Helsefremmende highscore-jakt
Dataspilling kan være så medrivende og artig at du riskerer å bli frisk av det. Hør Sykepleiens podcast om helsefremmende spill.
Her kan du høre alle tidligere episoder av Sykepleiens podcast.
Musikk: «Quentin» av Strong Suit, lisensiert under CC BY-SA 4.0.
(Klikk på avspilleren over for å høre podcasten.)
Mens diskusjonen raser videre om hvorvidt Pokémon Go er egnet til å skape aktive friskuser av sløv ungdom eller ikke, har en rekke andre dataspill inntatt helsesektoren for lengst.
De brukes til alt fra å lindre smerte og rehabilitere slagpasienter, til simuleringstrening for ansatte som trenger å gjøre seg kjent med et nytt sykehus før bygget står ferdig.
Dataspill kan også, som i Villa Fredrikke i Drammen, brukes til å aktivisere og more eldre i en tidlig fase av demens.
Motivasjon, engasjement og glede
Simon McCallum, Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap på NTNU, Gjøvik, går mer akademisk til verks.
– Vi ser på hvordan man kan bruke kraften i spill – motivasjonen, engasjementet og gleden folk får av å spille spill – til andre formål, forteller han.
Hør mer om både tirsdagsbowlingen i Drammen og om newzealenderen Simon McCallums visjoner i denne utgaven av Sykepleiens podcast.
0 Kommentarer