fbpx Tatt på kornet Hopp til hovedinnhold

Tatt på kornet

Parodiutsatte Bjørn Guldvåg i Helsedirektoratet tror kampanjene deres egner seg for sykepleiere.

Bjørn Guldvåg er assisterende helsedirektør i Helsedirektoratet, som er blitt gjenstand for parodi.

«Kvinner med uønsket atferd ved egen omsorg» er blitt et begrep. Harald Eia og Bård Tufte Johansen viste parodiene på Helsedirektoratets holdningskampanjer i tv-programmet Storbynatt. «Ni av 14 sliter med slik uønsket atferd», sa de. Etterpå har kvinnene fått egen gruppe på Facebook og det er arrangert fakkeltog til støtte for «dem som sliter».

 

Blir tema på julebordet
Guldvåg forteller at han skokklo da han så programmet om kampanjen første gang.   

- Hva synes dere om å bli tullet med?

– Ærefylt, det. Jeg forstår at en stor samfunnsaktør som ønsker å påvirke atferd og holdninger må tåle å bli tullet med. En sikker vinner på julebordet.

- Føler du deg truffet?

– De har tatt oss på kornet. Det er noe med form og metode vi bare må smile av. Skjønner at vi oppfattes nokså likt.

 

Kjent logikk
Guldvåg tror folk kjenner seg igjen i parodien fordi Helsedirektoratet i sine kampanjer er tydelig på hvem målgruppen er.

– Ofte opplyser vi innledningsvis hvordan ståa er i dag. «Så og så mange kvinner» – vi kjenner oss igjen i logikken.

 

- Og like utydelige på innholdet …?

– Vi tester våre kampanjer for å sikre at vi har et klart budskap som folk forstår. Men vi kan alltid bli bedre.

 

- Ligger det et alvor bak tullet?

– Det er alltid en alvorlig side ved humor. Det kan jo inspirere oss til å tenke nytt om våre kampanjer.

 

- Redd for at noen kan bli såret?

– Det er en fin balanse mellom humor og det å tråkke på menneskers integritet. I dette tilfellet balanseres det godt.

 

Bruker millioner
Helsedirektoratet lager kampanjer for årlige summer i ti-millioners-klassen. 

- Er holdningskampanjer umoderne?

– Det er umoderne å kjøre dem alene. Det er godt dokumentert at de virker best sammen med tiltak. Kampanjene er med på å forsterke tiltakene.

 

- Virker de?

– Ja, når de skaper oppmerksomhet om tiltakene. Et typisk eksempel er røykeloven. Kampanjene våre den gang bidro til oppmerksomhet om lovarbeidet.

 

- Fått nye ideer?

– Tror vi skal tenke gjennom om vi kan bli for stereotype.

 

–  Sykepleiere kan påvirke
For tiden prioriterer Helsedirektoratet disse temaene: Gravide og alkohol. Arbeid og psykisk helse. Nøkkelhull.

–  Budskapet er: Ikke drikk når du er gravid. Du blir friskere av å jobbe. Ta sunne valg.

 

- Noen tema som egner seg for å påvirke sykepleiere?

– Hvis vi får sykepleiere til å få gravide til å la være å drikke i svangerskapet, er vi kommet langt.

 

- Tenkt på å hyre Storbynatt-gutta til å lage kampanjer?

– Er litt fristet. Vi får følge med videre på Storbynatt. Se hva vi har råd til. De er jo etterspurte gutter. 





Budskapet er: Ikke drikk når du er gravid.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse