fbpx Koronahverdag: Med pressen i hælene Hopp til hovedinnhold

Koronahverdag: Med pressen i hælene

Linda Lavik
MEDIEKJØR: – De fleste tillitsvalgte sykepleierne jobber ekstremt mye, og mange tar doble vakter når et utbrudd skjer. Å håndtere pressen på toppen av alt dette, kan bli for mye, sier fylkesleder Linda Lavik. Foto: NSF

– Pressen vil så tett på som mulig. Noen sykepleiere er mer komfortable med slike henvendelser enn andre, forteller fylkesleder Linda Lavik.

Linda Lavik er NSFs fylkesleder i storfylket Viken. Hun skal ivareta 22 500 medlemmer og 670 tillitsvalgte.

Flere utbrudd

I løpet av høsten har det vært lokale utbrudd ved flere kommunale institusjoner.

– Vi har blant annet hatt utbrudd i Bærum, på Lillestrøm og nå sist, på Eidsvoll og Villa Skaar, sier Lavik.

Når et utbrudd meldes, tar det ikke lang tid før pressen står på døren.

– NRK, TV 2, VG, Aftenposten og lokale avisredaksjoner ringer meg. Alle ønsker stort sett det samme: De vil alle ha tak i lokale tillitsvalgte, forteller Lavik.

Hun har forståelse for at å melde om koronautbrudd på helseinstitusjoner, er viktige nyheter. Og hun synes det er bra at pressen dekker det.

– Det er nyheter folk er opptatt av. 

Kan bli en ekstra belastning

– Hvilke meldinger får de fra de tillitsvalgte som opplever stort mediekjør?

– Noen liker det og har et godt samarbeid med mediene. Det er gjerne de tillitsvalgte som er frikjøpt og kan jobbe heltid som tillitsvalgte. Men for tillitsvalgte som har vervet på toppen av sin egen fulle stilling som sykepleier, er erfaringene mer blandet. Spesielt på institusjoner som har hatt utbrudd, og hvor trykket fra pressen til tider oppleves invaderende, sier Lavik.

– Hvordan da?

– De føler seg ikke nødvendigvis forberedt på å håndtere pressen. De har påtatt seg et verv som de i utgangspunktet tenkte handlet om å ivareta kollegers rettigheter i forhold til arbeidsmiljø og vilkår. De fleste sykepleierne jobber ekstremt mye, og mange tar doble vakter når et utbrudd skjer. Å håndtere pressen på toppen av alt dette kan bli for mye. Sykepleierne ønsker å prioritere pasienter og pårørende, mens pressen står på dørstokken og skal ha intervjuer.

MEDIETRYKK: Pressen vil så tett på som mulig. Noen sykepleiere er mer komfortable med slike henvendelser enn andre, forteller Linda Lavik. 

Vil ha film og bilder

Linda Lavik får mange telefoner fra journalister som vil ha kontakt med sykepleiere på institusjoner med smitte.

– De ber meg om mobilisere tillitsvalgtkorpset mitt. Det virker som om pressen tror at det er et stort apparat av tillitsvalgte på alle institusjoner. Det er det ikke. Som sagt har de fleste påtatt seg vervet ved siden av full jobb.

– Hva sier de tillitsvalgte til deg?

– De blir nedringt av journalister som vil at sykepleierne skal filme og ta bilder av seg selv på vei til jobb, mens de er på jobb, og de vil ha alle detaljer om hvem det var som spredde smitten, og ellers alt om hvordan de jobber. Pressen vil så tett på som mulig. Noen sykepleiere er mer komfortable med slike henvendelser enn andre, forteller Lavik.

Sluttet å svare telefonen

Under utbruddet på Villa Skaar var også mediene på for fullt.

– Alle de store mediehusene reiste opp til Eidsvoll. De sto utenfor Villa Skaar med kamera og fotograferte, mens de ventet på at ansatte gikk fra jobb, for å få intervjuer. Dette er en liten institusjon, og den tillitsvalgte har rett og slett sluttet å ta telefonen når hun ikke gjenkjenner nummeret. Hun jobber ekstremt mye og har behov for å ha fri, når hun først kan gå fra jobben.

Likevel har tillitsvalgte og medlemmer opplevd at journalister tar bilder når de forlater jobben uten å spørre om det er greit.

– Flere medlemmer har formidlet at det mest utfordrende ikke vært jobben i seg selv, men journalister og folk i nærmiljøet. Å oppleve at naboer og andre går omveier for å ikke gå forbi deg, eller du hører de snakker om deg og arbeidsplassen din bak din rygg mens du handler, er belastende.

Stor interesse for sykepleie

Lavik legger til at det også er positive sider ved medieoppmerksomheten.

– Jeg får også tilbakemeldinger fra tillitsvalgte som mener pandemien har gitt sykepleierne anledning til å fortelle om yrket sitt, og få vist frem alt de gjør. Interessen for sykepleie har kanskje aldri vært større enn etter koronautbruddet. Det er positivt. Vi har virkelig fått muligheten til å vise oss frem, sier hun.

Men Lavik har også opplevd at pressen har bommet noen ganger.

– De har blant annet vist bilder av feil institusjon og feil bygninger mens de slår stort opp at «her er et smitte». Journalistene vil ha dramaturgi, men det blir jo litt tragikomisk når det blir helt feil, sier hun.

Sykepleiernes koronahverdag Avverget smitteutbrudd: «Utrolig å se samholdet og innstillingen»

Hjemmetjenesten Hamar
GOD LEDELSE: Gode forberedelser og rask handling fra soneleder Hilde Lium er hovedgrunnen til at hjemmetjenesten på Hamar unngikk smitteutbrudd, ifølge plasstillitsvalgt Even Resell.

Det kunne blitt smitteutbrudd i hjemmetjenesten på Hamar. Det skjedde ikke. 

Onsdag ettermiddag, 21. oktober, banket det på kontordøren til soneleder i hjemmebaserte tjenester, Hilde Lium. En fortvilet ansatt fortalte at hennes samboer hadde testet positivt for covid-19.

– Hva gjorde du da?

– Vi hadde planene klare for nettopp en slik situasjon. Jeg ba henne vente på kontoret, mens jeg hentet alle tingene hennes, og ba henne dra til teststasjonen for å teste seg og være i 10 dagers karantene, sier Lium.

Avdelingslederen måtte selv pakke tingene sine og dra hjem i karantene.

– Jeg begynte så å kartlegge alle ansatte hun hadde vært i kontakt med de tre siste dagene, og alle brukerne hun hadde vært hjemme hos.

Halve arbeidsstokken i karantene

Torsdag morgen hadde Lium oversikt. 18 av 33 ansatt ble sendt i karantene – mer enn halve arbeidsstyrken. I tillegg måtte 22 av 100 brukere i karantene.

På grunn av god planlegging og organisering, gikk det forholdsvis greit å få rask oversikt.

– Vi er organisert i tre soner, som igjen er delt inn i faste ruter med primærlister. Det betyr at de ansatte har faste pasienter. I tillegg har hver rute egen bil. Denne organiseringen gjør at smittesporingen hos oss er forholdsvis oversiktlig. Det mest utfordrende var at halve arbeidsstokken var i karantene, forteller Lium.

Plasstillitsvalgt Even Resell, skryter av sin leder.

– I løpet av kort tid var alle planer iverksatt, og personell som ikke hadde vært i kontakt med den smittede, ble kalt inn på jobb. Det var utrolig å se samholdet og innstillingen fra kolleger og måten Hilde Lium håndterte situasjonen på, sier Resell.

Mye overtid

Hilde Lium laget umiddelbart en egen såkalt «gul» liste med alle de 22 pasientene som potensielt kunne være smittet. På torsdagen fikk Lium beskjed om at den ansatte hadde testet positivt. Dette er så langt det eneste smittetilfellet de har hatt i hjemmetjenesten.

– Den gule listen ble håndtert av et eget tema, med egen bil og egne kontorlokaler. Teamet brukte fullt smittevernutstyr på alle pasientene. så vi kjørte stramt regime fra dag én, sier Lium.

Med halve arbeidsstyrken i karantene ble det mye overtid på dem som var igjen. 

– Normalt har vi 100 pasienter med 550 vedtakstimer. Men ingen klaget, og alle sto på. De to andre sonelederne hjalp også til med å tilby noen av sine ansatte til å hjelpe oss.

De ansatte testet seg på en lokal smittestasjon, og Lium ordnet det slik at en av hennes ansatte fikk opplæring i testing.

– På den måten kunne vi mer effektivt teste brukerne, uten at ansatte på teststasjonen skulle dra hjem til 22 brukere, sier hun.

Null smitte

Even Resell var en av sykepleierne som ble satt i karantene.

– Hvordan var det?

– Det var litt skummelt mens jeg gikk og ventet på resultatet av testen. Men vi har opprettet en egen Snapchat-kanal, så jeg holdt kontakt med de andre. Vi støttet hverandre. Samholdet her er helt fantastisk, sier han.

Etter ti dagers karantene, og gjenførte tester av både ansatte og pasienter, kunne Hilde Lium konstatere at det var null smitte.

– Det var en veldig god beskjed å få. Ikke minst når vi ser på det som skjer i kommuner rundt oss, ikke minst i Eidsvoll akkurat nå hvor alle beboere på et sykehjem er smittet, sier hun og legger til:

– At vi klarte å stoppe smitte viser at det er en veldig god idé å organisere hjemmetjenesten med primærlister med faste pasienter og bilder, sier hun.

Hjemmetjenesten på Hamar

Den ansatte

Den ansatte som var smittet, var veldig fortvilet.

– Men hun må ha gjort en god jobb med hygiene, siden ingen av pasientene var smittet. Det tyder på at hun har vært veldig flink til å følge smittevernprosedyrene, sier Resell.

Den tillitsvalgte er stolt av sin leder, og roser måten hun håndterte situasjonen på.

– Jeg tror ikke hun hadde mange timer fri mens dette sto på, sier Resell.

– Det stemmer, bekrefter Lium.

– Det var jobbing nesten 24 timer i døgnet. Møter ble holdt over hagegjerdet, på pc og telefon. Bekymrede pårørende var på tråden kontinuerlig. Samtidig skulle også den smittede ivaretas på en god måte. Det var en surralistisk situasjon når jeg tenker tilbake på det, sier hun.

Sykepleien ønsker å formidle historier fra sykepleiernes hverdag under pandemien. Tips oss om du har en historie du vil dele: kari.anne.dolonen@sykepleien.no