for å få
erfaring med intervjusituasjonen.
Intervjuene ble transkribert umiddelbart og utgjorde 64 sider
tekst. Dataene er analysert etter inspirasjon av Malteruds
systematiske tekstkondensering (21). Intervjuene ble først lest
igjennom som en helhet. Dette førte til 22 foreløpige temaer som
ble oppfattet som felles hos flere av foreldrene. Videre ble det
funnet meningsbærende enheter som ble kategorisert under de
foreløpige temaene. Videre analyse viste at noen av temaene
inneholdt flere sider av samme sak. For eksempel ble temaet
«være i veien» og «være på feil sted» slått
sammen til koden «være i veien». Dette førte til 17
koder med tilhørende meningsbærende enheter. Disse kodene
presenterte fenomener i samme klasse og kunne organiseres under fem
hovedkategorier (se tabell 1). Analysen førte til flere kodegrupper
enn det Malterud (21) anbefaler. Derfor ble de enkelte kodene
vurdert i lys av hvilke overordnete kategorier flere av kodene
representerer. Veien fra kode til subkategorier ble ikke
gjennomført slik Malterud (21) anbefaler, men de samme prinsippene
ligger til grunn.
Funn
Foreldrenes opplevelser påvirkes av flere faktorer, som ikke kan ses på som atskilte fra hverandre.
Følelsesmessige opplevelser og reaksjoner
Alle foreldrene følte seg trygge og stolte på personalet. Det ga
ekstra trygghet at personalet erkjente at de ikke kunne alt og
konfererte med andre. I begynnelsen av intensivoppholdet følte ikke
foreldrene behov for å være alene med barnet, det var trygt at
personalet var der hele tiden. Det å ha et barn under
intensivbehandling, opplevdes som noe av det mest dramatiske de
hadde opplevd i livet. Enkelte beskrev at de var i krise og redde
for at barnet skulle dø. En av foreldrene sa: «Det er
sjokkartet. Å si det høyt: Han ligger på respirator på intensiv.
Det er jo absurd rett og slett.» De som hadde hatt barn på
respirator opplevde størst bekymring og usikkerhet. Uvisshet rundt
diagnose og tidsperspektiv gjorde dem nervøse og anspente, og
ubehag oppsto når behandlingen ikke gikk som forespeilet. Medisinsk
utstyr (særlig trakealtuben) bidro til alvor og ubehag. Når
foreldrene opplevde at «ingenting» fungerte og de ble
negativt møtt av enkeltpersoner, skapte dette sinne og frustrasjon:
«I en sånn situasjon så får ikke folk en sjans til å gjøre et
førsteinntrykk og hvis ikke det er så bra så får det heller
… en tilgir det ikke! En har ikke veldig behov for å gjøre
det sånn i ettertid heller. Hun kom og var en bitch hun
dama.»
I begynnelsen av intensivoppholdet opplevde foreldrene å være
i en unntakstilstand, men de fikk mer ro jo lenger ut i forløpet de
kom. En av foreldrene fortalte at man får et nytt syn på hva som er
viktig i livet når barnet er alvorlig sykt: «Og situasjoner
hvor det kommer på et sånt basalt punkt i livet. Det er de
grunnleggende tingene som er viktig. Det er liv og død. Og da er
det mye annet som ikke er så viktig. Da er en takknemlig for at det
er liv, for at en fokuserer på det nære og det som skjer akkurat
rundt deg».
Erfaringer med helsepersonellets profesjonalitet
Alle foreldrene delte positive og negative historier om informasjon. Ærlig, direkte og oppriktig informasjon opplevdes som viktig, men ikke at diskusjoner mellom ulike faggrupper ble tatt foran senga med foreldrene til stede. De ble oppfordret av sykepleierne til å spørre: «Selv om de snakker over hodet på meg så sitter ikke jeg og bare tenker at jeg er dum. Jeg tar heller og bare spør: Ja, men hva mener du med det? Hva innebærer det? Men jeg tror nok noen bare lar legen gå ut og etterpå så visste de ikke helt hva de sa for noen ting». Flere av foreldrene opplevde det som vanskelig å forholde seg til mange forskjellige mennesker: «Det kommer leger, det kommer sykepleiere. Alle tar deg i hånden og hilser på, men jeg vet ikke hvem som er hvem egentlig. Noen kommer i grønn frakk, noen kommer i hvit frakk. Noen har tykk notisbok i lomma og du regner med at kanskje han er lege. Men du vet ikke.» Foreldrene opplevde den faglige kompetansen som høy, og når personalet vedkjente seg sin begrensning og henviste til andre, opplevdes det som positivt: «De sa at dette var de ikke så gode på: ‹Nå må vi bare snakke med noen som kan dette›. Og det er litt sånn deilig fordi at jeg skjønner jo såpass mye at fordi om en jobber på intensiv så kan en jo ikke være spesialist i alle ting». Alle opplevde å bli tatt på alvor i intensivavdelingen. En sa: «Det føltes som de var veldig grundige. Det er ikke noe de tok lett på. Det er ikke sånn at jeg følte at de ikke tok meg på alvor». Foreldrene understreket at det var godt å slippe å ha behandlingsansvaret for barnet.
Ulike opplevelser av å være inkludert
Foreldrene følte seg velkomne og fikk være hos barnet sitt så
mye de ønsket. De fleste foreldrene ønsket å være til stede i
rapporten, men de fokuserte på andre ting enn helsepersonellet og
kunne føle at ting ble utelatt. Alle opplevde det som svært viktig
å få være hos barnet og opplevde at personalet la til rette for
dette. Enkelte var uforberedte på at de fikk være inkludert i
pleien av barnet og ble positivt overrasket. Flere fortalte at det
var viktig at de hadde vært til stede for å kunne bearbeide det de
hadde vært igjennom. En sa: «I stedet for da å sitte på
gangen og kjenne på det der å bare være livredd og helt sikker på
at han skulle dø, så var jeg der til stede og fikk med meg alt. Og
det er så viktig etterpå også for meg. Og bearbeide det og huske
hva som skjedde.» Når barnet var kritisk sykt opplevde
foreldrene det som svært viktig å få være i nærheten, følelsene
gjorde at det var vanskelig å gå ifra. «Det er hun
sykepleieren som fikk meg til å være borte fra han den natten. Det
har jeg veldig dårlig samvittighet for. Jeg så at han ble lei seg
... Når jeg dro, og hun sa at hun skulle passe på han og at mamma
skulle gå å legge seg. Og tårene hans begynte å renne og han
hvisket: «mamma…» (Lang pause, tårer i øynene)
Det var en veldig negativ opplevelse.»
Foreldrene poengterte at de kjenner barnet best. Samtidig
hadde de forståelse for at det de trodde ikke nødvendigvis alltid
var rett. Å hjelpe til i de daglige rutinene på avdelingen beskrev
foreldrene som godt: «Så kan en få gjøre noe, om det så bare
er å dra av et plaster eller tørke med en klut eller noe sånt. Det
er så godt å gjøre noe.» Noen følte seg av og til i veien.
Alle foreldrene opplevde at de ble tatt med i vurderinger og
behandling, og at personalet tok vare på dem og var omsorgsfulle.
De opplevde at personalet ga ekstra service i form av mat, delte
personlige erfaringer eller ga dem en Paracet dersom de hadde
hodepine. Fordi sykepleieren var til stede store deler av døgnet
opplevdes det godt for foreldrene dersom hun også klarte å snakke
om andre ting og ta oppmerksomheten litt vekk fra det syke
barnet.
Ulike personlige egenskaper hos de ansatte
Foreldrene fortalte at de forholdt seg til mange ulike personer under oppholdet, og beskrev dem blant annet som «varme» og «kalde» mennesker. Hvordan personalet var som personer kunne avgjøre om de stolte på dem eller ikke. Foreldrene kunne bli spesielt knyttet til enkeltpersoner, særlig når de opplevde at de ga mer av seg selv enn det man kunne kreve. En mor ble rørt og fortalte: «Når du er i en situasjon og sitter der og griner og synger, og noen andre sitter og tar på ditt barn og trøster. Og dette er sikkert helt spesielt siden det er barn. Men jeg følte like mye det var barnehagetanten hans, som var like glad i ham som jeg er. Og når de klarer å formidle det til et barn som de aldri har sett før, det synes jeg er utrolig flott». En opplevde at personalet kom innom utenom arbeidstid og oppfattet dette som rørende. Foreldrene fortalte at personalet var flinke til å ikke virke invaderende og holde avstand. Videre uttrykte de forståelse for at sykepleiere og leger gjør ting forskjellig: «De jobber nok forskjellig, det gjør de. Men det merker ikke jeg. Annet enn at jeg merker hvordan medmenneske de er. Noen er faktisk kalde mennesker, altså de er jo ikke kalde mot pasienten, men de er bare det av natur». Når personalet opptrådte med skrikende stemme og virket stresset, opplevde foreldrene at personalet ikke lenger hadde kontroll. Dette kunne bidra til å skape en krise det ikke var grunnlag for.
Ulike opplevelser knyttet til intensivrommet
Foreldrene beskrev intensivavdelingen som et sted med et generelt høyt lydnivå. Det viktigste var at det var så stille og rolig som det kunne bli. De var forberedt på at intensivavdelingen ville være et sted hvor de hørte andres private sykehistorier, snorking, smerter, munntørrhet og støy. De mente at barna kunne blitt skremt av det de så og hørte, men hadde ikke opplevd det selv. De følte de måtte være stille og ta hensyn til de andre pasientene. Hvilket rom barnet lå i kunne bety mye for foreldrene, men fordi synet på hva som var viktig i livet hadde endret seg, var ikke omgivelser det de tenkte mest på.
Diskusjon
Foreldrenes erfaringer fra intensivavdelingen er preget av et
vidt spekter av følelser. Det å ha barnet under intensivbehandling
er sjokkerende og foreldrene er redde for at barnet skal dø.
Tidligere forskning bekrefter at foreldrene har sterke følelser og
opplever sjokk, redsel, bekymring og lidelse, samtidig som de
opplever håp og glede når den kritiske fasen er over (24). Holmes
(25) beskriver sin opplevelse av å ha et barn innlagt i
intensivavdelingen som en emosjonell berg og dalbane. Selv om det
er en dramatisk opplevelse å ha barnet innlagt i en
intensivavdeling, har foreldrene i denne studien en opplevelse av
trygghet og ivaretakelse. Spesielt trekkes betydningen av fast
personale frem. Nye personer er en kilde til stress fordi
foreldrene automatisk vurderer om vedkommende er kompetent,
omsorgsfull og til å stole på (4). Ved å ta seg tid til å lytte til
foreldrenes følelser og bekymringer, og bekrefte at disse følelsene
er håndterbare og normale, kan intensivsykepleieren redusere
foreldrenes stress (26).
Studien viser at kommunikasjon og informasjon fra
helsepersonell er avgjørende for om foreldrene stoler på
personalet. At foreldre har behov for åpen og ærlig informasjon og
et realistisk bilde av situasjonen bekreftes av flere studier
(13,14,24,27,28). Når foreldrene får informasjon, viser forskning
at de føler seg som en del av behandlingsteamet (24). Åpen og ærlig
kommunikasjon vil også føre til at foreldrene oppnår en viss
kontroll over situasjonen (27). Uhl. et al. (16) skriver at
frustrasjon oppstår når informasjon er mangelfull eller
helsepersonell formidler ulik informasjon. Ut ifra pasient- og
brukerrettighetsloven har foreldre krav på informasjon når barnet
er under 16 år (1). Sett ut ifra funn og tidligere forskning er det
tydelig at måten informasjon blir gitt på har betydning for
foreldrenes opplevelse av å ha barn innlagt i intensivavdelingen.
God informasjon kan være med på å øke foreldrenes delaktighet i
barnets pleie og gjøre dem til bidragsytere i barnets helbredende
prosesser (29).
Å ha ubegrenset tid og tilgang til barnet er et av
foreldrenes viktigste behov når barnet er alvorlig sykt.
Foreldrenes tilstedeværelse kan i tillegg gi verdifull informasjon
til helsepersonellet (30). Hall (24) støtter funnene ved å si at å
være til stede betydde «alt» for foreldrene. Grunnen
til at foreldrene følte de måtte være til stede, var at de følte
barnet trengte dem og at de kunne følge opp beskjeder og spørre om
ting flere ganger. På denne måten fikk foreldrene en slags kontroll
over barnets tilstand. Studien viser at foreldrene opplevde
følelser som sinne og frustrasjon når de ikke fikk være til stede
hos barnet. Dette støttes av tidligere forsk-ning som viser at når
foreldre ikke får være til stede, særlig under akuttsituasjoner, er
det en forferdelig opplevelse for dem (24). Det er vanskelig for
foreldrene å sitte å vente på gangen når barnet blir stabilisert.
Da endrer foreldrerollen seg fra å være en beskytter til å bli
hjelpeløs (27). Funnene indikerer at foreldrene stort sett får være
til stede hos sine barn, men at de opplever enkeltepisoder hvor de
ikke får være til stede hos barnet, under rapport og i
akuttsituasjoner. Det synes å være stor enighet i forskningen om at
foreldre skal være til stede så mye de ønsker, selv under krevende
akuttsituasjoner (31–33). Foreldre som får være til stede
under kritiske situasjoner vil oppleve mindre redsel og angst. De
unngår å lage egne bilder, i stedet ser de hva som skjer med egne
øyne (4). Studier viser at helsepersonell oftere lar foreldre være
til stede når barnet er stabilt, men at når det oppstår
akuttsituasjoner må de gå ut (33). Dersom foreldre skal være til
stede i akuttsituasjoner eller under resuscitering bør det være et
medlem av teamet som har fokus på å ivareta foreldrenes behov for
omsorg og informasjon (34). Familiesentrert sykepleie vektlegger at
foreldre og helsepersonell skal samarbeide for at barnet skal få
best mulig behandling (29). Den eneste måten å få et likeverdig
forhold, er hvis sykepleieren tar initiativet til dette (28).
Funn i denne studien avdekker at personligheten til
sykepleieren har betydning for foreldrenes opplevelser av å være i
intensivavdelingen. Hall (35) bekrefter dette og finner at foreldre
møtte mange forskjellige sykepleiere og opplevde dem forskjellig.
Sykepleiere som ikke inkluderte foreldrene i pleien, var
uprofesjonelle eller så bekymret ut, skapte stress og ubehag hos
foreldrene. På den andre siden beskrives sykepleiere som var
snille, rolige, forståelsesfulle, empatiske og «varme»
som betryggende. En av foreldrene forteller at hun ble rørt over
hvordan sykepleieren kunne gi omsorg til et barn hun ikke kjente,
som om hun skulle være barnets egen barnehagetante. Dette kaller
Hall (35) «the surrogate parent nurse». Dette er
sykepleiere som tar ekstra godt vare på barnet og får foreldrene
til å føle seg trygge og rolige. Andre studier bekrefter at
foreldre setter pris på at sykepleierne er personlige, varme,
medfølende, tålmodige og humoristiske. De verdsetter at
sykepleierne ivaretar barnet som om det skulle vært deres eget når
de selv ikke er til stede og at personalet deler historier fra eget
liv og snakker om andre ting enn det syke barnet (36). I praksis
betyr dette at intensivsykepleieren kan legge til rette for at
foreldrene skal føle seg trygge i intensivavdelingen ved å se forbi
de teknologiske hjelpemidlene og gi omsorg utover det fysiske
stellet og medisinske oppgaver. Foreldrene beskriver sykepleiere
som «varme» og «kalde» mennesker og
vurderer deres grad av omsorg ut ifra dette. Det vil være behov for
videre forskning for å konkretisere ytterligere hva foreldrene
legger i å være «kalde» mennesker.
Metodediskusjon
Intervjuer har erfaring fra å jobbe med barn på barneavdeling og fra en generell intensivavdeling, mens medforfatter blant annet har erfaring som helsesøster. Forfatternes forforståelse «settes i parentes» under studien, men vil allikevel prege intervjuene og den påfølgende analyseprosessen. Analyprosessen kan også ha blitt påvirket av at Malteruds (21) systematiske tekstkondensering ikke ble fulgt nøyaktig, men forfatterne erfarte at den valgte varianten ga de beste resultatene. Utvalget i studien begrenser seg til seks foreldre med barn i ulik alder, med ulike diagnoser og behandling. Studien kan ikke generaliseres til å gjelde alle foreldre til barn som intensivbehandles på grunn av forskjell i behandling, avdelingsstruktur og alvorlighetsgrad. I tillegg er fedrenes opplevelser og erfaring lite representert. Alle foreldrene i studien er etnisk norske og studien kan ikke si noe om hvordan foreldre med annen kulturbakgrunn opplever å ha et barn under intensivbehandling. En utfordring med å gjøre studier i barneintensivavdelinger, er at pasientgruppen er stor og svært ulik. Alderen spenner seg fra 0 –18 år og barna har ulike diagnoser. Noen legges inn i intensivavdelingen på grunn av uventet sykdom eller skade, andre har hatt kroniske sykdommer i mange år. Dette er faktorer som vil påvirke foreldrenes opplevelser og inntrykk i intensivavdelingen.
Konklusjon
Foreldre som har barnet sitt innlagt i en intensivavdeling opplever situasjonen som stressende og emosjonelt krevende, samtidig som de forteller om opplevelse av trygghet og inklusjon. Deres erfaringer med helsepersonellets profesjonalitet og personlighet kan påvirke oppholdet i både positiv og negativ retning. Intensivrommets utforming, lyder, lys og så videre påvirket i noen grad opplevelsen fra intensivoppholdet, men ble omtalt som lite viktig når barnet var alvorlig sykt. Forskning på foreldres erfaringer og opplevelser fra norske barneintensivavdelinger og generelle intensivavdelinger, er nærmest ikke-eksisterende. Det er behov for ytterligere forskning for å få kunnskap om og innsikt i dette fagområdet.
Referanser
1. Lov av 1999-07-02 nr. 63. Lov om pasient og
brukerrettigheter (Pasient- og brukerrettighetsloven). Helse-
og omsorgsdepartementet.
2. LOV av 1997-02-28 nr. 19. Lov om folketrygd
(folketrygdloven). Arbeids- og sosialdepartementet.
3. Forskrift av 2000-12-01 nr. 1217. Forskrift om barns
opphold i helseinstitusjon. Helse- og omsorgsdepartementet.
4. Aldridge MD. Decreasing parental stress in the pediatric
intensive care unit: one unit›s experience. Critical Care
Nurse. 2005;25(6):40–50.
5. Colville G, Darkins J, Hesketh J, Bennett V, Alcock J,
Noyes J. The impact on parents of a child›s admission to
intensive care: integration of qualitative findings from a
cross-sectional study. Intensive & Critical Care Nursing.
2009;25(2):72–9.
6. Needle JS, O›Riordan M, Smith PG. Parental anxiety
and medical comprehension within 24 hrs of a child›s
admission to the pediatric intensive care unit. Pediatric Critical
Care Medicine. 2009;10(6):668–74.
7. Gladston S, Lee P, Ravindran V, Ebenezer K. Comparison of
Stress and Coping Mechanisms of Fathers and Mothers of Children
Admitted in The Intensive Care Unit. International Journal of
Nursing Education. 2012;4(2):120–3.
8. Jee RA, Shepherd JR, Boyles CE, Marsh MJ, Thomas PW, Ross
OC. Evaluation and comparison of parental needs, stressors, and
coping strategies in a pediatric intensive care unit. Pediatric
Critical Care Medicine. 2012;13(3):166–75.
9. Bronner M, Kayser A-m, Knoester H, Bos A, Last B,
Grootenhuis M. A pilot study on peritraumatic dissociation and
coping styles as risk factors for posttraumatic stress, anxiety and
depression in parents after their child›s unexpected
admission to a Pediatric Intensive Care Unit. Child and Adolescent
Psychiatry and Mental Health. 2009;3(1):33–42.
10. Colville G, Cream P. Post-traumatic growth in parents
after a child›s admission to intensive care: maybe Nietzsche
was right? Intensive Care Medicine. 2009;35(5):919–23.
11. Atkins E, Colville G, John M. A
‘biopsychosocial’ model for recovery: A grounded theory
study of families’ journeys after a Paediatric Intensive Care
Admission. Intensive & Critical Care Nursing.
2012;28(3):133–40.
12. Ames KE, Rennick JE, Baillargeon S. A qualitative
interpretive study exploring parents’ perception of the
parental role in the paediatric intensive care unit. Intensive
& Critical Care Nursing. 2011;27(3):143–50.
13. DeLemos D, Chen M, Romer A, Brydon K, Kastner K, Anthony
B, et al. Building trust through communication in the intensive
care unit: HICCC. Honest, Inclusive, Compassionate, Clear and
Comprehensive, and Coordinated. Pediatric Critical Care Medicine.
2010;11(3):378–84.
14. Latour JM, van Goudoever JB, Schuurman BE, Albers MJ, van
Dam NA, Dullaart E, et al. A qualitative study exploring the
experiences of parents of children admitted to seven Dutch
pediatric intensive care units. Intensive Care Medicine.
2011;37(2):319–25.
15. Latour JM, van Goudoever JB, Duivenvoorden HJ, van Dam
NA, Dullaart E, Albers MJ, et al. Perceptions of parents on
satisfaction with care in the pediatric intensive care unit: the
EMPATHIC study. Intensive Care Medicine. 2009;35(6):1082–9.
16. Uhl T, Fisher K, Docherty SL, Brandon DH. Insights into
Patient and Family-Centered Care Through the Hospital Experiences
of Parents. JOGNN: Journal of Obstetric, Gynecologic & Neonatal
Nursing. 2013 2013 Jan-Feb;42(1):121–31.
17. Stremler R, Dhukai Z, Wong L, Parshuram C. Factors
influencing sleep for parents of critically ill hospitalised
children: a qualitative analysis. Intensive & Critical Care
Nursing. 2011;27(1):37–45.
18. McPherson G, Jefferson R, Kissoon N, Kwong L, Rasmussen
K. Toward the inclusion of parents on pediatric critical care unit
rounds. Pediatric Critical Care Medicine. 2011;12(6):e255–61.
19. Meert KL, Briller SH, Schim SM, Thurston C, Kabel A.
Examining the needs of bereaved parents in the pediatric intensive
care unit: a qualitative study. Death Studies.
2009;33(8):712–40.
20. Harbaugh BL, Tomlinson PS, Kirschbaum M.
Parents´perceptions of nurses› caregiving behavior in
the pediatric intensive care unit. Issues in Comprehensive
Pediatric Nursing. 2004;27(3):163–78.
21. Malterud K. Kvalitative metoder i medisinsk forskning: en
innføring. 3.utg. ed. Oslo: Universitetsforlaget. 2011.
22. WMA – World Medical Association declaration of
Helsinki. Ethical principles for medical research involving human
subjects. 2013. Tilgjengelig fra:
http://www.wma.net/en/30publications/10policies/b3/index.html.
(Nedlastet 30. april 2014).
23. SNN – Sykepleiernes Samarbeid i Norden. Etiske
retningslinjer for sykepleieforskning i Norden. Oslo2003.
24. Hall EOC. Being in an alien world: Danish parents›
lived experiences when a newborn or small child is critically ill.
Scandinavian Journal of Caring Sciences. 2005;19(3):179–85.
25. Holmes A. An emotional roller coaster: a parent›s
perspective of ICU. Paediatric Nursing. 2004;16(1):40–3.
26. Slota MC. Psychosocial Aspects of Pediatric Critical
Care. In: Hazinski MF, (red). Nursing Care of the Critically Ill
Child. St. Louis, Missouri: Elsevier Mosby. 2013. (s. 19–49).
27. Haines C. Parents› experiences of living through
their child›s suffering from and surviving severe
meningococcal disease. Nursing in Critical Care.
2005;10(2):78–89.
28. Harrison TM. Family-Centered Pediatric Nursing Care:
State of the Science. Journal of Pediatric Nursing.
2010;25(5):335–43.
29. Sanders J. Family-Centered Care of the Child During
Illness and Hospitalization. In: Hockenberry MJ, Wilson D, (red).
Wong›s Nursing Care of Infants and Children. St. Louis,
Missouri: Elsevier Mosby. 2011. (s 964–97).
30. Stickney CA, Ziniel SI, Brett MS, Truog RD. Family
Participation during Intensive Care Unit Rounds: Attitudes and
Experiences of Parents and Healthcare Providers in a Tertiary
Pediatric Intensive Care Unit. Journal of Pediatrics.
2014;164(2):402–6.
31. Dingeman RS, Mitchell EA, Meyer EC, Curley MA. Parent
presence during complex invasive procedures and cardiopulmonary
resuscitation: a systematic review of the literature. Pediatrics.
2007;120(4):842–54.
32. Maxton FJ. Parental presence during resuscitation in the
PICU: the parents› experience. Sharing and surviving the
resuscitation: a phenomenological study. Journal of Clinical
Nursing. 2008;17(23):3168–76.
33. Tinsley C, Hill JB, Shah J, Zimmerman G, Wilson M, Freier
K, et al. Experience of families during cardiopulmonary
resuscitation in a pediatric intensive care unit. Pediatrics.
2008;122(4):799–804.
34. NRR – Norsk Resuscitasjonsråd. HLR på barn og
spedbarn. 2010. Tilgjengelig fra:
http://nrr.org/wp-content/uploads/2010/12/6.-Barn-retningslinjer-2010.pdf.
(Nedlastet 20. april 2014).
35. Hall EOC. Danish parents› experiences when their
new born or critically ill small child is transferred to the PICU
– a qualitative study. Nursing in Critical Care.
2005;10(2):90–7.
36. Foster MJ, Whitehead L, Maybee P, Cullens V. The
Parents’, Hospitalized Child’s, and Health Care
Providers’ Perceptions and Experiences of Family Centered
Care Within a Pediatric Critical Care Setting: A Metasynthesis of
Qualitative Research. J Fam Nurs. 2013 November 1,
2013;19(4):431–68.
Mest lest
Doktorgrader
Utvikling og validering av verktøyet for ikke-tekniske ferdigheter hos operasjonssykepleiere
Hvordan forholder hjelperne seg til etterlatte ved narkotikarelaterte dødsfall?
Samordnet innsats for å fremme kunnskapstranslasjon i norske sykehjem
Møte med døden i flerkulturell arbeidsfellesskap i sykehjem. En etnografisk studie
0 Kommentarer