Sykepleierstudenter ved NTNU: – Opplever å bli skjelt ut, latterliggjort og grillet

Sykepleierstudenter ved NTNU forteller om forelesninger der feil svar møtes med kjeft og latterliggjøring. Mange kvier seg derfor for å stille spørsmål, ifølge tillitsvalgte.
– De opplever å bli skjelt ut, latterliggjort og grillet på temaer dersom de svarer feil eller ikke godt nok, sier Tonje Stolpnes til Sykepleien.
Hun er kulltillitsvalgt for tredjeårsstudentene i sykepleie ved NTNU. Stolpnes fronter kritikken sammen med Himan Alkhanji og Maja Hansen, kulltillitsvalgte for førsteårsstudentene, og Theresa Moiba og Isabella Mantu Johansen Toresen, kulltillitsvalgte for andreårsstudentene.
Sammen representerer de 700 sykepleierstudenter.
Gjennomførte undersøkelse
De tillitsvalgte sendte i forrige uke ut en spørreundersøkelse til alle studentene om kvaliteten på forelesningene i anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB). 350 svarte, opplyser Stolpnes.
Ifølge de tillitsvalgte viser resultatene at mange har liten faglig nytte av forelesningene. Kvaliteten og strukturen beskrives som svak, og foreleserne kritiseres for å snakke nedsettende om alternative læringsmetoder.
Krever holdningsendring
Stolpnes sier mange studenter vegrer seg for å delta aktivt i forelesningene fordi det oppleves som utrygt.
– Det er viktig å understreke at flere studenter sier foreleserne er faglig dyktige, men at de må endre undervisningsmetodene og justere holdningen overfor studentene for å skape et trygt og godt miljø der studentene får lyst til å møte opp til forelesningene, sier Stolpnes.
Og understreker:
– Dette kommer ikke fra oss som tillitsvalgte, men noe vi sier på vegne av alle studentene.
Innlegg skapte reaksjoner
Et debattinnlegg i Khrono, signert to lektorer og en professor ved NTNU, vakte sterke reaksjoner blant sykepleierstudenter i forrige uke. De NTNU-ansatte hevdet at læringsapper bidrar til lavere oppmøte i forelesningene.
Les også NTNU-lektorer ut mot læringsapper
– Studentene ved NTNU Trondheim har fått med seg debatten i Khrono, og den falt ikke i god jord hos mange. Flere studenter har uttrykt at de opplever å bli fremstilt som at de ikke evner å tenke selv, sier Tonje Stolpnes.
Hun sier mange opplever undervisningen som gammeldags, og at nytenkning «blir møtt på en dårlig måte».
– Mange studenter kommer rett fra videregående, og overgangen til universitet kan oppleves som overveldende. Og flere har nok behov for litt tid til å venne seg til studenttilværelsen, sier Stolpnes.
Ledelsen: – Vi hører på studentene våre
De tillitsvalgte har hatt et møte med lederne av studieprogrammet. Der ble også spørreskjemaundersøkelsen tatt opp. Stolpnes opplever at tilbakemeldingene blir tatt på alvor av ledelsen.
Professor Pål Richard Romundstad er leder for Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie ved Fakultet for medisin og helsevitenskap på NTNU. Han er forelagt alle uttalelsene og kritikken. Romundstad svarer at han har møtt studentene og tatt tak i saken.
– Vi hører på studentene våre, så vi kan bli bedre, sier han til Sykepleien.

















0 Kommentarer