fbpx – Hvis noen har en dårlig dag kan vi si at klokken fem kommer trivselsagentene! Hopp til hovedinnhold

Ungdommen sprer lykke på omsorgssentre

Trivselsagenter sammen med beboer
TRIVSELSAGENTER: På Korgen omsorgssenter er det genrasjonstreff to dager i uka. Fra venstre over: Emili Olderskog Fjelldal og Emilie Svartvassmo. Under: Beboer Ronald Vedal og Julie Moen. Foto: Ragnhild Fineide

I Hemnes kommune i Nordland jobber 17 ungdommer som trivselsagenter på to omsorgssentre. – Sist gang jeg var på jobb var det en dame som fortalte at hun var så lykkelig for at vi er her, sier en av agentene.

Kommunen fikk dobbelt så mange søkere til stillingene som trivselsagent etter utlysning i fjor høst. De valgte å ansette alle. To dager i uka kommer agentene fra klokken 17.00–19.00 til Korgen og Hemnesberget omsorgssenter.

Hvis noen har en dårlig dag kan vi si at klokken fem kommer trivselsagentene, forteller sykepleier Marlen Wie Eriksen, som jobber ved Korgen omsorgssenter. Hun veldig fornøyd med ordningen.

Fine generasjonstreff

Eriksen som også er tillitsvalgt på sykehjemmet, har fått tilbakemeldinger fra kollegaer om at ordningen fungerer mye bedre enn de faktisk forventet.

For mange er dette første jobben. Ungdommen er veldig pliktoppfyllende, møter opp og sier ifra hvis de er syke, sier Eriksen.

Stortingsmeldingen «Leve hele livet», sier at kommunen skal bidra til blant annet generasjonstreff og aktivitet. Eriksen forteller at trivselsagentene er et godt bidrag til det.

Hun ser at de eldre gleder seg til agentene skal kommer og setter veldig pris på generasjonsmøtene.

(Saken fortsetter under bildet.)

Sykepleier Marlen Wie Eriksen og trivselsagent Julie Moen
PÅ JOBB: Sykepleier Marlen Wie Eriksen og trivselsagent Julie Moen. Foto: Ragnhild Fineide

Tips fra oldemor

Julie Moen er trivselsagent ved Korgen og synes det er fint å være sammen med de eldre.

Sist gang jeg var på jobb var det en dame som fortalte at hun var så lykkelig for at vi er her, sier hun.

Moen forteller at hun ringte sin oldemor for å få tips og inspirasjon til jobben, da hun bor på et sykehjem med ansatte agenter. Ellers har hun søkt på nettet og YouTube for å finne aktivitet som passer. Hun tar gjerne med en beboer ut en runde rundt huset på bena eller i rullestolen hvis været tillater.

– Men de elsker er å spille kort. Særlig «Olsen», som de spilte før, sier hun.

Tilpasser aktiviteten

Det er ungdommen som styrer aktivitetene, sier Eriksen.

Kommunen har kjøpt inn spill og andre aktiviteter som agentene kan bruke. Beboerne har også kommet med innspill på aktiviteter. Agentene er tilknyttet ulike avdelinger, men de pleier ofte å samle de beboere som ønsker det.

– Når de eldre treffer folk fra andre avdelinger blir det som et lite selskap. Når en forteller en vits og alle begynner å le er det spesielt fint, sier trivselsagent Moen.

Sykepleieren forteller at agentene spør beboerne om de vil være sosiale. Om de heller vil sitte inne på rommet tar de seg tid til å være der. Der prater de, det kan lakkes negler og håndpleie har blitt utført.

Nyttig for flere

Eriksen mener at de har god kommunikasjon med de unge. De får veiledning om det oppstår episoder som kunne vært løst på en annen måte og agentene har lav terskel til å ta kontakt hvis de lurer på noe. Beboere sier også ifra.

For eksempel var det en beboer som syntes det ble for mye folk, forteller hun.

Hun forstår at det kan være utfordringer for de unge når de kommer inn på et sykehjem. De eldre har ulike plager og sykdommer: Afasi (talevansker), hoste, lyder og lukter.

Vi må være på i tilfelle det er noe de synes er ubehagelig, sier Eriksen.

Men hun synes de er veldig engasjerte.

En av agentene har lest seg opp om afasi. Hvordan best kommunisere og det er så flott, sier hun.

Ingen av de ansatte er dedikert til å følge opp agentene. Deres kontaktperson er sektorlederen i kommunen.

Absolut mange kunne ha god nytte av å få en slik ordning inn i omsorgsfeltet. Ungdommen framstår så uredde og selvstendige, mener Eriksen.

Rekruttering til faget

Det er gøy at det er en del gutter blant agentene, for helsetjenesten er jo kvinnedominert, sier Eriksen.

Hun tar på seg «hovedtillitsvalgt hatten», og vil snakke om rekruttering.

­– Å gi dem et godt inntrykk av tjenesten er så viktig, for det handler om så mye mer enn å vaske rumper.

Det kan ikke skjules at det i hverdagen ikke er så mye tid til de lange gode samtalene som vi skulle ønske, sier hun.

Eriksen tror at når ungdommen kommer tidlig inn og får se hva yrket handler om, så påvirker det retningsvalget videre. Trivselsagentene forteller til klassekamerater hva de gjør.

Flere av agentene har spurt om sommerjobb, og ingen har sluttet så det er et godt tegn, sier Eriksen.

Trivselsagent Moen vil gjerne jobbe i sommer, men er usikker på en framtid i faget.

De har et veldig godt miljø her og hvis du er interessert i folk og liker å være sosial er dette en bra arbeidsplass, mener hun.

Foreløpig fungerer ordningen ut januar, men kommunen vurderer å videreføre tiltaket.

OSLO 1972: Streik blir den ventede sykepleier-reaksjon på statsminister Trygve Brattclis tilbud til Sykepleieraksjonen 1972. Han vil ikke imøtekomme sykepleiernes krav om tre lønnsklassers opprykk, men vil bl. a. foreslå skattepolitiske tiltak. Her aksjonskomiteen f.v. Anne-Lise Bergenheim, Bjørg Wendelborg, Aud Vinje, Christine Thorstensen, Eva Heyerdahl og Anne-Marie Grøygaard, som holder uravsteming pr. telefon til landets sykehus. det er ventet at de ikke vil godta dette. Foto: Vidar Knai / NTB / Scanpi

Sykepleiens historiske arkiv

Sykepleien har dekket sykepleiernes hverdag helt siden 1912.

Finn ditt gullkorn blant 90 000 sider.