fbpx Doktorgrad om følelser Hopp til hovedinnhold

Doktorgrad om følelser

Følelser er bra. I hvert fall hvis du er sykepleierstudent i praksis. Dette er tema i Johanne Alterens ferske doktoravhandling.

Det er en uke siden Johanne Alteren disputerte med avhandlingen: "Følelser er fornuft. Sykepleierutdanningen mellom gjerning og tekst."

Alteren er blitt førsteamanuensis ved Høgskolen i Bodø og jobber ved studiestedet Mo i Rana.

 

Studenter på sykehjem
Hun har fulgt sju sykepleierstudenter i deres praksis på sykehjem.

– Det skapes følelser hos studentene når og fordi de skal hjelpe et annet menneske. Følelsene er utgangspunktet for beslutningen de tar, sier Alteren.

Når de tar beslutninger, går de ut fra det de opplever er det mest fornuftige å gjøre der og da.

– Slik er kunnskap og erfaring sammenvevd i følelsen. Studentene må derfor ta disse følelsene alvorlig.

 

–  Ikke føleri
– Det er et samspill mellom studentene og pasientene. Studentene må forstå hva følelsene i samspillet handler om.

Studentene kan bli redde, eller grue seg før de går inn til en pasient.

– Ved å reflektere over reaksjonene, kan de se sammenhenger. Viktig erfaring og innsikt hos studentene kan foredles. Dette er synliggjøring av kunnskap, ikke føleri, understreker Alteren.

– Det blir ofte hevdet at følelsene forstyrrer fornuften. Følelser kan være vanskelig å snakke om, men poenget er å knytte dem til faget. Studentene trenger ikke fortelle om de innerste private og personlige følelsene til lærer og veileder.

 

Kan mye
Alteren tror studentene kan mye teori.

– Men de er ikke bevisst sin kunnskap når de beveger seg inn og ut til pasientene.

–  Den viktigste nytteverdien?

– Studenter må kosentrere seg om enkeltpasienten fullt og helt, i stedet for å gjøre en masse enkeltoppgaver på avdelingen. Ellers får de ikke den erkjennelsen de trenger.

Alteren mener utfordringen for profesjonsutdanningene er å oppdage og ta vare på den personlige erfaringen studentene gjør.

 

Professor?
Alteren har holdt på med doktorgraden i fem år.

– Men alt har sin ende.

Nå blir det litt mer forskning, litt mindre undervisning.

–  Blir du professor?

– Det vil tiden vise.

Men du har lyst?

– Har ambisjoner om det, ja, sier doktoren.

Dette er synliggjøring av kunnskap, ikke føleri.

0 Kommentarer

Annonse
Annonse