Lungesyke trenger planlagte stell
Sykepleier bør ta seg god tid til stell og la pasienten få pauser for å unngå anfall av tungpustethet.
Det er viktig at sykepleier fokuserer på pasientens opplevelse av tung pust når de hjelper alvorlig lungesyke pasienter i stellsituasjoner. Sykepleierne må forsikre pasienten om at de forstår deres behov for å få hjelp underveis i stellet. En felles forståelse av pasientens tilstand vil gjøre stellet lettere for både pasient og sykepleier. Det er viktig å unngå unødvendige elementer, som pasientundervisning og mobilisering, underveis i stellet.
Pasienter med alvorlig lungesykdom er ofte tungpustet både under
aktivitet og hvile (1). De opplever det å bli tungpustet som svært
slitsomt og planlegger ofte dagen slik at de unngår dette (2).
Resultatet er at de utsetter aktiviteter som kroppspleie, hårvask
og dusj, selv om de egentlig kunne tenke seg dette, fordi de føler
at de ikke orker (3).
Lungesyke pasienter trenger mye hjelp for å utføre daglige
rutiner som kroppsvask. Å skulle hjelpe lungesyke pasienter med
stell kan være en utfordring for sykepleiere. På den ene siden
ønsker sykepleier at pasienten skal få den hjelpen han har behov
for. På den andre side vil man gjerne at han skal gjøre det han
klarer selv, for å stimulere ham til aktivitet.
Vi er to sykepleiere med lang erfaring som har arbeidet mye med
lungesyke pasienter. Vi har møtt flere pasienter som forteller om
dårlige opplevelser med å få hjelp til stell. En pasient valgte
heller å bruke to timer på å stelle seg selv fremfor å få hjelp.
Begrunnelsen var at sykepleierne alltid hadde det så travelt, noe
som førte til anfall med tungpustethet som ødela hele dagen hennes.
Pasienten var underernært og i dårlig form og burde kanskje heller
brukt kreftene på å spise og trene og ikke på å stelle seg i
timevis.
Har det travelt
Et argument sykepleieren ofte bruker for å forsvare måten de
utfører stellet på er at de har det travelt. Imidlertid har vi
erfart at dårlig planlagte stell, der pasienten gjerne får flere
anfall med tungpustethet, ofte tar mye lengre tid enn godt
planlagte stell.
En måte å måle pasientens subjektive opplevelse av
tungpustethet på er å bruke Borg CR10-skala. Den er konstruert for
å måle en persons subjektive opplevelse av noe, for eksempel dyspne
(4). Det er en skala fra 1–10, hvor 1 er ingen tungpustethet og 10
er ekstremt tung pust. Denne brukes underveis i stellet for å måle
pasientens tungpustethet.
Hva som skjer ved stell
Forskning om hvordan pasienter opplever å leve med kronisk
obstruktiv lungesykdom (kols) viser at hverdagen ofte er preget av
pusteproblemer, angst, utmatting og isolasjon (5–7), særlig i siste
del av livet (8,9).
Om selve stellet finnes det få studier. Vi har bare funnet tre
artikler fra en dansk studie utført av Kirsten Lomborg på temaet
(3,10,11). I studien observerte hun stell av tolv pasienter med
diagnosen kols innlagt på sykehus. Etterpå hadde hun intervju med
sykepleier om hva som hadde skjedd i stellet. To timer etter
stellet gjorde hun intervju med pasienten. I intervjuet ble de
spurt om egen erfaring med å leve med kols, erfaring med å motta
pleie og omsorg fra helsepersonell og stellesituasjonen som var
observert. Til slutt ble det utført et dybdeintervju med de fire
sykepleierne som deltok i studien, der man vektla deres forståelse
av pleie og omsorg og om kolspasienter generelt.
Funnene fra studien stemmer mye overens med det vi selv har
erfart ved stell av alvorlig lungesyke. I denne artikkelen blir
først resultatene fra studien presentert. Deretter blir de drøftet
ut fra praktisk erfaring og relevant litteratur. Hensikten med
denne artikkelen er å gi ideer til hvordan stellet kan gjøres på en
god måte.
Pasientens opplevelse
Pasientene i Lomborgs studie (3,10,11) syntes det var svært
viktig å få stelt seg jevnlig, men ønsket at det ble gjort på en
måte som bevarte deres integritet. De var redde for å bli
tungpustet under stellet fordi de tidligere hadde hatt skremmende
opplevelser av å miste kontrollen. Enkelte pasienter observerte
oksygenslangen kontinuerlig. Pasienten satte pris på forutsigbarhet
under stellet, for eksempel ved at sykepleier ga beskjed om hva som
skulle skje i god tid.
Pasientene var bekymret for sin «skjulte sykdom» og redde for
at sykepleieren undervurderte alvorlighetsgraden av sykdommen. De
bekymret seg for om de var en «god pasient», noe som gjorde at de
legitimerte sitt behov for hjelp ved stadig å demonstrere hvor
tungpustet de var. Ønsket om å være en «god pasient» kolliderte med
ønsket om å spare på kreftene. Det første ble prioritert og
pasientene tok derfor ikke pauser i stellet eller brukte den tiden
de trengte. Ingen sykepleiere spurte pasienten direkte om deres
opplevelse av tung pust. Pasienten opplevde sykepleierne som travle
og mente at travelheten hindret en felles beslutning.
Pasientene i studien foretrakk egentlig å dusje, men ønsket
stell i seng under innleggelsen fordi det var mindre anstrengende.
Stellet ble oppfattet både positivt og negativt. Det var positivt å
bli berørt, massert og å være sammen med sykepleieren. Det negative
var at det var slitsomt, ubehagelig, at de ble tungpustet og at de
følte seg sårbare fordi de ikke klarte å stelle seg selv.
Pasienten satte pris på at sykepleieren var serviceinnstilt og
gjorde enkle ting som litt massasje, ristet puten eller dekket til
pasienten slik at de ikke ble kalde. Dette ble satt pris på både av
praktiske årsaker og som et bevis på sykepleierens omsorg. Når
sykepleieren tilbød hjelp, så viste de at de så på pasientene som
verdifulle mennesker, men pasientene følte ofte at de måtte mase om
hjelp.
Sykepleiers utfordring
Lomborgs studie (3,10,11) viser at når sykepleier skal hjelpe en
pasient med kroppspleie, avhenger pasientens opplevelse mye av
sykepleierens mellommenneskelige kompetanse og kommunikasjonsevne.
Selv om sykepleierne mente at pasientens kroppspleie var viktig,
hadde de problemer med å prioritere dette på en travel avdeling.
Studien viste at kun i ett av de tolv stellene hadde sykepleieren
hatt ansvaret for pasienten dagen før. Dette vanskeliggjorde
stellet.
Hvordan stellet påvirket pasientens dyspné varierte. Noen fikk
økt dyspné på grunn av aktivitet eller stress. Andre merket
reduksjon av dyspné, blant annet når sykepleier var rolig.
Sykepleierne hadde en tendens til å undervurdere hvor
tungpustet pasienten var. Når sykepleier ble bedt om å vurdere hvor
tungpustet pasienten var før og etter stellet, oppga hun eller han
lavere verdi på BORG-skala enn pasienten i syv av tolv tilfeller. I
de øvrige fem tilfellene var pasienten og sykepleierens vurdering
den samme.
Da forsker observerte stellet av pasienten, viste det seg at
det var to hovedmønstre av stell. I den ene typen stell var de
ulike delene av stellet klart atskilt. I den andre typen stell ble
også andre aktiviteter gjort parallelt. I dette tilfellet brukte
sykepleier tiden under stellet til også å undervise, mobilisere og
oppmuntre pasienten. Av og til stilte de pasienten spørsmål når de
tydelig var opptatt med andre ting, som å pusse tenner. Noen
pasienter svarte høflig, mens andre ignorerte spørsmålene. Forsker
stilte spørsmål ved om det er riktig å blande så mange aktiviteter
inn i stellet.
Sykepleierne satte ikke opp mål for stellet på forhånd, men
ventet for å se hva som skjedde. Dette begrunnet de med at
tidligere erfaring tilsa at tilstanden for pasienter med kols var
uforutsigbar. Sykepleierne i studien uttrykte at selv om de visste
hvordan et godt stell skulle gjennomføres, så fikk de av ulike
grunner ikke alltid det til. Det ble ikke gjort noen felles
evaluering etter noen av stellene.
Pasient – sykepleie-interaksjon
Studien viste at både pasient og sykepleier anstrengte seg for å
gjennomføre stellet på en slik måte at pasientens behov ble møtt
(3,10,11). Begge så verdien av et rolig, forutsigbart og effektivt
stell og var opptatt av å bli enige om hva som skulle gjøres. Slik
enighet forutsatte en felles forståelse av pasientens
sykdomstilstand, klargjorte roller og felles mål for stellet. Selv
om forsøk på å oppnå enighet ble gjort, viste studien at pasient og
sykepleier ofte hadde ulike forventninger og mål under stellet.
Ulikheten var opphav til tre hovedproblemer:
- Manglende forståelse for pasientens nåværende pleiebehov gjorde at sykepleieren ble nølende.
- Sykepleierens forsøk på å fremme pasientens egenaktivitet feilet, fordi målet med stellet ofte var uklart og at stellet hadde en rotete struktur.
- Uklare rolleforventninger vanskeliggjorde pasientens mestring av det å være avhengig av andres hjelp og av å være tungpustet
Sykepleier ville diskutere
I stellet var pasienten oppgaveorientert, mens sykepleier var opptatt av det psykososiale aspektet og fremming av pasientens egenomsorg på lang sikt. Et slikt framtidsrettet initiativ fra sykepleier førte ofte til vanskeligheter. Under stellet tok sykepleier initiativ til en diskusjon om hvordan pasienten ville klare seg hjemme etter utskriving. Etterpå vurderte sykepleier dette som en konstruktiv samtale med pasienten. Pasienten var derimot helt uforstående til hva sykepleieren mente med å ta opp et slikt spørsmål og husket ikke helt hva de hadde snakket om i ettertid.
Pasienten tok ikke initiativ
Alle pasientene hadde en formening om hva de ville skulle skje
under stellet, men tok initiativ kun i to av tolv tilfeller. Det
vanlige mønstret var en passiv pasient og en dominerende
sykepleier. Det virker som om sykepleieren var ukomfortabel med
dette, og hun inviterte stadig pasienten til å være med og ta
bestemmelser. Pasienten så på en aktiv rolle som slitsom og
ubehagelig, og opplevde det som negativt og stadig måtte be om
hjelp. De foretrakk at sykepleier overtok på eget initiativ, men
opplevde at sykepleieren overså en rekke av deres behov. Dette
førte til at pasienten stadig måtte be om hjelp.
Uklar ansvarsfordeling mellom pasient og sykepleier gjorde at
det av og til oppsto en maktkamp. I diskusjonene som oppsto virket
det som om pasienten opplevde sykepleieren som stresset og lite
villig til å hjelpe. Sykepleieren tolket pasientens innstilling som
motvilje og oppfattet dem som ganske krevende.
Trengte pauser
Fordi pasienten var tungpustet var det viktig med pauser under stellet. Det var ofte uklart hvem som skulle ta initiativ til pausene, hvor lenge de skulle vare og hvem som skulle avslutte dem. Mangelen på pauser kan ha flere årsaker: 1. En travel atmosfære i avdelingen gjorde det vanskelig. 2. Sosiale regler kunne få sykepleieren til å begrense dette fordi det ikke er vanlig å være til stede uten å tilby hjelp. 3. Pasienten klarte ikke å vurdere sin egen dyspné og ga derfor ikke uttrykk for når han eller hun trengte pauser og hvor lenge. Pausene underveis i stellet ble ofte avbrutt av snakking, enten av pasient eller sykepleier. Dette gjorde at pasienten ikke fikk anledning til å «få igjen pusten».
Til diskusjon
Hvordan gjennomføre et godt stell av lungesyke?
Lomborgs studie har gitt ny innsikt og forståelse av hvordan
lungesyke pasienter opplever å bli stelt. Når pasienten er alvorlig
syk, er deres evne til å vurdere og diskutere seg fram til hva som
skal gjøres begrenset. Sykepleier er derfor ansvarlig for å finne
ut hvor mye pasienten klarer og på hvilken måte de skal delta i
stellet. En felles forståelse av pasientens tilstand vil gjøre
stellet lettere for begge, mens manglende forståelse ofte fører til
at sykepleier blir nølende. Hjelp til kroppspleie fører til nær
fysisk kontakt mellom pasient og sykepleier, noe som kan være
starten på et nært og omsorgsfullt pasient – sykepleier
forhold.
Fordi tung pust er et svært sentralt problem for
lungepasienter, må sykepleieren veie dette opp mot aktivitetene som
må utføres. Stellet bør gjøres på en måte som hjelper pasienten til
å beholde sin integritet, samtidig som det fremmer egenaktivitet og
velvære.
Flere studier påpeker at pasienter med alvorlig kols er i en
sårbar situasjon der de er avhengig av andre. Hvordan de blir møtt
og opplever hjelp vil derfor påvirke deres livskvalitet,
mestringsevne og sosiale forhold (3,10–13). Å møte pasientens
sårbarhet og avhengighet med omsorg krever at sykepleier er
sanselig til stede i situasjonen og bruker faglig skjønn (14–16).
Ofte trenger pasienter hjelp til deler av stellet, som for eksempel
hårvask, selv om de klarer resten av stellet selv. Pasienten blir
ofte veldig takknemlig for å få tilbud om hjelp til dette, slik at
de slipper å be om det. En pasient beskrev det på følgende måte:
«Jeg skulle ønske jeg ble tilbudt hjelp istedenfor at jeg må be om
hjelp. For da fikk jeg tid istedenfor at jeg måtte ta av andres
travle tid» (17).
Før oppstart bør man sette opp mål for stellet. Studier viser
at pasienter med kols er eksperter på egen kropp relatert til
sykdommen, og at de har utviklet egne mestringsstrategier for å
regulere tung pust (18,19). Tidspunkt for stell er også viktig å
bli enige om. Lungesyke er ofte mest tungpustet om morgenen og
trenger ofte å hvile etter stellet (20). En stund etter frokost er
ofte et bra tidspunkt. Da har pasienten spist mat, tatt
morgenmedisiner og er ikke for sliten. Det er viktig at sykepleier
har kunnskaper om behov for ekstra medisinering før stellet, og
ekstra oksygentilførsel under stellsituasjonen for å unngå fall i
oksygenmetning.
God tid og ekspertise er viktig for at stellet skal bli bra
(21). Slik ekspertise utvikler man ved å gjennomføre stell og
snakke med pasienten om deres opplevelser. Et godt stell krever god
timing med begrenset bruk av informasjon og instruksjoner.
Pasientene opplever både travelhet og nøling som slitsomt og det
bør derfor unngås. Det er viktig å lytte til kroppens rytme og
tilpasse farten på stellet til den (17). Pasientens sengeleie har
stor betydning for lungekapasiteten under stellet, ofte foretrekkes
høyt toraksleie. Pasienten kan oppleve økt tungpustethet når de
ligger på siden. Vår kliniske erfaring er at mange pasienter
foretrekker å stelle seg på sengekanten fremfor å bli snudd fra
side til side. Hvilken stilling pasienten ønsker bør diskuteres før
stellet starter.
Sykepleier bør spørre pasienten underveis i stellet om hvor
tungpustet de er, slik at sykepleier og pasient får en felles
forståelse av pasientens tunge pust og når han eller hun trenger
pauser. Man kan bruke BORG-skala for å vurdere endring og
alvorlighetsgrad av tungpustethet.
Flere studier viser at sykepleiere har en tendens til å
undervurdere hvor tungpustet pasientene er (3,22). Enkelte
pasienter trenger flere, lange pauser for å klare å gjennomføre
stellet. Sykepleier bør unngå for mange unødvendige elementer, som
pasientundervisning og mobilisering underveis i stellet. Pasienten
vil ofte ikke oppfatte dette og bli unødvendig sliten. Er
pasientene svært dårlige er det å få nok luft det vesentlige (23).
Det er viktig at sykepleier er oppmerksom under stellet, slik
at pasienten unngår å bli for tungpustet, samtidig som sykepleier
forsikrer pasienten om at de forstår deres behov for å få hjelp.
Etter stellet bør sykepleier og pasient sammen evaluere
stellsituasjonen. Dette kan styrke pasientenes opplevelse av
medvirkning og være viktig for sykepleierens læring (24).
Oppsummering
Det kan være en god opplevelse for pasienter å få hjelp med stell, men Lomborgs studie viser at dette ikke nødvendigvis skjer. En positiv opplevelse av stellet forutsetter god planlegging og at det oppstår en felles forståelse mellom pasient og sykepleier. Pasientens integritet og velvære, samt å støtte opp under pasientens mestringsstrategier, må proriteres. Det viktigste under stellet er: 1. Planlegg stellet sammen. 2. Skap en omsorgsfull atmosfære. 3. Ta hensyn til pasientens tunge pust. 4. Økonomiser med pasientens energi.
Referanser:
1. Gysels M, Bausewein C, Higginson
IJ.Experiences of breathlessness: a systematic review of the
qualitative literature. Palliat Support Care 2007; 5(3): 281-302.
2. Andenæs R, Kalfoss MH, Wahl AK. Coping and
psychological distress in hospitalized patients with chronic
obstructive pulmonary disease. Heart Lung 2006; 35(1):46-57.
3. Lomborg K, Bjørn A, Dahl R, Kirkevold M.
Body care experienced by people hospitalized with severe
respiratory disease. J Adv Nurs 2005; 50(3), 262-271.
4. Borg G. Borg›s perceived exertion and pain
scales. Champaign IL US: Human Kinetics, 1998.
5. Nicholls DA. The experience of
breathlessness. Physiotherapy Theory and Practice 2003; 19: 123-136
6. Fraser DD, Kee CC, Minick P. Living with
chronic obstructive pulmonary disease: insiders› perspectives. J
Adv Nurs 2006 ; 55(5):550-8
7. Barnett M. Chronic obstructive pulmonary
disease: a phenomenological study of patients› experiences. J Clin
Nurs 2005 ; 14(7):805-12
8. Gysels M, Higginson IJ. Access to services
for patients with chronic obstructive pulmonary disease: the
invisibility of breathlessness.J Pain Symptom
Manage2008;36(5):451–60.
9. Ek K, Ternestedt BM. Living with chronic
obstructive pulmonary disease at the end of life: a
phenomenological study. J Adv Nurs 2008; 62(4): 470-8.
10. Lomborg K, Kirkevold M. Curtailing:
handling the complexity of body care in people hospitalized with
severe COPD. Scand J Caring Sci 2005; 19: 148-156
11. Lomborg K, Kirkevold M. Achieving
therapeutic clarity in assisted personal body care: professional
challenges in interactions with severely ill COPD patients. Journal
of clinical nursing 2008;17(16): 2155-2163.
12. Nicolson P, Anderson P. Quality of life,
distress and self-esteem: a focus group study of people with
chronic bronchitis.Br J Health Psychol2003; 8(3): 251–70.
13. Williams V, Bruton A, Ellis-Hill C,
McPherson K. What really matters to patients living with chronic
obstructive pulmonary disease? An exploratory study.Chron Respir
Dis2007;4(2):77–85.
14. Martinsen K, Eriksson K. The hidden and
forgotten evidence. Scand J Caring Sci 2012; 26(4): 625-626.
15. Martinsen K: Løgstrup og sykepleien
(Løgstrup and Nursing). Oslo: Akribe AS, 2012.
16. Martinsen K. Care and vulnerability.
Oslo: Akribe as, 2006.
17. Ellingsen S, Roxberg Å, Kristoffersen K,
Rosland J H, Alsvåg H. «Entering a world with no future: A
phenomenological study describing the embodied experience of time
when living with severe incurable disease.» Scand J CaringSci 2013;
27(1): 165-174.
18. Kerr A, Ballinger C. Living with chronic
lung disease: an occupational perspective.J Occup Sci
2010;17(1):34–9.
19. Gullick J, Stainton MC. Living with
chronic obstructive pulmonary disease: developing conscious body
management in a shrinking life-world.J Adv Nurs2008;64(6):605–14.
20. Roche R, Chavannes N, Miravitlles M. COPD
symptoms in the morning: impact, evaluation and management. Respir
Res 2013; 14(1): 212-224.
21. Jeon YH, Essue B, Jan S, Wells R,
Whitworth JA. Economic hardship associated with managing chronic
illness: a qualitative inquiry.BMC Health Serv Res2009;9(1):182.
22. Habraken JM, Pols J, Bindels PJE, Willems
DL. The silence of patients with end-stage COPD: a qualitative
study.Br J Gen Pract2008;58(557):844–9.
23. Torheim H, Kvangarsnes M. How do patients
with exacerbated chronic obstructive pulmonary disease experience
care in the intensive care unit? Scand J Caring Sci 2014
Dec;28(4):741-8.
24. Kvangarsnes M, Torheim H, Hole T, Ohlund
LS. Intensive care unit nurses perseptions of patient participation
in the acute phase of chronic obstructive pulmonary disease
exacerbation: an interview study. J Adv Nurs 2013 ;
69(2):425-434.
0 Kommentarer