fbpx Ledere kan unngå språk-fella Hopp til hovedinnhold

Ledere kan unngå språk-fella

På en sjelden måte makter Halvor Nordby å engasjere og formidle viktige budskap.

Bokfakta

Boktittel: Kommunikasjon og helseledelse
Forfatter: Halvor Nordby
Forlag: Cappelen Akademisk, 2009
Sidetall:
ISBN: 978-82-02-283490

Anmeldelse:Det er en nær sammenheng mellom godt lederskap og evnen til å kommunisere. Denne lille boken er ment som et hjelpemiddel til ledere i helsesektoren som ønsker å forbedre sin kommunikasjonsevne.

Forfatteren Halvor Nordby innleder med å fokusere på kommunikasjonssperrene som ofte fins mellom det økonomisk-administrative nivået og det helsefaglige i helseinstitusjoner. Han formidler kompleksiteten i denne type organisasjoner godt og gjenkjennelig. I tillegg til den komplekse strukturen trekker han fram motsetninger mellom profesjonene som hindrer kommunikasjon.

I andre kapittel tar han opp kommunikasjonsutfordringer. Å tilpasse budskapet til mottakerens perspektiv, er en grunnregel for å bli forstått. Dersom lederen ikke klarer å kommunisere sitt budskap på en forståelig måte kan det resultere i misforståelser, utilsiktede handlinger og dårlige relasjoner. En særlig stor risiko for lederen er når han skal formidle verdier og standpunkt som er foretatt på et samfunnsmessig, politisk og helhetlig plan. For lederen handler det om å balansere mellom ulike verdier. Da kan det lett bli konflikt med helseprofesjonenes verdier.

I diskusjonen om denne type dilemma har Halvor Nordby stor nytte av begrepet forståelseshorisonter. Her er også en god diskusjon om forskjellen mellom kommunikativ og strategisk helseledelse.

Bokens tredje kapittel legger hovedvekten på hvilke betingelser som må være til stede for å sikre god kommunikasjon.

Siste kapittel er praktisk rettet. Her presenterer Nordby nyttige kjøreregler for god kommunikasjon bygget på et solid etisk fundament. Det gjelder ikke minst i omtalen av språkbruket til lederen. Konsekvensene av provoserende språkbruk, hvordan antakelser kan virke negativt, formidling av bekymringer og bruk av negative ord og uforståelige tekniske uttrykk og brutal kommunikasjon kommer godt fram. Her er det mye å hente. Det gjelder ikke minst den praktiske sjekklisten som er knyttet opp til kommunikasjonens ulike faser; åpningen, midtdelen og avslutningen.

Boken har gode referanser. På en sjelden måte makter Halvor Nordby å engasjere og formidle viktige budskap. Dette er en nyttig bok for alle som skal forholde seg til mennesker i helsesektoren. Det vil si de fleste av oss.

Annonse
Annonse