fbpx - Helsekampanjer undervurderer oss Hopp til hovedinnhold

- Helsekampanjer undervurderer oss

Opplysningskampanjer som skal få oss til å leve sunnere og redde klimaet, går ut fra at vi lever slik vi gjør fordi vi ikke vet bedre. Men det er helt feil, sier dansk forsker.

De fleste av oss vet utmerket godt hvilken mat som er sunn, og at vi skal bruke mindre strøm for å redde klimaet. Likevel forsøker den ene opplysningskampanjen etter den andre å opplyse oss om dette.

Professor Bente Halkier ved Roskilde Universitetscenter i Danmark har undersøkt opplysningskampanjer for blant annet sunnere mat og bedre miljø.

- Gjennomsnittsdansken vet godt hva som er sunt. Folkene bak opplysningskampanjer går ut fra at målgruppen tenker som dem selv, og at den eneste grunnen til livsstilen deres er at de ikke vet bedre. Men det er helt feil. Kampanjene undervurderer innbyggerne, sier Halkier til videnskap.dk.

 

Les Kampagner om sundhed og livsstil undervurderer os

 

Foreldet tenking

I sin siste undersøkelse tok Halkier, sammen med førsteamanuensis Iben Jensen, for seg dansk-pakistanske familier. De tok utgangspunkt i en helsekampanje som rettet mot denne gruppen, som ofte får diabetes på grunn av kostholdet sitt.

Halkier undrer seg over at målgruppetenkning ikke har endret seg innenfor forandringskommunikasjon, i motsetning til innenfor medie- og kommunikasjonsforskning.

- Innenfor opplysningskampanjer oppfatter man folk som passive mottakere av informasjon. Man ser ikke at brukere kan være likeglade eller fortolke informasjonen inn i hverdagen sin, mener professoren. Hun har ikke undersøkt hvorfor avsenderne bak opplysningskampanjene tenker som de gjør.

- Men en hypotese kan være at ildsjelene bak kampanjer synes dette er så viktig, at de har problemer med å forstå at helse eller miljø ikke er så viktig for andre, sier Bente Halkier.

 

OM UNDERSØKELSEN

Undersøkelsen av de dansk-pakistanske familiene er foretatt ut fra en kvalitativ studie. Forskerne har undersøkt matvaner og hvordan familiene tar høyde for helse i hverdagen. I alt har 19 personer fra sju forskjellige familier deltatt i undersøkelsen. Alle i risikogruppen for å utvikle diabetes 2. Deltakerne har medvirket i individuelle intervjuer, familieintervjuer og gruppeintervjuer. Intervjuene handlet om å spise mat i hverdagen, om relasjoner til andre i nettverket deres og om å lage sunn mat. Alle intervjuer ble foretatt i hjemmene hos familiene, og derfor ble det også brukt deltakerobservasjon.

 

Bente Halkier og Iben Jensen: " A practice theoretical perspective on change behaviour campaigns and sustainability issues " Esward Elgar Publishing, 2012.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse