Faktisk.no lanserer ny nettside om ung kvinnehelse
Feilinformerer influensere ungdommene om bruk av prevensjon? Faktisk.no sin nettsatsing «Tenk» ønsker å bli en viktig informasjonskilde for unge kvinner. Og kanskje helsesykepleiere.
Faktisk.no og deres skoleavdeling, «Tenk», har laget en ressursside som skal hjelpe ungdom med å ta valg basert på riktig informasjon og gi dem økt kunnskap om egen helse.
Tjenesten ble lansert mandag 6. mars.
Faktisk.no har siden 2016 gjennomført faktasjekk av mediene, samfunnsdebatten og det offentlige ordskiftet i Norge. : Tenk, som er Faktisk.no sin skoleavdeling, har lansert en ressurs om kvinnehelse.
– Selv om ressurssiden er rettet mot helse knyttet til kvinner, er det også viktig at gutter får mer kunnskap om dette, sier Marte Foldvik-Høgås og Oda Marie Skancke, prosjektledere for den nye ressurssiden.
Mye feilinformasjon
– Det finnes for lite, mangelfull og feil informasjon om kvinnehelse, spesielt i sosiale medier. Og vi vet at ungdom henter mye informasjon fra feeden sin og blir påvirket av innholdet de møter der, hevder Marte Foldvik-Høgås.
– Mange videoer på sosiale medier inneholder rett og slett feil, og mange av dem er basert på personlige erfaringer, sier Oda Marie Skancke.
De sier at slikt innhold kan oppfattes som objektiv informasjon eller genuine råd som unge jenter lar seg påvirke av i sitt valg av for eksempel prevensjon.
– Slukes rått
– Influensere har stor påvirkningskraft på sine følgere, og innhold de deler slukes rått av unge jenter og gutter, mener Skancke.
De to mener at når råd og informasjon kommer fra en du ser opp til og stoler på, er det lett å glemme noen viktige spørsmål:
- Kan dette stemme?
- Hva sier andre kilder?
- Og har denne personen et faglig grunnlag for å gi råd til andre og deres helsevalg?
Målgruppen for ressursen er først og fremst skoler, men de håper at også for eksempel helsesykepleiere vil ta den i bruk.
– Vi vil veldig gjerne ha tilbakemeldinger fra helsesykepleierne der ute, og vi håper og ønsker at de vil bruke de læremidlene vi har laget når de snakker med de unge, sier Oda Marie Skancke.
«That girl» og kondombruk
– Det har lenge vært en trend i sosiale medier som kalles for «that girl» eller «clean girl». Den fremstiller en livsstil som går ut på å leve mest mulig naturlig, alt fra hva du spiser til hvordan du tenker. For noen innebærer det også å fremme et ønske om å ikke gå på prevensjon, sier Skancke.
«Tenk» samarbeider med avisen VGs prosjekt «Vgina». Innholdet inkluderer blant annet myter om sex og helse, og kildekritisk tenkning. De inviterer også brukere til å «debunke» myter.
– Vi vil at de unge skal lære seg å avkrefte myter ved å sjekke kildene og se hva andre troverdige kilder sier om det samme temaet, sier Marte Foldvik-Høgås.
– Vårt mål er at ungdom skal ha et bevisst forhold til hvem de lytter til, og et av verktøyene vi fremmer er tverrlesing, sier hun.
0 Kommentarer