Når tiden glipper
Laila Sognnæs Østhagen bruker litteratur for å forstå demens.
Vi er vår historie. Men hvem er vi når vi ikke har historien vår
lenger?
Laila Sognnæs Østhagen prøver å gi et svar med romanen
I morgen forsvinner jeg litt til.
Ferdig med nattevakt
Den handler om Signe, som er 80 år og bor på sykehjem. Hun
kjenner ikke lenger igjen sin egen datter. Bevisstheten flyter
mellom nåtid og fjern fortid.
– Jeg ville skrive historien til en som ikke har
historien sin lenger, forklarer Østhagen.
Hun sitter på kafé i Gamlebyen i Oslo. Ferdig med en
nattevakt i psykiatrien og snart klar for neste. Hun har jobbet som
pleieassistent, aktivitør, musikkterapeut, journalist og visesanger
og det er ikke så lenge siden hun slapp tanken om å bli
sykepleier.
En blanding
I morgen forsvinner jeg litt til er hennes andre roman.
Signe kom frem fra ulike tekster hun skrev etter debutromanen
Konglehjerte. Etter hvert ble Signe veldig nær.
– Hun er en blanding av mange jeg har møtt og også en
helt genuin Signe, sier hun.
Østhagen har selv jobbet på sykehjem.
– Der så jeg mange mennesker med store historier som
bare ble borte. De hadde opplevd kjærlighet, sorg, de hadde jobbet
og skapt familier og hjem, og så endte de der, uten historien sin.
Det satt seg veldig fast.
Ikke noe valg
Signe vil ut, hjem. Hun vil klippe gresset og hun vil til moren.
Men blir stadig korrigert. Bedt om å gå på rommet, sette seg,
spise. Ikke gå inn her, men der. Hun blir utsatt for det Østhagen
kaller uberegnelig omsorg.
– Hun har ikke noe valg lenger. Hun er fratatt
myndighet og innflytelse. Hun vet ikke hvilke mennesker som kommer
på jobb eller hva som skal skje. Samtidig er det mye som ikke skal
skje. Hun skal ikke sitte på vaktrommet, hun skal ikke stikke seg
bort med en mannlig medpasient, hun skal ikke gå ut når hun føler
for det.
Se den enkelte
Østhagen sier boken ikke er en kritikk av sykehjem som
institusjon.
– Man må ha rammer og systemer og disse pasientene
trenger forutsigbarhet. Samtidig er det utrolig viktig å være
bevisst på at vi jobber med mennesker. Vi må se den enkelte. Det er
en som har brukt begrepet hjerteøye, det liker jeg.
En som har hjerteøyne, er ekstravakten Lars. Han som går med
bare føtter i sandalene og tar seg tid til å sette seg i trappen og
snakke når Signe er på rømmen. Som legger seg ned i gresset med
henne selv om bakken kanskje er litt kald.
Kjenner rammen
– Det er mange fantastiske mennesker som jobber på
sykehjem. Men man kan bli sliten og blind for den enkelte. Det ser
jeg også i psykiatrien. Men det er superviktig å se bak symptomene
og se hele mennesket.
Hvordan det er å ha demens, vet ingen.
– Men jeg har tillatt meg å prøve ut fra en tro på at
jeg kjenner rammen. Jeg har jobbet på ulike institusjoner og vet
noe om hvordan rammene er. Hvordan demens oppleves, kan jeg
selvfølgelig ikke vite, men jo mer jeg har gått inn i Signe, jo
lettere er det å forstå henne. Å skrive er å utfordre meg til å
forstå noe helt nytt.
Gjenklang
Signe lever tett på moren sin. I tankene er hun i huset hun
vokste opp i, alene med moren og hennes kvaler. I denne fortiden
ligger noe uoppgjort, en evig dårlig samvittighet for alt hun ikke
gjorde.
– Jeg ville skape en gjenklang til her og nå, forteller
hun.
– Mange med demens går tilbake til barndommen, og jeg
ville fortelle om hvordan hun er fanget i en tidsfelle, hvordan
hennes barndom har blitt hennes nåtid. På en måte er familien også
litt som en institusjon. Barn velger ikke sin familie, og er også
utsatt for en uberegnelig omsorg .
Romantisk
Signe er fanget i barndommen og kastes tilbake til nåtiden. Det
som var mellom er borte, selv om alt tyder på at det var lykkelige
år der hun var fri. Et bilde på veggen viser en kjekk mann, som hun
skal ha vært gift med i 50 år. Hun har barnebarn og oldebarn. Hun
har hatt en jobb. Men selv om alt det er borte, er ikke hun helt
borte.
– Demens er så forskjellig og hva som blir igjen
varierer. Jeg har forsøkt å vise at Signe også er romantisk. Det er
så mye trist og fælt med sykdommen, men alt forsvinner ikke. Hun
har følelser og et driv i seg.
Følelsene blir særlig vekket av Kåre, en medpasient med et
godt øye til henne. Han sier hun er vakker og prøver flere ganger å
få henne med på rommet. Hver gang blir de avbrutt av pleiere.
– Hun er en fargerik blomst som visner litt i miljøet
hun er i, sier Østhagen.
Humor og håp
Hun tror omsorgen til eldre alltid kan bli bedre, og innrømmer
at hun har sett mye som ikke er bra. Bra er heller ikke all
omsorgen Signe får. Den kan oppleves som teknisk. Det er harde,
effektive hender. En latter som ikke ler med. Hvitkledde som feier
forbi. Men det er også noe mer. Noe som er bra.
– Dette er også en bok med humor og håp i seg, sier
Østhagen og smiler.
– For Signe blir også sett. Hun får lov til å gjøre noe
hun ønsker.
Og hun forsvinner ikke helt.
– Hun har vært i hjertet mitt og er det fremdeles, sier
Laila Sognnæs Østhagen.
0 Kommentarer