fbpx Mye støy rundt nødnett Hopp til hovedinnhold

Mye støy rundt nødnett

- Prosessen har vært litt som et stigespill, der det har blitt jobbet lenge og vi kommer stadig fremover for å falle tilbake noen plasser, sier forbundsleder Eli Gunhild By.

Norsk Sykepleierforbund (NSF) mener det er viktig å lytte til dem som bruker nødnettet til daglig.

- Det vil si brannvesen, polite og helsevesenet, sier forbundsleder i NSF, Eli Gunhild By.

Les:Nødnettet virker i Østfold


Mangler alternativer

- Nødnettet fungerer ikke optimalt i dag, men vi tror det er viktig at prosessen får gå sin gang da det ikke finnes noen alternativer. Mye av kommunikasjonsutstyret som er i bruk i Norge i dag er utdatert, og reserveutstyr blir ikke lenger produsert. Erfaringene våre fra 22. juli viste at sambandet, både innad og mellom etatene, fungerte for dårlig, sier By.


Støy

- Er dere redd for at nødnettet kan bli en fiasko?

- Det har vært mye støy rundt temaet, men håpet er at nødnettet kommer på plass. Prosessen har vært litt som et stigespill, der det har blitt jobbet lenge og vi kommer stadig fremover for å falle tilbake noen plasser. Om dette blir skrinlagt nå, så rykker vi helt tilbake til start. Bekymringene som fanges opp fra media er egentlig et spørsmål om å bygge ut bedre radiodekning, sier hun.

Les:Legeforeningen kritisk til ett nødnummer


Ett felles nummer

Når det gjeldder ett felles nødnummer er ikke NSF entydig kritiske som Legeforeningen. Men også NSF er skeptiske.

- Den viktigste grunnen til å bevare eget nødnummer til helsehjelp, er at publikum da er sikret rask kontakt med helsepersonell i kritiske situasjoner. Helsepersonell er i stand til å vurdere og prioritere ressursbruken på en bedre måte enn de som ikke er helsepersonell. Det er heller ingen som har utredet hvordan publikum skal møte fagpersonell for alle tre etater på samme nummer, sier By.

NSF er skeptiske til at andre instanser som er utenfor helsekjeden skal styre og koordinere ressursene.

- Det kan føre til brudd i den akuttmedisinske kjeden. Det igjen kan føre til at det blir behov for betydelig flere ressurser enn de vi i dag disponerer, sier hun.

Les:Fakta og bakgrunn om nødnettet


Lettere for publikum

Men organisasjonen ser at det finnes positive argumenter.

- Det at publikum kun har ett nødnummer å forholde seg til gjør det enklere. Vi oppnår også en bedre koordinering av ressursene ut mot eksempelvis ulykkesstedet. Det kan bidra til at helsepersonell raskere og sikrere får startet behandling, sier By.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse