fbpx Sørger for at Bodø er digitalt fremoverlent Hopp til hovedinnhold

Sørger for at Bodø er digitalt fremoverlent

bildet viser Vibeke Tellmann og Merete Johansen

Årets helseinnovasjonsuke i Bodø ga helsepersonell mulighet til å «mingle utenfor boksen». På tvers av helsetjenestenivåer og sammen med ulike leverandører fra privat næringsliv.

Det er mandag morgen 25. september og helseinnovasjonsuka i Bodø står på startstreken for andre året på rad.

I fem dager skal fagfolk fra kommunal- og spesialisthelsetjenesten møte hverandre. De skal også få treffe private aktører innen ulike helseinnovasjoner, alt fra analoge hjelpemidler til digitale løsninger. Prosjektet er et samarbeid mellom Bodø kommune, Nordlandssykehuset og Inovacare.

LINKEN eHelselab

Sykepleien tar turen opp i fjerde etasje hos Nordlandssykehuset. Der finner vi LINKEN eHelselab på avdeling for klinisk IKT. Laben ble åpnet i fjor, og består av to innovasjons- og testlaber som simulerer pasientreisen mellom ulike helsenivåer.

Det hele eies av Bodø kommune og Nordlandssykehuset. Inovacare koordinerer og bistår helseindustrien med henvendelser til LINKEN. 

– Vi er det eneste sykehuset og kommunen i landet med en slik lab, sier Merete Johansen, prosjektleder ved klinisk IKT ved Nordlandssykehuset, og medarrangør av helseinnovasjonsuka.

Hun viser ivrig frem det første rommet:

I det ene hjørnet er det innredet en krok som skal illustrere hvordan en pasient kan ha det hjemme, med det utstyret og den teknologien som kan tilbys der. Vi ser blant annet ulike nettbrett og to ulike versjoner av elektroniske medisindispensere til kommunal bruk.

I det andre hjørnet er det innredet et typisk pasientrom på sykehus.

– Der er det mer sparsomt med utstyr fordi det skal speile den virkelige hverdagen som våre leger og sykepleiere opplever, forklarer Johansen.

bildet viser åpning av LINKEN ehelselab

På motsatt langvegg står en pult med skjermer og stoler. Dette er satt opp for å teste arbeidsprosesser ved Nordlandssykehuset når Helse Nords løsning for elektronisk kurve, Metavision, skal innføres.

På det andre rommet er det flere pulter, stoler og skjermer langs hver sin langvegg. Der sitter spesialisthelsetjenesten, kommunalhelsetjenesten og responssenter når de tester ting. Innerst er et mindre rom for fastlege og digital hjemmeoppfølging.

– Det geniale med laben er at vi har alle aktørers løsninger og e-helsesystemer fysisk samlet på ett og samme sted, påpeker Johansen.

For ulike simuleringer

– Her kan ulike aktører simulere pasient- og tjenesteforløp i et virkelighetsnært miljø. Bedrifter kan også utvikle, designe og validere sine e-helseløsninger i samarbeid med helsepersonell og få tilbakemeldinger fra dem, forklarer Johansen og peker:

– Som du ser er det nesten ikke noe utstyr ved sykehussenga. Det er der vi skal satse mye fremover. Om vi ønsker sanntidsdata i våre systemer må vi gi klinikerne verktøy som egner seg til sanntids bruk. Hos oss er smarttelefonen en viktig del av løsningen, vi kommer ikke til å ha pc-er på hvert rom eller upraktiske store traller med pc-er som klinikerne må dra med seg rundt, sier Johansen og viser oss ut i gangen igjen.

Der henger de ulike prosjektene LINKEN har jobbet med, på A-4-ark i to etasjer bortover veggen. De har kryptiske navn som «DEIS – et delprosjekt under KNIPS», «Palbu modul – Dips Arena» og «VKP».

Vibeke Tellmann kommer til. Hun er sykepleier og rådgiver ved ForUt. Det er kommunens forvaltnings- og utviklingsteam, som forvalter velferdsteknologiprogrammet. Hun er også medarrangør for helseinnovasjonsuka.

– Formålet med dette rommet er å være et testrom og vise sykehuset hva som finnes hjemme hos pasientene av utstyr og teknologi. All teknologien og interaksjonene trenger å testes før vi tar det i bruk. Da ser vi hvilke prosedyrer vi må endre og hvordan det henger sammen med for eksempel sykepleiernes hverdag, sier hun.

bildet viser Merete Johansen

Lot leverandørene få møte sluttbrukerne

En uke etter at helseinnovasjonsuka er over, er både Johansen og Tellmann fornøyd.

– Vi hadde en betydelig høyere påmeldingsprosent på alle arrangementer i år, og flere aktiviteter og arrangement var fullbookede, sier Johansen.

– Hva var artigst eller mest givende med uka, synes dere?

– For min del som teknolog er Helseindustridagen med minimessen og miniforedragene som vi har på sykehuset høydepunktet, sier Johansen og forklarer:

– Da slipper vi eksiterende leverandører HELT inn på sykehuset og de får møte den faktiske sluttbrukeren. På miniforedragene får vi fortalt sykehuset og kommunens ansatte om dagens og morgendagens teknologi og hvordan vi jobber for å best mulig kunne utnytte den og forbedre samhandling og arbeidsprosesser.

Vibeke Tellmann er enig.

Ønsker å fortsette med uka

– Er helseinnovasjonsuka en tradisjon som er kommet for å bli?

– Det håper vi. Inovacare, som er «paraplyen» vi har arrangert det under, var et treårs prosjekt som er over nå. Vi går litt i tenkeboksen. Det er et stort løft og påta seg å arrangere en hel uke for ulike målgrupper med ulike arrangementer. Men interessen og tilbakemeldingene vær så bra at vi håper vi kan finne en god form på denne uken også for fremtiden, sier Johansen.

Tellmann peker på at Bodø kommune har kommet langt i bruken av digitale hjelpemidler.

– Hva tror du grunnen til det er?

– Litt av suksessen skyldes at vi har jobbet målrettet mot drift fra prosjekt, sier hun og bruker ForUt som eksempel på det:

– Vi er et eget e-helseteam med fast ansatte teknologer og helsepersonell som ikke forsvinner når de ulike prosjektene slutter. Et stabilt team over flere år er nok suksessfaktoren, tipper hun.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse