fbpx Anatomieksamen: – Alvorlig at så mange stryker Hopp til hovedinnhold

Anatomieksamen: – Alvorlig at så mange stryker

Forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen

Høy strykandel kan ha med både undervisningen og med studentenes forberedelser å gjøre, mener NSFs forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen.

Over 30 prosent strøk på anatomieksamen i desember. Det er opp fra 22 prosent året før, viser Nokuts nasjonaloversikt over resultatene fra anatomieksamenen. Strykprosenten var rekordhøy strykprosent, og gjennomsnittskarakteren falt.

– Det er et dårlig tegn, sa Nokut-direktør, Kristin Vinje, til Sykepleien.

– Alvorlig

– Hva tenker du om den høye strykprosenten?

– Det er alvorlig at så mange stryker på den nasjonale deleksamenen i anatomi, fysiologi og biokjemi, sier NSFs forbundsleder, Lill Sverresdatter Larsen.

 

Hun påpeker at anatomi er et viktig fag som ligger til grunn for sykepleiernes yrkesutøvelse. 

– Høy strykandel kan ha med både undervisningen og med studentenes forberedelser å gjøre. Når regjeringen har fjernet karakterkrav for å komme inn på utdanningen, blir det enda viktigere med gode rammevilkår slik at utdanningsinstitusjonene kan gi studentene den undervisningen og oppfølgingen som er nødvendig for at studentene skal være godt forberedt på eksamen, sier hun.

Larsen mener fagmiljøene ved mange universiteter og høyskoler er sterkt presset. 

– Det er et tankekors når vi vet hvor viktig høy gjennomføring i sykepleierutdanningen er for velferdsstaten vår, sier hun.

Kan ikke bare skylde på fjerning av karakterkrav

Flere utdanningsinstitusjoner har endret opptakskravene til sykepleierutdanningene. Gjennomganger Nokut har gjort, viser at forkunnskaper er en viktig faktor for at studentene lykkes på denne eksamenen.

Men ifølge Nokuts oversikt over sensuren, har strykprosenten også gått opp også hos institusjoner som har beholdt karakterkravene. 

– Hva tenker du om det?

– Det er riktig at de som ikke har gode nok kunnskaper stryker på eksamen. Samtidig blir det for enkelt å si at dette bare handler om studentenes innsats og forkunnskaper, selv om dette selvsagt også er relevant, sier Larsen.

Hun mener utdanningsinstitusjonene trenger gode rammevilkår for undervisning og veiledning. 

– Nå som mange institusjoner nedbemanner og kutter utgifter, bør fagmiljøene som utdanner viktige profesjonsutøvere, som sykepleiere, i størst mulig grad skånes, mener forbundslederen.

Larsen hevder NSFs syne er i tråd med regjeringens eget budskap til universitetene og høyskolene.

– Ikke gi opp

Sykepleien har spurt NSFs studentleder, Kristoffer Andreas Haugen, om han har noen gode råd tips til studenter som gjorde det dårlig på eksamen?

– Ikke gi opp. Husk at du har flere forsøk på eksamen og allier deg med medstudenter for å forstå stoffet best mulig. Skal du bli en god sykepleier, må du forstå kroppens anatomi, sier Haugen.

Både NSF Student og NSF, mener det burde være flere nasjonale prøver i flere av fagene.

– En nasjonal deleksamen fremmer pasientsikkerheten ved å gi tillit til læringsutbyttet, og den fremmer studiekvaliteten ved å gi utdanningsinstitusjonene et godt sammenlikningsgrunnlag nasjonalt, sier han.

Norsk Sykepleierforbund og NSF Student mener derfor at det bør innføres nasjonale eksamener i både medikamentregning og sykdomslære.

1 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Josefine

Sykepleier
1 day 1 hour siden

Hva med å dele anatomi inn i flere eksamener igjennom hele 1 året på sykepleien og så regne karakteren ut fra gjennomsnittet? F.eks. starte med de mer innledende emnene, så ha en eksamen for sirkulasjonssystemet, en for nervesystemet osv. Da ville jeg personlig ha lært mer/fått en bedre oversikt over de ulike områdene. Mange som gjør det slik

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse