fbpx Her trener studenter på det verst tenkelige Hopp til hovedinnhold

Her trener studenter på det verst tenkelige

Masseskadeøvelse i Rinnleiret utenfor Levanger

– Når det skjer, må vi ha øvd på det, og vi må øve jevnlig, understreker øvingsleder Andreas Kvam Sletnes etter årets store masseskadeøvelse i Levanger.

En buss har mistet bremsene, kjørt ned to syklister og kollidert med tre biler. Kaos råder. Totalt er 52 mennesker skadet, enkelte svært alvorlig.

Heldigvis er det bare en øvelse denne gangen i regi av Nord universitet, Levanger. De gjør dette hvert år.

– Det er ekstremt lærerikt å se hvordan nødetatene jobber sammen, sier sykepleierstudent Natalie Temre til Nord.no.

Hun er en av de mange studentene som deltar i øvelsen og har fått rolle som fasilitator. Det betyr at hun skal sørge for at ambulansepersonell får informasjonen de trenger for å hjelpe pasienten hennes.

– De kategoriserte ham som gul først fordi han ikke ble undersøkt godt nok. Men da jeg fortalte om alle målingene, så ble han akutt rød. Nå venter vi på å bli kjørt til sykehuset, og han er veldig dårlig så jeg håper han blir hentet snart, forklarer Temre til Nord.no.

Masseskadeøvelse

Livsviktig kommunikasjon

Årets øvelse fant sted på Rinnleiret like utenfor Levanger sentrum med både brannvesen, ambulansepersonell, politi og lege i sving.

De skadde fraktes til Sykehuset Levanger, Innherred interkommunale legevakt og sykehuset som er opprettet på Nord universitet, der man har traumeteam og triageringssykepleiere på plass.

En vesentlig erfaring for flere av de involverte, er viktigheten av god kommunikasjon.

Det er slike ting man møter i virkeligheten og jeg ser at studentene lærer mye av dette
Ann-Helen Raan, universitetslektor

– Spesielt med de første casene ble det mye rot og vi var ikke så gode på kommunikasjon, og da blir det rot og ting tar lang tid. Vi lærte utover dagen, sier medisinstudent Karin Tryggestad Berre til Nord.no.

I øvelsen har hun har hatt roller som anestesilege og ansvarlig for traumeteam.

– Det er en god måte å lære på der stresset ikke tar overhånd, men man merker presset, sier hun.

Virkelighetsnært

Universitetslektor på sykepleierutdanningen, Ann-Helen Raan, har veldig tro på at denne type øvelser er bra for studentene.

– Det gir en bratt læringskurve hvor studentene blir bevisste på egne kunnskapshull, lærer om andres funksjoner og ikke minst det å jobbe sammen, sier Raan til Nord.no.

– Scenarioene er virkelighetsnære. Det er slike ting man møter i virkeligheten og jeg ser at studentene lærer mye av dette. At de selv kjenner på det er også noe av det viktigste.

Ann-Helen Raan

I Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning skal ferdig utdannede sykepleiere kjenne til «tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker og i krise- og katastrofesituasjoner».

– Det er nettopp derfor vi har denne storstilte årlige øvelsen, sier Andreas Kvam Sletnes, universitetslektor og arrangør av øvelsen.

Heldigvis er det svært sjelden slike store krisesituasjoner oppstår.

– Når det skjer må vi ha øvd på det, og vi må øve jevnlig, understreker Sletnes overfor Nord.no.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse