Anita Nytræ Halland
Helsesykepleier og universitetslektorBachelorutdanningen i sykepleie, Institutt for helse- og omsorgsfag, UiT Norges arktiske universitet, campus Harstad Send e-post
Innlegg av Anita Nytræ Halland som helsesykepleier og universitetslektor:
Sykepleiere trenger kulturell kompetanse for å gi trygg helsehjelp
Pasienter fra andre kulturer møter et helsevesen som ikke alltid forstår dem. Manglende kommunikasjon og innsikt kan føre til feilbehandling og dårligere pasientsikkerhet.
Lederes synspunkter på sykepleieres kompetansebehov i en endret hjemmesykepleietjeneste
Sykere pasienter trenger mer medisinskteknisk hjelp og omsorg. Flere sykepleiere bør kunne ta videreutdanning i klinisk avansert allmennsykepleie.
For eldre slagpasienter er kroppsstell mer enn hygiene
Kroppsstell er viktig for pasientens verdighet og livskvalitet. For å gi god omsorg må sykepleiere forstå kroppens signaler og støtte pasienten i å mestre hverdagen på nytt.
En trygg og verdig eldreomsorg forsvinner når sykehjem legges ned i distriktene
La oss kjempe for en eldreomsorg som sikrer verdighet for alle – uansett hvor i landet de bor. For retten til en trygg og verdig alderdom bør ikke være avhengig av postnummer.
Personsentrert omsorg gir pasienter med demens en verdig hverdag
Sykepleiere møter daglig utfordrende atferd hos demenspasienter. En helhetlig tilnærming kan skape trygghet og øke livskvaliteten til pasienten.
Studentene bruker problembasert læring for å mestre sykepleie i praksis
Ved å reflektere over virkelige pasientsituasjoner knytter sykepleierstudentene teori til praksis. Det styrker deres forståelse av eldreomsorgen og grunnleggende pleie.
Studentaktiv læring gjør sykepleierstudentene bedre forberedt på klinisk praksis
Geriatriske pasienter stiller høye krav til sykepleiernes kompetanse og helhetlige forståelse. Casebasert undervisning hjelper studentene med å møte utfordringene.
Innovasjon kan være en drivkraft for læring i sykepleieutdanningen
Innovasjon i sykepleieutdanningen gir studentene praktisk erfaring med å anvende fag- og forskningsbasert kunnskap, fremme kreative problemløsninger og motivere dem til å ta ansvar for egen kunnskapsutvikling.