Tilrettelagt undervisning
Kunnskapssenteret har undersøkt hvilken effekt skolehelsetjenesten har for barn og unges oppvekstvilkår.
Kristin Thuve Dahm er leder for prosjektet som tar for seg systematiske oversikter og forskning fra ulike land, spesielt fra USA. Oppdragsgiveren er Helsedirektoratet.
Undersøkelsens resultater
Med tema som psykisk- og seksuell
helse, rus og avhengighet har
Nasjonalt kunnskapssenter funnet effekter på barn og unges
helse og oppvekstvilkår. Det er først og fremst tilrettelegging av
undervisning via skolehelsetjenesten som ser ut til å virke
positivt i følge forskningsmaterialet.
- Tydeligst ser vi at røyketiltak i skolen virker
positivt for å forebygge røykestart og endre røykevaner hos de
unge, sier Thuve Dahm.
Men også tilrettelagt undervisning for barn med astma gir
resultat i form av mestring og mer kunnskap. Undervisning kombinert
med utdeling av prevensjon ser ut til å ha en viss effekt for å
unngå uønskede svangerskap. Videre viser forskningen at tidlig
henvisning til psykolog kan redusere depresjoner. Derimot
viser det seg at kognitiv adferdsterapi muligens har liten
forebyggende effekt på skolebarn med symptomer på angst.
Utenlandske studier
- Vi har ikke funnet noen studier som omhandler
skolehelsetjenesten slik den er organisert i Norge. Det er
vanskelig å oversette disse studiene direkte til norske forhold,
men vi kan identifisere flere forebyggende og helsefremmede tiltak
gjennomført på skoler hvor helsepersonell er involvert. Ut fra
dette ser vi hva som har gitt resultater, sier hun. Undersøkelsen
skal brukes som et grunnlag for å vurdere hvilke tiltak som kan
styrke skolehelsetjenesten.
- Vi behøver studier som evaluerer skolehelsetjenesten slik den
er organisert i Norge. Spesielt er det behov for norske studier om
forebygging av psykiske problemer, fysisk aktivitet og forebygging
av fedme, konkluderer Thuve Dahm.
Retningslinjer
- Kunnskapsoppsummeringen skal brukes videre i en
kartlegging der vi skal se på tjenestene i forhold til
samhandlingsreformen. Helsedirektoratet har laget en
utviklingsstrategi og arbeider med retningslinjer for helsestasjon
og skolehelsetjenesten. Utfordringen er at det er gjort lite
forskning på skolehelsetjenesten, og derfor fikk kunnskapssenteret
dette oppdraget, sier Astrid Hernes Kvalnes, seniorrådgiver i
Helsedirektoratet.
0 Kommentarer