- Fortell hvordan folk har det

1. februar åpner Godåsnakkemed.no, nettsiden som skal lære folk å snakke bedre om vanskelige ting. - På tide, mener sosialmedisiner Per Fugelli.
Bak Godåsnakkemed.no står Kirkens SOS, som i mange år har
drevet en døgnåpen krisetelefon for mennesker som trenger å snakke
om sine problemer.
Kirkens SOS sin nye generalsekretær Janne M. Sukka
ønsker at organisasjonen nå skal spre den kunnskapen de
sitter inne med på bakgrunn av alle møtene med mennesker som er i
eksistensiell nød.
- Nettsiden Godåsnakkemed.no skal bidra til å bedre den emosjonelle folkehelsen ved at vi har systematisert hvordan man kan ha gode samtaler med hverandre. Det er et forebyggende tiltak som kanskje kan være med på å dempe behovet for krisetelefoner, mener Sukka.
Ved siden av sin krisetelefon byr Kirkens SOS også på chattesider på nettet fire kvelder i uken. Disse er blitt svært populære.
Har etterlyst samfunnsansvar
- Kirkens SOS og Frelsesarmeen sitter inne med stor kunnskap om
hva som opptar mennesker som er i psykisk nød. Men begge
organisasjonene har vært kritikkverdig tause om dette, antakeligvis
fordi de ser på informasjonen de får som "fortrolig", mener
Fugelli. - Vi har nå fått en ny Lov om folkehelse, og alle er betatt av
forebygging. Men slaget om folkehelsen står ikke i kroppen, men i
sjelen. Det handler om menneskers verdighet, handlingsrom og ikke
minst tilhørighet. Når mange har mistet tilhørigheten, merkes det
på krisetelefonene og på pågangen til de tilbudene som for eksempel
Frelsesarmeen gir. - Etter min mening holder det ikke at disse organisasjonene
holder denne kunnskapen for seg selv. Også Jesus hadde en
dobbeltrolle: Han lindret menneskers smerter, men var også opptatt
av å jage fariseerne ut av templet. Det bør de kristne
hjelpeorganisasjonene ta lærdom av. Fugelli mener organisasjonene må rapportere summen av sine
erfaringer tilbake til samfunnet, til politikerne og
myndighetene. - De er lytteposter, men må også fungere som lydforsterkere som
gir folks erfaringer videre til dem som må høre dem. Han skulle gjerne sett at de kristne organisasjonene utga en
slags "Folkesjelmelding" en gang i året, på linje med andres
årsmeldinger. - Vil sette i gang noe
- Gjennom vår store kontaktflate med mennesker i nød kan vi
opparbeide oss en betydelig ekspertise også når det gjelder
forebyggende tiltak. Folk skal fortsatt kunne stole på at
chattingen og samtalene med oss skal være fortrolige. Men vi vil
gjerne systematisere våre erfaringer og gjøre disse tilgjengelige
for andre, blant annet ved at vi tilbyr bedre statistikk over
hva slags telefoner vi får inn, sier Sukka. Kirkens SOS har siden 2008 drevet et 2-timers kurs under
tittelen "God å snakke med" hvor man får lære å være en god
samtalepartnere for hverandre. Nå tilbys kurset gratis på
nettet, det det blant annet er øvelser. Brukerne kan "snakke
med" tre ulike karakterer, gjøre øvelser og ta en test som
viser hva man bør gjøre for å bli en god samtalepartner. Sukka understreker at nettkurset ikke henvender seg til fagfolk,
for eksempel sykepleiere, men at fagfolk kan gjøre brukere av
helsetjenesten oppmerksomme på at nettstedet kan være til
hjelp.
Sosialmedisiner Per Fugelli har ved flere anledninger etterlyst
tilbakemeldinger til samfunnet om de erfaringene Kirkens
SOS får når de er i kontakt med så mange nødlidende mennesker.
Kirkens SOS generalsekretær Janne M. Sukka har bare sittet i
stolen i halvannen måned. Hun vil gjerne ta Fugellis utfordring på
alvor ved å satse mer på forebyggende tiltak.
0 Kommentarer