Nyttig for studenter og erfarne sykepleiere
Bokfakta
Anmeldelse:Evidensbasert kunnskap er viktig både i forhold til forskning, fagutvikling og klinisk sykepleie. Hvordan skal en så forholde seg til et slikt sentralt, men samtidig noe diffust begrep? Forfatterne er dyktige fagpersoner og skribenter, som har belyst aktuelle begrep både pedagogisk og informativt.
Boken omhandler betydningen av forskningens kumulative effekt. De ulike fasene i forskningsprosessen fra idé til ferdig produkt er instruktivt beskrevet. Hovedfokus er betydningen av aktiv innhenting av publiserte forskningsartikler og annen aktuell faglitteratur relatert til det valgte forskningsspørsmål. Tre forsknings- og fagutviklingsprosjekter illustrerer hvordan en praktisk og teoretisk kan arbeide med prosjekter av ulik design.
Kapittel to og tre er sentrale i forhold til tilføring av ny kunnskap innen fagutvikling og metode i sykepleien. Her deler forfatterne informasjon om kunnskap og kunnskapskilder, og hvordan å finne kunnskap om et tema. Min erfaring er at mange prosjekt og studentoppgaver viser til en rekke databaser og søkeord de har benyttet, uten at relevante forskningsartikler blir integrert verken i teori- eller drøftingsdel. Forfatterne kunne i større grad vektlagt betydningen av hjelp til å finne de best dekkende søkeordene. Det er også viktig å merke seg betydningen av å begrense litteratursøket på en korrekt måte (limitations). Søkeren må kritisk luke ut «falske» treff, til tross for en tilsynelatende god avgrensning i søket.
Forfatterne påpeker problemer ved å kvantifisere kvalitative data. Eksempler fra prosjektet «Minner for livet» illustrerer hvor lett tallmagi kan bedra. Dersom 94 prosent av utfylte skjema viser en øking i positive følelser hos de ansatte, burde alle sykehjem gjennomført tilsvarende prosjekt. Konkrete effektmål burde deretter testes regelmessig.
En godt voksen sykepleier som for første gang skal starte et forskningsprosjekt, kan lett føle seg fanget og handlingslammet i nærkontakt med verdensveven. Ferske sykepleierstudenter kjenner den digitale teknikken, men ikke faget. Fagboken er ment å fungere for begge grupper, og et nært samarbeid på tvers av generasjonene vil kunne gi positive resultater.
Boken har en leservennlig layout. Fargekoder gjør det lett for leserne å følge progresjonen i lærestoffet. Den vil være til stor hjelp i utviklingen av studentoppgaver, kliniske prosjekt og større forskningsprosjekt.