Demens for tenåringer
I Oslo ble alzheimerdagen brukt til å lære morgendagens helsefagarbeidere om demens. Seks klasser ble undervist og møtte en rekke organisasjoner tilknyttet demensomsorgen.
– Her ser dere en som har problemer, sier lege Tor Atle
Rosness.
Sms-tastingen på bakerste rad opphører. Tyggegummiboblene står
et sekund stille i luften før en liten fnising farer gjennom
salen.
Powerpoint-presentasjonen viser tegningen til en mulig
demenspasient: En sirkel med klossete tall ved siden av. Ingen
visere. Oppgaven var å tegne en klokke som var ti over halv fire.
En enkel test på om vedkommende kan ha kognitiv svikt.
Musikk og sansehager
Den internasjonale alzheimerdagen var søndag den 21. september.
I Oslo ble dagen markert på mandagen, slik at 120 elever i
videregående skole fikk med seg et skreddersydd program om demens.
I to og en halv time var de gjennom en rask introduksjon om hva
demens er (ved lege og stipendiat Tor Atle Rosness), om bruk av
individualisert musikk (ved lederen av GERIA, Solfrid Rosenvold
Lyngroth), om bruk av sansehager (ved Anne Moseby, ergoterapeut ved
Manglerudhjemmet) og om erindring (ved Bengt-Ole Nordstrøm fra
Pårørendeskolen). Til slutt gikk de rundt i grupper og fikk møte en
rekke organisasjoner som jobber innen demensomsorgen.
I tillegg fikk klassene oppgaver de kunne arbeide med både før
og etter selve dagen, inkludert mulighet for å vinne en pris for
beste stiloppgave.
Også for sykepleierstudenter?
Den årlige "Demens i Oslo"-dagen er et samarbeidsprosjekt
mellom ulike organisasjoner innen demensomsorgen i Oslo. I år
inneholdt den også et kveldsprogram for demensrammede, pårørende,
helsepersonell, frivillige og andre interesserte.
Opplegget for skoleelevene er utarbeidet av Helga Strømme fra
Oslo fylkesforening av Norsk Pensjonistforbund, Anita Ellefsen fra
Pårørendeskolen og Tove Embretsen fra Sykehjemsetaten.
– Vi ønsker å bruke alzheimerdagen på en åpen måte. Håpet er at
elevene ser muligheter for et spennende yrke. Det er ikke noe
faglig enkelt program, derfor vil dette også kunne egne seg for
studenter ved helsefaglige høgskoleutdanninger, sier geriatrisk
sykepleier Anita Ellefsen, leder for Pårørendeskolen i Oslo.
Nå skal dagen evalueres i samarbeid med lærerne. Når det er
gjort, vil arrangørene ta stilling til om programmet neste år også
skal tilbys høgskolestudenter, og om det i så fall skal være egne
opplegg for høgskolene, eller felles med videregående.
0 Kommentarer