Kvalitetssikring av datakompetanse
Sammendrag: Det har skjedd en omfattende endring innen IT-området de seinere årene. En rekke nye dataprogrammer er blitt innført. Medisinsk avdeling, Haukeland Universitetssykehus, Helse Bergen HF har utført en kartlegging for å se om pleiepersonalet har nødvendige datakunnskaper til å mestre de nye programmene i sitt daglige arbeid. Resultatet viser at det er stor variasjon i pleiepersonalets kompetanse. Mange vegrer seg mot å bruke dataverktøy. Dette har ført til at medisinsk avdeling har utarbeidet et opplæringsprogram og etablert et nettverk av IT-ressurspersoner.
Mens IT-utviklingen har pågått i en rekke år i andre sektorer i
samfunnet, er det kun i de seinere år at IT virkelig har gjort sitt
inntog i helsesektoren. IT-utviklingen i helsesektoren er fra
myndigheter og styrende organer utpekt som et viktig satsingsområde
(1). Dette kommer blant annet til uttrykk i handlingsplanen «Mer
helse for hver bIT» utarbeidet av Sosial- og helsedepartementet
(2). Den utviklingen vi har sett på Haukeland Universitetssykehus
har vært i tråd med den nasjonale satsingen på innføring og bruk av
IT i helsevesenet.
Innføring av ny teknologi må ses i sammenheng med
organisasjonsutvikling. IT-utvikling er organisasjonsutvikling.
Selv om IT er et verktøy som brukes for å oppnå mål, kommer man
ikke utenom at teknologien vil påvirke og endre innholdet i
arbeidet (2). Å ta i bruk IT innebærer dermed forandring og
omstrukturering, og kan medføre forandring av yrkesroller og nye
krav til kunnskap (1).
Dersom IT skal gi et positivt bidrag til hverdagen, må
sykepleierne være forberedt og utdannet til å ta IT-systemene i
bruk (3). Det forekommer datavegring blant helsepersonell. Om de
vil eller ikke, må de lære seg datateknologi. Dette må arbeidsgiver
ta ansvar for (2). Å gjøre de nødvendige omstruktureringer og sørge
for nødvendig kompetanseheving for at innføring av IT skal gi
ønsket resultat er et lederansvar. Det er naturlig å se lederansvar
og endringsprosesser i sammenheng (4).
Dette prosjektet startet før statlig overtakelse av sykehusene.
Årsaken til at Medisinsk avdeling satte søkelyset på IT-kompetanse
var bl.a. etableringen av en overordnet IT-strategi for Hordaland
fylkeskommune. I fylkeskommunens IT-visjon står det bl.a. at
informasjonsteknologi er avgjørende for at fylkeskommunen skal
kunne løse sine oppgaver. Fokus skal være på motivasjon, kompetanse
og kvalitet (5). Basert på Fylkeskommunens visjon, har avdelingen
utarbeidet en målsetting om at den enkelte ansatte skal være bruker
av informasjonsteknologi der hvor dette er nødvendig ut ifra
stilling og funksjon.
Kvalitetssikring
Avdelingen har erfart at ikke alle ansatte i pleiegruppen har
tatt i bruk dataverktøy, til tross for at de har deltatt på
innføringskurs i de ulike, nye dataprogrammene. Fokus har derfor
vært å sette i gang en prosess for å finne årsaken til personalets
manglende datakunnskaper med tanke på å kvalitetssikre, i samsvar
med nasjonal og lokal strategi. Målet har vært å få samsvar mellom
kompetanse og krav til bruk.
Kvalitetssikring av datakompetanse setter krav til struktur. W.
Edward Demings modell for kvalitetsprosess (6) er derfor brukt som
fundament for prosjektet. Modellen bygger på tanken om at
oppbygging av kunnskap og kompetanse krever en systematisk
arbeidsmetode hvor handling/tiltak settes i verk med bakgrunn i
kunnskap om den nåværende situasjonen og evalueres/justeres i
henhold til definerte mål. Demings sirkel (figur 1) består av 4
trinn; Plan, Do, Check, Act (planlegge, utføre, vurdere/evaluere,
handle/standardisere). Når man går gjennom sirkelen gjentatte
ganger, oppnår man stadig høyere kvalitet (6).
Kartlegging
Med utgangspunkt i Demings sirkel, var det nødvendig å få en
mer nøyaktig beskrivelse av situasjonen. Første trinn var derfor å
gjennomføre en kartlegging av personalets kompetanse. Det ble gjort
ved bruk av et allerede utarbeidet spørreskjema (7).
Kartleggingen ble utført høsten 2000. Spørreskjema ble sendt
til alt pleiepersonalet ved avdelingens 10 enheter. Undersøkelsen
skulle belyse følgende:
- hvilket dataprogram har den enkelte kjennskap til (SE FIGUR
2)
- hvilke program bruker den enkelte i sitt daglige arbeid
- i hvilken grad føler den enkelte seg trygg ved bruk av de
ulike programmene
- hva slags opplæring mener den enkelte selv er relevant for
arbeidssituasjonen
- er det forskjeller i datakompetansen mellom sykepleiere og
hjelpepleiere
- har pleiere tilgang til PC hjemme, og blir den benyttet
- er utdanningsår en faktor
Å innhente kunnskap om hvilke dataprogrammer den enkelte selv
mener er relevant er nyttig. Det bidrar til å definere realistiske
mål. Det danner også grunnlag for å sette ulike mål for ulike
pleiegruppers funksjoner. Kompetansebehovet vil være forskjellig
avhengig av pleiegruppens ulike roller. Omfanget og innholdet i
IT-undervisningen må tilpasses de oppgavene og funksjonene
forskjellige grupper pleiere ivaretar (1). Hvis ikke, vil man ikke
oppnå et eierforhold til de endringene som settes i verk. En
vellykket kvalitetsutviklingsprosess forutsetter at alle involverte
utvikler et eierforhold til endringene (6).
Resultat
Det ble sendt ut 216 spørreskjema. Mottatte svar var 159, noe
som gir en svarprosenten på 73,6. Av de 159 som svarte var 32
hjelpepleiere og 127 sykepleiere.
Kartleggingen viste at 92 % av pleierne har tilgang til
sykehusets datasystemer. Kun 75 % benytter seg av denne muligheten.
Undersøkelsen viste videre at 25 % av pleierne ikke vet hvordan man
bruker de mest vanlige programmene Netlab (blodprøvesvar) og
Portørcom (portørtjenester). Andelen som svarte at de kan bruke
pasientregisteret PIMS var ca. 50%.
Sykehusets interne informasjonskanal er intranettsiden
«Innsiden». Der blir ulik informasjon lagt ut. Intranettsiden
inneholder også en rekke administrative funksjoner som ekstern og
intern telefonkatalog, bestilling av rom på sykehotellet og
rekvirering av oppdrag fra Teknisk avdeling. Den gir også, i økende
grad, tilgang til ulike håndbøker/prosedyrebøker som
hygienehåndbok. Kartleggingen viste at kun 56 % sier de kan finne
fram til og bruke nettsiden. 1/3 erkjenner at de har for dårlige
kunnskaper og sier at de har et stort opplæringsbehov i intranett.
Kjennskapen til programmet for mikrobiologiske prøvesvar
(MbioNetlab) er liten. Under halvparten vet at dette programmet
eksisterer. Kun i overkant av 30 % bruker programmet i det daglige
arbeidet. Når det gjelder MbioNetlab varierer kjennskapen til og
bruken av programmet betydelig mellom de ulike postene. Ved enkelte
poster svarer over 70 % at de kjenner til MbioNetlab og bruker det
i arbeidet. Ved andre poster er kjennskapen nede i 10 %. En slik
stor variasjon var ikke til stede for de andre programmene i
undersøkelsen.
Det er også interessant å ha kjennskap til kompetansen i
generell bruk av PC som bruk av Word. 40 % svarte at de har god
erfaring i bruk av Word, mens hele 60 % sa at de har behov for
opplæring.
Hele 63 % av pleiegruppen har tilgang til PC hjemme og 50 % er
ukentlige brukere av sin hjemme-PC. I 2000 kom Hordaland
fylkeskommune med tilbud om kjøp av PC til ansatte. Kartleggingen
viste at 20 % på avdelingen har benyttet seg av tilbudet.
Kartleggingen viste også at sykepleiere har bedre kunnskap om bruk
av data sammenliknet med hjelpepleiere. Alder er en faktor når det
gjelder graden av datakunnskaper ved at de yngre har best kunnskap.
Diskusjon
Det er overraskende at andelen som ikke behersker de mest
nødvendige dataprogrammene (Netlab og Portørcom) er så høy. 25 % av
personalet har vanskeligheter med å utføre de daglige
arbeidsoppgavene fordi de ikke behersker arbeidsverktøyet. Når kun
halvparten kan bruke pasientregisteret PIMS, er registeret over
innlagte pasienter på Medisinsk avdeling ikke nødvendigvis korrekt.
Dette kan være en sikkerhetsrisiko. I høytider, når det ikke er
kontorpersonell til stede, blir for eksempel pasientregisteret ofte
ikke oppdatert. Det er uheldig dersom en uventet situasjon skulle
oppstå.
Innføring av ulike dataprogrammer for å fremme effektivitet
uten å kvalitetssikre at ansatte behersker programmene bidrar ofte
ikke til den ønskede effekten. Når 46 % sier at de ikke kan finne
fram til og bruke intranettsiden «Innsiden», hvor det er verktøy
som vil gjøre det lettere å utføre ulike arbeidsoppgaver, er ikke
den ønskete gevinsten oppnådd. De ansatte har begrensede muligheter
til å holde seg informert om livet på sykehuset siden det meste av
intern informasjon blir gitt ved bruk av «Innsiden». Når stadig
flere prosedyrebøker endrer format fra papir til web, er en stor
andel av personalet ikke i stand til å holde seg oppdatert om
prosedyreendringer. De er heller ikke i stand til å hente
informasjon om prosedyrer de er usikre i. Manglende datakompetanse
kan dermed påvirke kvaliteten på sykepleieoppgavene som utføres.
60% av respondentene svarte at de har behov for opplæring i
Word. I dag er behovet for å bruke Word i arbeidet relativt
begrenset. Det er allikevel nyttig tilbakemelding for å planlegge
for framtiden. I løpet av de nærmeste årene vil elektronisk
sykepleiedokumentasjon bli innført. Ved å oppgradere
pleiepersonalets kunnskaper i Word, vil innføringen av elektronisk
dokumentasjon bli lettere.
Yngre medarbeidere er generelt mer fortrolig med dataverktøy
enn den noe eldre garde. Behovet for grunnopplæring i bruk av
dataverktøy vil sannsynligvis bli mindre i årene framover etter
hvert som «datagenerasjonen» entrer arbeidsmarkedet. Resultatet fra
undersøkelsen reflekterer også dette. I et slikt perspektiv, er det
viktig å kvalifisere eldre medarbeidere til å beherske nye verktøy.
Det vil gjøre dem i stand til å håndtere nye krav som blir stilt
til arbeidet. Det vil også bidra til at man unngår å få en
personalgruppe som er todelt når det gjelder datakunnskaper.
Hva kartleggingen har ført til
Med bakgrunn i pleiegruppens ulike funksjoner og data fra
kartleggingen, vedtok avdelingssykepleiergruppen ved Medisinsk
avdeling i februar 2001 en plan (7) for obligatorisk datakompetanse
for de ulike stillingskategoriene innen pleiegruppen
(se figur 3).
Med bakgrunn i trinn tre i Demings sirkel, er denne planen
grunnlaget som tiltakene evalueres mot. Kartleggingen viser at en
stor del av pleiegruppen ikke har kunnskaper som tilfredsstiller
kravene som er definert i kompetanseplanen. Som siste trinn i
Demings kvalitetsutviklingsmodell, er det derfor utarbeidet en
tiltaksplan for oppgradering av IT-kunnskapene til pleiegruppen.
Tiltaksplan
Kjernen i tiltaksplanen er opprettelsen av IT-ressurspersoner
på alle avdelingens poster. IT-ressurspersonene skal ha lokal
brukerstøttefunksjon slik at det skal være lettere for personalet
på postene å få hjelp og støtte i de problemene de møter i bruken
av IT-verktøy. IT-ressurspersonene er også ansvarlig for
dataopplæring av nyansatte som begynner på sin post. Opplæring i
bruk av de dataprogrammene som sykehuset bruker, er nå en del av
opplæringen for nyansatte. Ansvaret for koordinering og oppfølging
av IT-ressurspersonene er lagt til Fagsykepleier og
avdelingssykepleier ved Medisinsk avdeling.
Oppgavene til IT-ressurspersonene er:
- å være ansvarlig for opplæring av personalgruppen i henhold
til definerte mål om datakunnskap.
- å være bindeledd mellom avdelingens hovedansvarlige
IT-ressursperson og postens personale innen dette området.
- å ivareta brukerstøttefunksjon i de ulike dataprogrammene
internt i posten.
å gi alle nyansatte opplæring i de programmene som er i bruk på
posten
- i samarbeid med avdelingssykepleier, å være ansvarlig for å
utnevne ny IT-ressursperson og gi opplæring til denne dersom
eksisterende ressursperson slutter.
Det er også utarbeidet et opplæringsprogram på avdelingsnivå
som ble satt i verk høsten 2001 og som skal gå ut 2003. Dette
opplæringsprogrammet innebærer å gi tilbud om dataopplæring til
alle som ikke behersker de ulike programmene. Det er først blitt
gitt opplæring i de programmene pleierne bruker daglig (Netlab og
Portørcom). Deltakerne får her tilført relevant kunnskap som de kan
praktisere hyppig. Dette bidrar lettere til en opplevelse av
mestring. Den nyvunne kompetansen gir forhåpentligvis trygghet og
motivasjon til å lære seg andre programmer. Opplæringen skjer i små
grupper på 10 personer. Det er en kombinasjon av teori og praksis.
Hver kursdeltaker har sin egen PC under kurset. Dermed får de
praktisert den nye kunnskapen under veiledning. På den måten får
den enkelte tett oppfølging. IT-ressurspersonene er deretter
ansvarlig for å følge opp kursdeltakerne på post.
Erfaringer hittil og videre anbefalinger
Selv om tiltakene for å kvalitetssikre datakunnskapene ikke er
fullført, er det likevel høstet en del erfaringer. Det har vært
stor interesse for datakursene som avdelingen har arrangert. Ved å
arrangere kurs for små grupper, har terskelen for å delta vært lav.
Kompetansen blant personalet har økt. Når personalet erfarer at de
mestrer de grunnleggende funksjonene, etterspør de mer opplæring.
Ved at avdelingsledelsen har tatt initiativet til dette
prosjektet, har Medisinsk avdeling også tatt det lederansvaret som
er påkrevd når ny teknologi innføres. Signalene til pleiegruppen er
at dette er så viktig at det skal prioriteres. Fokus på
datakompetanse har bidratt til å skape interesse for data som
arbeidsverktøy. Et lavterskel, strukturert opplæringsprogram med en
klar definert målsetting, har bidratt til å heve brukerferdigheten.
Dersom man vil satse på å oppgradere pleiegruppens
datakompetanse, må man ha en strukturert plan for arbeidet. Det er
et arbeid som bør prioriteres. Fram til i dag har IT-satsingen i
helsevesenet skjedd med begrenset innflytelse fra pleiegruppen. Det
skyldes i stor grad manglende kompetanse. Som de største
yrkesgruppene i helsevesenet, må sykepleiere og hjelpepleiere se
viktigheten av å ha innflytelse på IT-utviklingen. Det kan kun skje
gjennom kompetanse. Her har lederne et ansvar ved å sette IT på
agendaen.
Takk til forskningssykepleier Tove Aminda Hanssen, Medisinsk
divisjon, Haukeland Universitetssykehus, Helse Bergen HF for
nyttige og motiverende innspill.
Av tekniske årsaker er figurene i artikkelen bare å finne i
papirutgaven.
Litteratur
1. Ruland CM. Helse- og sykepleieinformatikk. Oslo: Gyldendal
akademisk, 2000.
2. Fonn M. IT-invasjonen. Tidsskr. Sykepl 1997; 4: 10-16.
3. Norsk Sykepleierforbund, Avdeling for fagutredning.
Informasjonsteknologi som verktøy i sykepleietjenesten. Oslo: Norsk
Sykepleierforbund, 1995.
4. Moen A. Leiarutfordringar og endringsprosessar ved innføring
av IT i sjukepleietenesta. Tidsskr Sykepl 1998; 8: 50-53.
5. Nilsen PM, Hansen EM. Overordna IT-strategi for Hordaland
fylkeskommune 2000.
6. Kyrkjebø JM. Kvalitetsutvikling i helsetjenesten. Bergen:
Fagbokforlaget, 2000.
7. Genius G. IT plan for ortopedisk avdeling høst 1999 og vår
2000 - sykepleietjenesten, Ortopedisk avdeling. Bergen: Haukeland
Sykehus, 1999.
0 Kommentarer