Ansatte opplever begrensede gevinster av digitale verktøy

Ansatte i helsesektoren synes i liten grad at digital teknologi har bidratt til mer behandling med færre ressurser ifølge ny rapport. Fremtidsoptimismen er derimot stor.
Under halvparten av ansatte i helsesektoren opplever at digital helseteknologi har lettet administrative oppgaver. 38 prosent sier den har redusert klinisk arbeidsbelastning, mens 44 prosent tror teknologien har bidratt til reduserte kostnader.
Dette ifølge den ferske rapporten «Building Trust for Digital Transformation in Healthcare» som ble presentert mandag.
Rapporten trekker særlig frem utfordringer knyttet til elektronisk pasientjournal (EPJ), som var teknologien flest respondenter brukte. Mange opplever slike systemer som tidkrevende og lite brukervennlige. Dårlige erfaringer med EPJ svekker dessuten tilliten til andre typer teknologi.
Optimisme
Rapporten er laget av The BMJ Future Health Commission, et samarbeid mellom tidsskriftet British Medical Journal (BMJ) og DNV.
Rapporten er basert på en undersøkelse blant 306 ansatte i helsesektoren, de fleste fra Storbritannia, men også andre nordeuropeiske land inkludert Norge. I tillegg har rapportforfatterne dybdeintervjuet 14 personer.
Selv om et mindretall av de spurte altså synes teknologien har effektivisert tjenestene, mener 80 prosent at digitale verktøy har gjort pasientbehandlingen bedre. Tre av fire er dessuten optimistiske til helsevesenets digitale fremtid. 6 av 10 sier de har tillit til digital helseteknologi.
Snakker ikke sammen
Manglende interoperabilitet, altså at systemene ikke snakker sammen og utveksler informasjon sømløst, er ifølge rapporten den nest største barrieren for innføring av ny helseteknologi, kun slått av finansieringsbegrensninger.
Ifølge rapportforfatterne viser resultatene at å bygge trygghet rundt teknologi avhenger at helseorganisasjoner styrker prosessene som knytter sammen og implementerer verktøyene, samtidig som de aktivt leder endringsprosesser blant de ansatte som bruker dem.
– Selv om helsepersonell er optimistiske til potensialet i digital helse, er mange fortsatt skeptiske til innvirkningen på effektivitet, arbeidsbelastning og kostnader, uttaler Dr. Helen Surana, Associate Editor i BMJ Events, via en pressemelding.
– Å bygge tillit, forbedre interoperabilitet, styrke opplæring og involvere klinikere mer direkte, er avgjørende for å realisere fordelene, mener hun.
Ga avlastning
For to år siden gjennomførte Sykepleien en større undersøkelse om sykepleieres holdninger til og erfaringer med ny teknologi.
39 prosent opplevde da at føler at teknologi ga dem avlastning i arbeidet, mens 15 prosent opplevde merarbeid.
Det var særlig løsninger som digitalt tilsyn og bevegelsessensorer sykepleierne anså som nyttige.
0 Kommentarer