Språkvansker på AMK
Språkproblemer når det haster er aktualisert: AMK opptrådte ikke optimalt i saken der en mann døde etter at han ble hjemsendt fra legevakten i Trondheim
adressa.no skriver i dag om en 57-årig mann som til tross for svimmelhet og kraftløse armer ble sendt hjem fra legevakten i Trondheim. To dager senere døde han.
Legevakten opptrådte uforsvarlig, ifølge Helsetilsynet. Og AMK håndterte ikke språkproblemene optimalt.
- Språk er et tilbakevennende problem. Og det er ekstra vanskelig på telefon, bekrefter Ole-Petter Vinjevoll, leder i Landsgruppen av akuttsykepleiere (NLAS).
Mannens familie klaget til Helsetilsynet i Sør-Trøndelag, som konkluderer med at legevakten handlet uforsvarlig og brøt helsepersonelloven da de sendte mannen hjem uten å gi han behandling.
- Ikke optimalt på AMK
Tilsynet har også undersøkt om AMK-sentralen opptrådte
forsvarlig da familien til mannen forsøkte å få tilsendt ambulanse
etter han var kommet hjem fra legevakten.
- AMK-sentralen ved St. Olavs Hospital har ikke handlet uforsvarlig ut ifra de opplysningene de hadde, men heller ikke de har håndtert denne saken optimalt, fastslår Vaage overfor adressa.no.
Klager fra utenlandske
Ifølge Helsetilsynet var det dårlig kommunikasjon mellom
partene. AMK-sentralen burde ha spurt mer utfyllende om
pasientens bevissthetsgrad og motorikk.
Til adressa.no sier Jan Vaage, fylkeslege i Sør-Trøndelag, at et økende antall klager til Helsetilsynet kommer fra personer som ikke har norsk som morsmål.
Til Aftenposten sier sykepleier Randi Losen at det noen ganger er vanskelig å forstå hva som blir sagt:
- Enkelte snakker dårlig norsk, og er heller ikke så gode i engelsk.
- Viktig tema
Ole-Petter Vinjevoll mener det er viktig at sykepleierne på
AMK-sentraler kurses og tar språkbarrierer opp som et tema.
Det er også viktig å følge Norsk indeks for medisinsk nødhjelp.
- Ved å stille enkle spørsmål er det lettere å få napp, sier han til sykepleien.no.
- Men hvis den som ringer likevel ikke forstår?
- Er man usikker, må man oppgradere hastegraden.
- Blir det gjort mange feil på AMK-sentralene på grunn av språkproblemer?
- Det har jeg ikke noen formening om. Vi har ingen statistikk på det.
- Et problem å ta fatt i for NLAS?
- Vi har ikke hatt det på dagsordenen, og ikke fått spørsmål fra medlemmene om det. Men temaet er viktig, sier Vinjevoll.
0 Kommentarer