Lærer studentene anatomi på Instagram
De vil sniklære studentene anatomi på sengekanten, på bussen og på do.
– Vi må være der studentene er, sier Marianne Sjuls.
Hun er intensivsykepleier og universitetslektor ved Universitetet i Agder, og underviser sykepleierstudenter i anatomi og fysiologi.
Sammen med kollega Ann Kristin Nygård, også hun intensivsykepleier, driver hun kontoen anatomUiA. Her deler de, og andre ved sykepleierutdanningen, kunnskap om anatomi, fysiologi, biokjemi og sykdomslære.
Studentene er på sosiale medier
Universitetet har en digital læringsplattform som heter Canvas.
– Studentene bruker den, men det første de gjør når de tar opp mobilen, er ikke å sjekke Canvas, sier Marianne Sjuls.
Det studentene sjekker, fra sengekanten, på bussen, på do, er sosiale medier. Og der vil universitetslektorene nå dem, slik at de kan sniklære bort anatomi og fysiologi.
For eksempel ved å lokke med humor eller quiz.
Har prøvd Snapchat
Da de bestemte seg for å bruke sosiale medier, fremsto Instagram som mest egnet. Her deler man bilder og videoer, men det er også mulig å dele for eksempel quiz.
– Jeg trodde jeg brukte Instagram mye, men det viste seg at jeg ikke gjorde det, sier Sjuls.
– Det er mange flere funksjoner enn vi var klar over, sier Ann Kristin Nygård.
Hun forteller at de også vurderte Snapchat.
– Men utfordringen der, er at innleggene forsvinner etter 24 timer. På Instagram er det mulig å ha innlegg liggende, også det vi legger ut som story.
TikTok ble vurdert, men det viste seg at få av våre studenter brukte denne appen.
– Men dette kan endre seg, sier Nygård.
Fikk midler til drift
Da de foreslo å ta anatomien til sosiale medier, fikk de positiv respons hos instituttledelsen. De fikk tid til å bygge opp kontoen, og har 50 timer i semesteret hver til å drifte den. I tillegg har de midler til to læringsassistenter. Dette er sykepleierstudenter som går andre studieår, og de får lønn i 40 timer hvert semester.
– Å ha læringsassistenter har vært helt avgjørende, sier Ann Kristin Nygård.
– Å lage ting på sosiale medier tar tid. Vi skal lese oss opp, utforme innlegg og kvalitetssikre det. Det vi legger ut, kan ligge ute på internett til evig tid.
På Instagram er det to hovedtyper av innlegg: Innlegg, som legger seg kronologisk på deres side, AnatomUiA, og stories. En story ligger kommer opp i følgernes feed i et begrenset tidsrom, men kan også legges som små ikoner inne på siden.
– Det er faktisk stories vi får flest tilbakemeldinger på, sier Nygård.
Kort, konsist og konkret
– Hva har dere lært underveis?
– At innleggene må være korte, konkrete å lette å tilegne seg, sier Ann Kristin Nygård.
– I begynnelsen hadde vi altfor mye tekst.
De har også erfart at quiz fungerer bra. I snitt blir hver quiz tatt mellom 500 og 600 ganger.
– Og så ser vi at vi kommer i dialog med studentene via Instagram, sier Marianne Sjuls.
– De stiller spørsmål, og vi kan svare dem. For noen er det kanskje lettere å spørre her, enn å rekke opp hånden i et auditorium.
Faglig legger de seg midt på treet.
– Kontoen er for alle, også de som ennå ikke har full kontroll på pensum, eller er umotiverte. Alle skal oppleve ha mulighet til å oppleve mestring i faget ved å bruke kontoen, sier hun.
De ser at det fungerer med en mer uformell tone.
– For eksempel da Trump hadde hatt korona, og han i ettertid sa at han var frisk og hadde de beste verdier i verden. Da lagde vi et innlegg om oksygenmetning.
Må ikke følge
– Klarer dere å begrense dere til å bruke arbeidstid?
– Som alt annet i akademia, kan også dette bli grenseløst, sier Marianne Sjuls.
– Men vi har vært tydelige på at ingen kan forvente svar med en gang. Det handler også om å planlegge. Vi kan for eksempel invitere til at studenter kan stille spørsmål om spesifikke temaer til en konkret tid.
– Har dere gjort vurderinger med tanke på at Facebook, som eier Instagram, er en stor aktør, som har fått kritikk for blant annet forvaltning av brukerdata?
– Ja. Nesten alle studentene har konto fra før, og har samtykket til deres brukervilkår. Universitetet har også egne Instagram-kontoer, sier Ann Kristin Nygård.
– Selv bruker vi ikke data fra våre følgere til for eksempel forskning. Når vi har undersøkt hvor tilfredse studentene er med tilbudet vårt, har vi brukt andre typer verktøy, og innhentet samtykke og forholdt oss til personvernreglene for forskning.
De er også bevisst på at studentene ikke må ha Instagram for å følge faget.
– Derfor har vi ikke noe på kontoen som vi ikke også dekker i undervisning, eller som gir studentene som følger oss på Instagram store fordeler på eksamen, sier Marianne Sjuls.
– Viktige beskjeder som vi deler på Instagram, deler vi også på Canvas.
Blir korrigert av studentene
I arbeidet med kontoen har de rådført seg med MedEasy, en kommersiell aktør som lager læringsressurser for sykepleierstudenter i anatomi, fysiologi og sykdomslære. De er også sterkt til stede i sosiale medier.
– Men vi oppfatter ikke dem som konkurrenter, sier Marianne Sjuls.
– Vi anbefaler også studentene å bruke dem. Vi er noe annet. Vi står blant studentene, og vi møter dem i gangen.
De opplever at studentene setter pris på det de gjør.
– Det er lite tøys og tull, og ingen ufine meldinger. Kun positiv respons. De påpeker hvis vi har gjort noe feil, men det er bare bra. Da kommer vi også i dialog, sier Ann Kristin Nygård.
– Studentene er også flinke til å gi konstruktive tilbakemeldinger slik at vi kan tilpasse oss, sier Marianne Sjuls.
– Vi er tross alt litt «gamle» i forhold til målgruppen, sier hun.
Fag som utfordrer
Anatomi, fysiologi og biokjemi undervises i det første semesteret på sykepleierutdanningen, med eksamen til jul. Mange studenter opplever faget som overveldende, og de siste årene har det vært stor oppmerksomhet rundt høy strykprosent i dette faget.
Universitetet i Agder (UiA) har satt i verk flere tiltak for å styrke undervisningen i faget, blant annet NatVit-kafé. AnatomUiA er også et ledd i styrke dette faget.
TEST DEG SELV: Nasjonal eksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi
0 Kommentarer