fbpx KI: – Du kan ikke møte pasienter med bare overfladisk kunnskap Hopp til hovedinnhold

KI: – Du kan ikke møte pasienter med bare overfladisk kunnskap

Utenfor Oslomet

Flere utdanningsinstitusjoner melder om økt KI-bruk blant studenter. Hvordan står det til med sykepleierstudentene?

OSLOMET (Sykepleien): Etter at kunstig intelligens (KI) gjorde sitt inntog, har ansatte ved flere universiteter merket at studentene bruker kortere tid på oppgaver. Samtidig leverer de flere riktige svar enn tidligere.

Mistenker at studenter jukser

På emnet Matematikk for ingeniørfag ved NTNU bruker de systemet Stack. Der får studentene oppgaver som automatisk sier om svaret er riktig eller galt. Samtidig blir tidsbruken logget, skriver Khrono

Ifølge avisen har det den siste tiden kommet langt flere riktige svar på langt kortere tid enn tidligere.

Andrey Chesnokov, førsteamanuensis og emnekoordinator, mistenker at dette skyldes KI-fusk.

– Det begynte i forrige semester, men i dette semesteret har jeg inntrykk av at enda flere jukser. Vi ser at antallet studenter som løser alt og får 100 prosent rett ved første forsøk, har økt. Der de burde brukt tre timer for å få 80 prosent riktig, ser vi nå at mange bruker mindre enn en halvtime, sier Chesnokov til Khrono. 

Lite fusk, men bedre tekster

Daniela Lillekroken, førsteamanuensis ved sykepleierutdanningen på Oslomet, opplever ikke at sykepleierstudentene bruker KI for å jukse. Hun har likevel sett tydelige endringer i tekstene deres det siste året.

– Vi bruker ikke systemet Stack og har ingen systemer som kan bevise KI-bruk, men vi ser at skriftlige innleveringer er blitt langt bedre, sier hun til Sykepleien. 

– Fremtiden

Hun sier KI er kommet for å bli og mener det er forståelig at studenter tar verktøyet i bruk.

– Det blir jo fremtiden. Ikke bare for studentene, men for oss alle sammen.

bilde av Daniela Lillekroken

Hun understreker at KI ikke kan erstatte egeninnsats og pugging.

– KI kan være et nyttig verktøy for å få hjelp, skrive bedre og formidle kunnskap. Men om man lar KI skrive hele oppgaven for seg, lærer man ingenting.

Kan ikke møte pasienter med overfladisk kunnskap

Hun er tydelig på at feil bruk av KI kan føre til at studenter ikke utvikler den nødvendige faglige dybden.

– Vi ønsker å utdanne sykepleiere som er reflekterte utøvere, faglig dyktige, praktisk kompetente og i stand til å møte pasienter med ulike behov. Hvis man ikke gjør en innsats selv, så kan man ikke lære fagstoffet eller pensum på et dypere nivå. Du kan ikke møte pasienter med bare overfladisk kunnskap.

KI er heller ikke alltid til å stole på, påpeker hun.

– Den kan også oppgi kilder som ikke stemmer. Du må ha forkunnskaper for å vurdere om det faktisk er riktig, sier Lillekroken.

Et nyttig verktøy

Ingrid Lerato Halvorsen Lødemel er universitetslektor ved bachelor i sykepleie på NTNU. 

– Med bakgrunn i mine erfaringer som underviser og veileder opplever jeg at våre studenter i stor grad er opptatt av å opptre på en akademisk redelig måte, skriver hun i en e-post til Sykepleien.

Professor Sigrid Nakrem ved NTNU beskriver KI som et nyttig hjelpemiddel for å finne relevant fagstoff og få hjelp til skriving – så lenge studentene bruker kritisk sans og sjekker kilder.

Raskere svar, men ikke bedre resultat

– Dette gjør muligens at det går raskere å skrive en oppgave, men jeg har inntrykk av at det ikke nødvendigvis gir bedre resultat. Jeg erfarer også at studentene synes det er vanskelig å bruke KI, da de er usikre på om de kan stole på resultatene, og at de dermed sjekker med andre kilder før de bruker resultater fra KI, skriver Nakrem.

Ved skoleeksamener er bruk av KI ikke relevant, og det er derfor ikke mulig å jukse ved hjelp av slike verktøy.

Både Nakrem og Lillekroken understreker at studentene må oppgi eventuelt KI-bruk i tekstene.

Lødemel forteller også at studentene undervises i KI-bruk i tråd med NTNUs retningslinjer.

Kan bli mer muntlig eksamen i fremtiden

Hva regnes egentlig som juks med KI?

– Om du lar KI skrive hele teksten, ikke sjekker referansene og støtter påstandene, sier Lillekroken. 

Hun tror muntlige vurderinger kan bli mer vanlig fremover, og at flere universiteter allerede har innført dette.

– På sykepleierutdanningen ved Oslomet kan det bli utfordrende. Vi har over 500 studenter, og muntlig eksamen krever store ressurser. 

Selv om ansatte har diskutert kunstig intelligens, er det foreløpig ingen enighet eller tydelige retningslinjer for bruk.

– Vi har ikke blitt enige, da det er såpass nytt. Vi kan ikke forby det, og det kommer an på hvordan det brukes. På Oslomets nettsider finnes det både en veileder for bruk av KI i studentoppgaver og retningslinjer for KI-bruk. 

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse