fbpx Pasienter venter nå 50 dager kortere på erstatning etter feilbehandling Hopp til hovedinnhold

Pasienter venter nå 50 dager kortere på erstatning etter feilbehandling

Bildet viser de nye 200 kroners-sedlene fra Norges bank
FEILBEHANDLING: Erstatningen er ment å dekke pasientene tap av inntekt og utgifter som pasientskaden har ført til. Dersom skaden er varig, kan NPE gi erstatning for tapt livsutfoldelse. Ved dødsfall kan erstatningen dekke tap av forsørger, opplyser de i pressemeldingen. Foto: Norges Bank

Norsk pasientskadeerstatning (NPE) har så langt i år utbetalt 603 millioner kroner til pasienter som er feilbehandlet. Det er 95 millioner kroner mer enn i fjor

– Det er viktig å gjøre ventetiden så kort som mulig når noe har gått galt i helsetjenesten, sier direktør i Norsk pasientskadeerstatning, Rolf Gunnar Jørstad i en pressemelding.

Redusert med 50 dager

Ventetiden for å få utbetalt erstatning har gått ned med 50 dager, ifølge tallene fra NPE. Dette er en nedgang på åtte prosent sammenliknet med første halvår i fjor for pasienter som får tilkjent erstatning.

– Vi gjør det vi kan for å redusere tiden erstatningssøkerne må leve i uvisshet, fordi vi vet dette kan være en stor belastning for mange, sier Jørstad.

95 millioner mer utbetalt

Ifølge NPE har de så langt i år utbetalt 603 millioner kroner til pasienter som er feilbehandlet. Det er en økning på 95 millioner kroner sammenliknet med samme periode i fjor. (se tabell nederst i saken)

– Penger kan ikke erstatte tapt livskvalitet, men kan gjøre livet enklere i en vanskelig situasjon, sier NPE-direktøren.

Erstatningen er ment å dekke tap av inntekt, samt utgifter som pasientskaden har ført til. Dersom skaden er varig, kan NPE gi erstatning for tapt livsutfoldelse. Ved dødsfall kan erstatningen dekke tap av forsørger, skriver NPE i pressemeldingen.

Koronapandemien

NPE opplyser at det så langt er få pasienter som har krevd erstatning med utgangspunkt i covid-19-utbruddet. De sakene de har fått inn, handler stort sett om utsatte operasjoner, tap av eiendeler under koronabehandling og psykiske belastninger etter respiratorbehandling.

Ifølge NPE er det fremdeles for tidlig å si noe sikkert om omfanget av pasientskader i forbindelse med koronapandemien.

Store utfordringer

NPE har fått flere spørsmål fra pasienter om hvilke erstatningsrettigheter de har i den spesielle situasjonen Helse-Norge fortsatt er i.

– Helsetjenesten har hatt ekstraordinære utfordringer med omprioriterte og begrensede ressurser for å håndtere pandemien. Det kan ha betydning for hvordan vi vurderer erstatningskrav og vil kunne innebære en begrenset rett til erstatning for noen, sier Jørstad i pressemeldingen.

En av tre får medhold i NPE

Nye tall viser at 35 prosent av pasientklagene til Norsk Pasientskadeerstatning (NPE), får medhold.

De fleste pasientene som får medhold, har blitt behandlet for ortopedi, svulster og kreftsykdommer, gastrokirurgi, fødsels- og kvinnesykdommer og hjertesykdommer.

70 prosent av sakene som har blitt behandlet i perioden 2005 og 2009, er innenfor disse fem medisinske områdene.

Det viser tall fra NPEs årlige rapport, som ble lagt frem i går.

 

758 millioner

Det har vært en økning på 17 prosent i utbetalingene fra 2008 til 2009, og størst økning kommer fra Helse Vest, på hele 45 prosent.

I rene penger betyr dette at NPE har betalt ut erstatninger på nærmere 758 millioner kroner til norske pasienter i fjor.

Størst økning kommer fra Helse Vest, på hele 45 prosent.