Hva informerer vi om - og hvordan gjøres det?
Sammendrag: Studien beskriver sykepleieres opplevelse av hvordan de kan ivareta pasientenes behov for informasjon på en «cytostatikapoliklinikk». Legen har hovedansvaret for informasjon om medisinsk behandling og prognose. Sykepleierne skal sikre at pasientene har fått nødvendig informasjon og at denne er forstått, og følge opp med informasjon innenfor sykepleie og omsorg. Resultater av studien viser at forberedelser, kartlegging, oppfølging og evaluering av informasjonen, kan bidra til å øke mulighetene for at pasientene føler seg ivaretatt. Forberedelser gjør sykepleierne bedre rustet til å møte pasientene med kunnskap om deres individuelle situasjon og behov. Kartleggingen gir oversikt over pasientens totale livssituasjon, og bør foregå som en kontinuerlig prosess gjennom behandlingsforløpet. Informasjonsmengden og behovet kan være stort og endre seg over tid. Det stiller krav til at informasjonen følges opp og evalueres i forhold til pasientens forutsetninger og behov for informasjon til en hver tid. Sykepleiernes oppfølging og kommunikasjonsferdigheter vil være av avgjørende betydning for om pasientene får dekket de egentlige behovene for informasjon.
Informasjon er en viktig faktor og en forutsetning for
opplevelse av god livskvalitet (1). Informasjon er en rett
pasientene har ifølge Lov av 2. juli 1999 nr. 63 om
pasientrettigheter. Loven sier at pasientene har rett til
informasjon som er nødvendig for å få innsikt i egen helsetilstand,
i innholdet i helsehjelpen og rett til informasjon om virkninger og
bivirkninger av behandling. Informasjonen skal være tilpasset
mottakerens individuelle læreforutsetninger, og helsepersonell skal
sikre seg at innhold og betydningen av informasjonen er forstått.
Sykepleiere har et veilednings- og undervisningsansvar (2). Det er
ulike definisjoner på undervisning, fra den planlagte og
systematiserte til den situasjonsbestemte og intuitive
undervisningen. Fagermoen sier at undervisningen kjennetegnes ved
at sykepleierne styrer kommunikasjonen fordi de har en bestemt
hensikt med den; å formidle informasjon til pasientene (3).
Kommunikasjon og samhandling er essensen i all form for utveksling
av informasjon mellom pasienter og sykepleiere (3, 4). Pasientenes
mottakelighet er en forutsetning for at informasjonen kan
nyttiggjøres. Det vil være en nødvendig forutsetning at en har
kunnskaper om hvordan læring skjer og hva en skal ta hensyn til,
når en skal informere mennesker som er syke (5). Mange
kreftpasienter frykter at de ikke skal få tilstrekkelig informasjon
til å kunne mestre sykdom og behandling (6). I tillegg viser
studier at kreftpasienter ikke får tilstrekkelig informasjon (1,
7).
Bakgrunn for studien
Egen erfaring som kreftsykepleier har gjort at jeg er opptatt
av hvordan vi informerer, og hva vi informerer om. Jeg har i møter
med pasienter og pårørende opplevd at informasjon enten ikke har
blitt gitt eller ikke har nådd frem. Da tema for den obligatoriske
studien på mellomfagstillegget skulle velges, var informasjon et
naturlig valg for meg. Dagens organisering av helsevesenet med
stadig kortere liggetid og mer poliklinisk behandling, stiller
pasienter og pårørende overfor store utfordringer med hensyn til å
takle sykdom, behandling og endret livssituasjon. Dette bidrar til
at det stilles store krav til god informasjon i de korte møtene som
finner sted på en poliklinikk (8). Det stilles krav til hvordan
sykepleierne anvender faglige og personlige kunnskaper, til hvordan
de tenker og reflekterer og til hvordan de tar beslutninger og
klarer å omsette dette til praktisk handling (9,10).
Min undersøkelse
Tre sykepleiere ble valgt og spurt om de ville la seg intervjue
om hvordan de opplever å ivareta pasientenes behov for informasjon.
Kriteriet for å spørre dem var at de hadde mer enn tre års erfaring
fra denne type praksis. Tre respondenter vil ikke gi bredde og
variasjon i dataene, men beskriver hvordan disse tre sykepleierne
ivaretar sin rolle og funksjon i forhold til informasjon.
Sykepleierne arbeider på forskjellige «cytostatikapoliklinikker»
tilknyttet sentralsykehus. En av sykepleierne ga kun palliativ
cytostatikabehandling. Studien omfatter voksne kreftpasienter i
alle aldre, av begge kjønn og som er i stand til å kommunisere
verbalt. Jeg valgte å ikke inkludere informasjon til pårørende i
denne undersøkelsen, selv om de er pasientenes viktigste
støttespillere og også trenger informasjon.
Hensikten med studien er å få sykepleiernes beskrivelse av
hvordan de kartlegger og formidler den informasjonen pasientene har
behov for. Informasjon som er knyttet til sykdom, behandling og det
å leve med en livstruende diagnose. Datainnsamlingen ble foretatt
ved bruk av semi-strukturert intervju, med støtte av intervjuguide
med delspørsmål for å sikre at vesentlige forhold i
problemstillingen ble belyst.
Intervjuene tok utgangspunkt i følgende problemstillinger:
1: Hvordan sikrer sykepleierne at pasientene får den
informasjonen de har behov for?
2: Hvordan formidler sykepleierne denne informasjonen?
Intervjuene ble analysert med utgangspunkt i
problemstillingene. Resultatet av det første forskningsspørsmålet
viste at sykepleierne tok utgangspunkt i hensikten med informasjon
og kartlegging, for å sikre innhold i forhold til individuelle
behov og pasientenes mottakelighet.
Hensikten med informasjonen
Sykepleierne hadde ikke eksakte mål for informasjonen.
Hensikten var å skape trygghet og tillit i forhold til selve
behandlingstilbudet og til at sykepleierne hadde kompetanse og
ferdigheter, og at pasientene følte seg ivaretatt med det som var
viktig for dem i deres situasjon. Det ble presisert at legene hadde
hovedansvaret for informasjonen, og at pasientene skulle være
informert av lege før de kom til «cytostatikapoliklinikken».
Kartlegging av pasientenes individuelle behov
I tillegg til bruk av journal og andre nødvendige papirer,
beskrev sykepleierne kartlegging ved samtale som et nødvendig
redskap for å kunne individualisere informasjonen ut fra
pasientenes totale livssituasjon, sykdomsforståelse og
sykdomsopplevelse. Kartleggingen foregikk som en kontinuerlig
prosess under behandlingsforløpet. Det var spesielt utfordrende å
få fatt i «den lukkede pasienten» eller de pasientene hvor
kroppspråk og mimikk ga dem en intuisjon om at her var det «noe»,
men hva? Disse pasientene måtte få tid på seg og «gå i sitt eget
tempo». Det ble presisert at det var viktig å la dem beholde sitt
forsvar for å kunne takle hverdagen.
Hva ble det informert om?
Utgangspunktet for informasjonen var å møte pasientene der de
var med
- Hva vet du? og - Hva er du mest opptatt av her og nå? Noe
informasjon var helt obligatorisk å formidle, spesielt ved første
besøk. Det gjaldt faktakunnskaper knyttet til sykdom og behandling.
Dette var også kunnskaper som ble mye etterspurt av pasientene.
Kvalme, oppkast og håravfall var bivirkninger sykepleierne
registrerte at pasientene var mest opptatt av. Seksualitet og
samliv var et vanskelig, men viktig og prioritert tema.
Sykepleierne hadde erfart at dersom de utviste åpenhet og trygghet
rundt temaet, førte det ofte til at pasientene etter hvert brakte
det på banen. Alternativ behandling var et annet prioritert tema.
Åpenhet omkring emnet, og det å signalisere at dette er det tillatt
å snakke om, kan bidra til å hjelpe pasientene å ta standpunkt og å
vurdere blant mange til dels useriøse tilbud og press fra
omgivelsene om ikke å la noe være uprøvd. Prognosen var
selvfølgelig noe som opptok alle pasientene. Hva ville utfallet av
behandlingen bli? Alle tre var enige om at ved palliativ behandling
var det spesielt viktig å skaffe seg kunnskap om pasientenes
sykdomsforståelse. Livskvalitet var et stikkord her, i betydningen
av å «skape liv til dagene». Symptomkontroll ble da viktig, og var
også et tema pasientene var opptatt av. Det ble presisert at
informasjon om forventede plager og behandlingsalternativene av
dem, ga pasientene beredskap til å møte disse og håndtere dem når
de måtte dukke opp. Døden var et tema som det for dem var viktig å
komme i dialog med pasientene om. Mange tok det opp selv, og det
viste seg at de var opptatt av å ordne opp i livet sitt og
planlegge fremtiden for de etterlatte.
Pasientenes mottakelighet i forhold til
informasjon
Alle tre opplevde pasienter flest som kunnskapshungrige og
motiverte i forhold til det å få informasjon. Ingen så noen
kjønnsforskjeller eller aldersforskjeller, men mente å se at eldre
mennesker kan ha en tendens til å godta og innta holdningen «dere
vet best». Pasienter som ikke var interessert i informasjon ble av
sykepleierne oppfattet som redde og utrygge for sannheten og for
egne reaksjoner, eller de befant seg i sjokkartet tilstand med
stort forsvar. De presiserte at ro og trygghet var viktige faktorer
for at pasientene skal være mottakelige for individuell, relevant
informasjon. Hvis ikke forholdene var lagt til rette for det, ble
det mest generell prat. Tid var en viktig faktor; det å være
tilstede for å bygge opp gjensidig tillit og respekt. Pasienter og
pårørende ble helst informert samtidig, slik at de fikk samme
informasjon til samme tid.
Det andre forskningsspørsmålet var rettet mot selve
informasjonsformidlingen. Sykepleierne mente forberedelser, selve
formidlingen, oppfølging, evaluering og dokumentasjon er faktorer
som skal sikre at pasientene får nødvendig informasjon. Rammer som
tid og sted, ble nevnt som faktorer som kunne bidra til å fremme
eller hemme informasjonen.
Tidlig etablering av kontakt etter henvisning var prioritert,
enten ved telefonkontakt eller omvisning på poliklinikken.
Forberedelsene skjedde ved å sette seg inn i den enkeltes
sykehistorie og behandlingsopplegg, helst i samarbeid med et
tverrfaglig team. Pasientene fikk utdelt generelle
informasjonsskriv, som ble individualisert og fungerte som
sjekkliste og kvalitetssikring. Dette forpliktet til å gi og følge
opp informasjonen.
Hvordan og når informerer sykepleierne?
I den første informasjonssamtalen mottok pasientene skriftlig
materiale i form av en protokoll for behandlingsopplegget med enkel
forklaring på virkning og bivirkninger av medikamentene, oversikt
over behandlingsforløpet, plan for behandlingsopplegget og
eventuelt brosjyremateriell, tilpasset den enkeltes behov. For at
det ikke skulle virke for overveldende, fikk pasientene beskjed om
at informasjon ville bli gitt fortløpende under
behandlingsforløpet. Skriftlig materiale, mente de, gjør det
enklere for pasientene å følge opp med spørsmål, og dette ble aldri
gitt pasienten uten samtidig med en kort muntlig gjennomgang.
Sykepleierne var oppmerksomme på at stor informasjonsmengde,
spesielt i en situasjon hvor pasientene ventet på å komme i gang
med første kuren, ikke ga de beste forutsetninger for å oppfatte
informasjonen. På to av poliklinikkene ble kurene gitt i enerom, og
det var derfor alltid anledning til å snakke med pasientene på
tomannshånd. Den tredje sykepleieren ga kurene i et rom med flere
pasienter tilstede, men prioriterte alltid å ta første
informasjonssamtalen i enerom og ellers ved spesielle behov. De
satte av en time til informasjon hver gang pasientene møtte på
poliklinikken. All informasjon ble gitt før kurene startet. De ga
ikke informasjon samtidig med tekniske prosedyrer, bortsett fra å
informere om hva som skulle skje og hvorfor. Det var viktig å ha
pasientens oppmerksomhet rettet mot det som var aktuelt der og da.
Sykepleieren som ga kurene i fellesrom, hadde god erfaring med
informasjon i grupper om generelle ting, og sa at pasientene
uttrykte at de kunne oppleve støtte fra hverandre i felles
opplevelser og erfaringer.
Oppfølging, dokumentasjon og evaluering
Etter første kur og første samtale tok sykepleierne
rutinemessig kontakt med pasientene, senere tok sykepleierne
kontakt når de av ulike grunner anså det som nødvendig. En av
sykepleierne hadde anledning til å foreta hjemmebesøk ved behov.
Pasientene ble oppfordret til å ta kontakt, noe sykepleierne
opplevde de gjorde. Informasjonen ble dokumentert i egen kardex og
opplysninger av betydning for behandlingen ble i tillegg
dokumentert i pasientens journal. Minimum to sykepleiere delte
hovedansvaret for hver pasient for å sikre kontinuitet og kvalitet.
De hadde god erfaring med tverrfaglig samarbeid. Tverrfaglighet ga
trygghet til å gå inn i vanskelige situasjoner. Omsorgstilbudet ble
kontinuerlig diskutert og evaluert, både med og uten pasientene og
pårørende tilstede. Sykepleierne hadde viktige roller som
koordinatorer i dette samarbeidet i tillegg til selvstendig
sykepleiefunksjon. Disse oppgavene bestod i tillegg til
administrering av cytostatika, også av informasjon, omsorg og
støtte til pasient og pårørende, samt å fungere som et bindeledd
mellom pasient og pårørende.
Diskusjon
Resultatene av studien ga et hovedinntrykk av at sykepleierne,
ut fra deres beskrivelse, ga god informasjon og dermed også
muligheter for pasientene til å føle seg ivaretatt. Undersøkelser
blant kreftpasienter viser imidlertid at pasientene ikke føler seg
ivaretatt når det gjelder informasjon ut over det som har med
medisinsk diagnose og behandling å gjøre. Dette viser både en
landsomfattende norsk undersøkelse (7) og studier i flere andre
land (1). Hvorfor beskriver så sykepleierne i denne studien en
ivaretakelse av informasjonsbehovet, som gir inntrykk av det
motsatte? Det kan være flere grunner til det. Forholdet mellom det
en tror en sier eller gjør, stemmer ikke alltid overens med det en
faktisk sier eller gjør. Sykepleiernes syn på egen rolle i
pasientundervisning kan være forskjellig fra pasientens. En studie
viser at pasientene ikke ser på sykepleieren som en kilde til
informasjon (11).
Kan det være sykepleiernes grundige forberedelser,
kontinuerlige kartlegging og prioriterte oppfølging av pasientene
som gjør at undersøkelsen gir inntrykk av god ivaretakelse av
pasientenes informasjonsbehov?
Forberedelser
Pasientene ble kontaktet på forhånd og hadde anledning til å
møte sykepleierne før behandlingen startet opp, noe som kunne gi en
følelse av redusert ventetid. For pasienter som har fått en
kreftdiagnose blir ventetiden ofte en ekstra belastning, og gjør
dem usikre i forhold til resultatet av behandlingen (12).
Sykepleierne brukte tid på å forberede første møte med pasientene.
Kunnskaper gir trygghet til å gå inn i relasjoner og vil igjen
påvirke pasientenes trygghet og tillit i forhold til sykepleierne
(3).
Kartlegging
Sykepleierne har ansvar for å gi og tilrettelegge et
omsorgstilbud som er i samsvar med pasientenes og pårørendes behov,
derfor er oversikt over den totale livssituasjonen viktig for å
kunne henvise og arbeide tverrfaglig (12). Kartleggingen foregikk
som en kontinuerlig prosess gjennom behandlingsperioden. Det skjer
nye ting som vil påvirke pasientenes opplevelser og dermed behovet
for informasjon, derfor må informasjon oppfattes som en dynamisk
prosess som hele tiden tilpasses individuelt (13). Dersom
sykepleierne feilbedømmer pasientenes mottakelighet for informasjon
og dermed ikke møter dem med sine behov, vil det føre til økt
stress og opplevelse av hjelpeløshet og maktesløshet (4).
Sykepleierne så det som en utfordring å nå de pasientene som på noe
vis signaliserte at de ikke ville ha informasjon. Det handler om å
tilpasse informasjonen ut fra pasientenes innsikt, forståelse og
hva vedkommende vil vite eller ikke vil vite. Det handler også om å
tilpasse rett informasjon til rett tid (13).
Oppfølging
All informasjon ble gjentatt og evaluert i forhold til om
pasientene hadde forstått meldingen riktig. Pasientene er aktive og
medansvarlige mennesker som har egne meninger og oppfatninger. Det
å være med på å definere behov og planlegge opplegg, kan gi økt
motivasjon og økt følelse av egenverd og kontroll (3).
Informasjonsmengden og behovet kan være stort og det kan virke
uoverkommelig, samtidig som konsentrasjon og hukommelse kan være
redusert. Dette er ganske vanlig med mennesker som blir utsatt for
store belastninger eller har mange bekymringer (5). Sykepleiernes
oppfølging og kommunikasjonsferdigheter vil være avgjørende for om
pasientene får dekt de egentlige behovene. Utvalget var lite og
subjektene og jeg var kjent på forhånd. Dette kan ha påvirket
resultatet. Det skulle vært interessant å foreta undersøkelser
blant pasienter på de samme poliklinikkene, for se på deres
opplevelse av å bli ivaretatt med informasjon ut over medisinsk
behandling. Hvordan bedømmer pasientene sykepleiernes rolle i
forhold til informasjon? Kan det være slik at sykepleierne bedømmer
pasientenes behov ut fra egen tenkelig reaksjon på alvorlig sykdom
(1) eller klarer sykepleierne å kartlegge og ivareta pasientenes
individuelle informasjonsbehov ? Ifølge Lov av 2. juli 1999 om
helsepersonell (14) og om pasientrettigheter (15), påhviler det
sykepleierne et stort ansvar i forhold til å ivareta
informasjonsplikten slik at pasientene får den informasjonen de har
krav på, samtidig som de som ikke vil vite må respekteres for det.
Konklusjon
Forberedelser, kartlegging og oppfølging er viktige faktorer i
informasjonsprosessen. Undersøkelsen antyder at grundig
ivaretakelse av disse, kan føre til at også temaer som ikke var
direkte relatert til sykdom og behandling, men mer som et resultat
av det, ble tatt opp. Måten disse sykepleierne beskriver
informasjonsprosessen på, gir muligheter for å bidra til god
ivaretakelse av informasjonsbehovet rettet mot de endringer som
sykdom og behandling påfører pasientene. Med mer desentralisert og
poliklinisk cytostatikabehandling vil det være en stor utfordring
for sykepleiere å sikre seg gode kunnskaper og ferdigheter i
kommunikasjon og samhandling, på lik linje med å sikre kompetanse
innen administrering av cytostatika (12). Det er viktig at
sykepleierne kan tydeliggjøre sin rolle og dyktiggjøre seg i
kommunikasjon, for å kunne gi og tilrettelegge et omsorgstilbud som
samsvarer med pasientenes behov.
Litteratur
1. von Essen L. God kommunikation - en förutsätning för god
livskvalitet? Omsorg 2000; 4: 41-44.
2. Norsk Sykepleierforbund. Funksjonsbeskrivelse for
Sykepleietjenesten; Fagserie 4: Oslo, 1994.
3. Fagermoen M.S. Kommunikasjon i sykepleien. I: Almås A, red.
Klinisk sykepleie. Oslo: Universitetsforlaget AS, 1992; 35-50.
4. Orlando I.J. Det dynamiske forhold mellem sygeplejerske og
patient .København: Munksgaard, 1995.
5. Lazarus R.S, Folkman S. Stress, Apprailsal, and Coping. New
York: Springer Publishing Company, Inc., 1984.
6. Rhodes V A, McDaniel R W, Markway E, Jhonson. Sensory
perception of patients on selected antineoplastic chemotherapy
protocols. Cancer Nursing 1994; vol. 17 (1): 45-51.
7. Isaksen A S. God behandling - mangelfull informasjon.
Tidsskriftet Sykepleien 1999; 4: 58-61.
8. Cimprich B. A theoretical perspective on attention and
patient education. Advances in Nursing Sience 1992; vol. 14 (3):
39-51.
9. Kim S H. Structuring the nursing knowledge system: A
typologi of four domains. Scholary Inquiry for Nursing Practice
1987; vol. 1 (2): 99-110.
10. Benner P. From Novise to Expert. London: Addison - Wesley,
1984.
11. Tilley J D, Gregor F M, Thiessen V. (1987). The nurse`s
role i patient education: incongruent.
12. Norges offentlige utredninger. Omsorg og kunnskap! Norsk
kreftplan. NOU 1997 : 20. Oslo: Statens forvaltningstjeneste.
Statens trykking 1997.
13. Faulkner A, Maguire P. Å samtale med kreftpasienter. Tano
Aschehoug, 1998.
14. Lov av 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell m.v.
15. Lov av 2. juli 1999 nr. 63 om pasientrettigheter.
0 Kommentarer