fbpx Ny satsingfor å løfte resultatene på anatomieksamen Hopp til hovedinnhold

VID satser på studentassistenter for å løfte resultatene på anatomieksamen

bilde av wndy sharon callou

Sykepleiestudent Wendy Sharon Callou hjelper førsteårsstudentene med å takle anatomieksamen. Dette er et av flere eksamenstiltak på VID.

Den 11. desember er det klart for eksamenen de fleste sykepleierstudentene frykter.

Nasjonal eksamen er en firetimers digital skoleeksamen. Studentene må ha 45 av 100 poeng for å bestå. 

På VID vitenskapelige høgskole i Oslo har de forberedt førsteårsstudentene godt.

Studentassistent

Wendy Sharon Callou er sykepleierstudent på tredje året. Hun er en av ti studentassistenter som er ansatt for å gjennomføre workshops og studentkvelder. Her skal studentene få hjelp med anatomi, fysiologi og biokjemi.

– Norsk er ikke mitt morsmål. Men språkbarrierer har ikke hindret meg i å lære. Jeg ønsket å vise at det er mulig å lykkes med dette faget, men det krever innsats og en god studieteknikk, sier Callou.

Høyskolen har arrangert hele 20 worshops og fem studentkvelder.

Callou forteller at studentassistentene måtte de forberede seg grundig på det aktuelle temaet før workshopene. 

– Vi laget presentasjoner med mange spørsmål, med fokus på aktiv læring. Studentene jobbet med spørsmålene, og vi var der for å veilede dem i hvordan de kunne besvare. Når de var ferdige, var det viktig at de fikk en følelse av mestring, forteller Callou til Sykepleien.

Callou husker sitt første år som student ved VID:

– Det var mye nytt, nye rutiner, kombinasjon av jobb og studier og eksamener. Alt dette førte til mye stress. 

Derfor mener hun workshopene er en arena hvor studentene kan uttrykke seg fritt, søke råd og veiledning. 

– Vi må gjøre vårt beste for å beholde dem som ønsker å utdanne seg til dette viktige yrket.

Dette kan bidra til å forhindre frafall. Norge trenger sykepleier.
Wendy Sharon Callou, sykepleierstudent

– Må lære seg hva studentrollen handler om

Annabel Hamre og Nadia Alazraq er emneansvarlige i emnet anatomi, fysiologi og biokjemi ved VID vitenskapelige høgskole i Oslo. Deleder et større prosjekt for å hjelpe studenter med læring i dette emnet.

bilde av lektorene på VID

– Kontakten med studentassistentene er viktig fordi mange førsteårsstudenter kommer rett fra videregående og må lære seg hva studentrollen handler om. Blant annet forventninger som stilles til dem som studenter og studieteknikk de bør bruke, mener Hamre.

Ett av flere tiltak

Bruk av studentassistenter er ett av flere tiltak. De andre tiltakene er listet opp lenger ned i artikkelen.

– Studentassistenter kan bidra til en mykere overgang til høyere utdanning og kan ha en utfyllende rolle i undervisningen i tillegg til lektorer, skriver Hamre i en e-post. 

Emneansvarlig Nadia Alazraq er innom workshopen og understreker for studentene at det ikke holder å øve på flervalgsoppgaver.

– Dere må øve på å sette ord på ting, snakke og skrive.

Resultatene fra deleksamen er klare i januar neste år.

Fakta
Dette er tiltakene VID har gjennomført
  • fokus på aktive læringsmetoder
  • tradisjonell forelesning erstattet med seminar
  • støttelærere med klinisk relevant erfaring
  • forkurs biokjemi
  • 20 workshopper og 5 studentkvelder med studentassistenter
  • seminar i studieteknikk
  • deltest midt i semesteret
  • 70 % nærværsplikt
  • bruk av tegnebrett i undervisningen
  • fjerne eksamen i mikrobiologi

Kilde: VID

1 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ane Walle

Sykepleier
5 months 3 weeks siden

Her tror jeg sykepleierspillet også kunne vært et fint tiltak også. Det gir et avbrekk i den mer tradisjonelle puggingen, samtidig som det er sosialt og gøy :)

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse