Mangelfulle journaler: – Flere har måttet starte behandlingen helt på nytt

Nordlandssykehuset og Universitetssykehuset Nord-Norge mener mangelfulle journaler fra Spesialistlege AS har fått alvorlige konsekvenser for pasientene. Selskapet avviser kritikken.
Nordlandssykehuset og Universitetssykehuset Nord-Norge har lenge vært i konflikt med Spesialistlege AS for fiktive fakturaer.
Nå har sykehusene overtatt behandlingsansvaret for de rundt 300 pasientene som fikk behandling av Spesialistlege og hevder at journalføringen er mangelfull. Det har ført til at flere pasienter må starte behandlingen helt på nytt, melder NRK.
Må starte behandlingen på nytt
Ifølge Nordlandssykehuset har ti pasienter måtte starte behandlingen helt på nytt. Spesialistlege AS avviser kritikken. De hevder de har fulgt nødvendige prosedyrer for overføring av journaler.
– Det er pasientene som får belastningen. De kan få et avbrutt behandlingsforløp eller at de må gjøre undersøkelser eller tester på nytt igjen fordi vi mangler opplysninger, sier Daniel Mørch, konstituert klinikksjef for psykisk helse- og rusklinikken ved Nordlandssykehuset til NRK.
Etterforskes av Økokrim
Selskapet tok sykehusene til retten for å få betalt for utført behandling, men fikk ikke medhold.
I november ble det kjent at Økokrim har siktet daglig leder Miriam Angell i Spesialistlege AS for grovt bedrageri.
Hennes advokat Caterina Håland Gaeta uttalte da til NRK at de «ser frem til at saken blir opplyst». Videre sa hun at hennes klient «har svart på de spørsmål som er stilt og vil fortsette å bidra til å gi et korrekt bilde av saken».
Saken er fortsatt under etterforskning, melder NRK.
Journal med én setning
Mørch sier kvaliteten på journalene er svært varierende. I enkelte tilfeller skal det kun ha stått én setning i journalen.
– Det verste var et behandlingsnotat hvor det sto at «behandlingsansvaret overføres til Nordlandssykehuset».
Også Universitetssykehuset Nord-Norge deler kritikken.
– UNN har samme erfaring som Nordlandssykehuset. Det vil si at helseopplysningene som ble oversendt ikke var tilstrekkelig for å vurdere videre oppfølging, sier avdelingsleder Vemund Nordnes Myrbakk til NRK.
Han hevder at over halvparten av overføringene var helseopplysningene mangelfulle.
Spesialistlege AS avviser kritikken
Spesialistlege AS tilbakeviser påstandene om systematisk mangelfulle journaler. Daglig leder Miriam Angell mener selskapet har fulgt regelverket.
– I alle pågående pasientforløp har Spesialistlege lagt avgjørende vekt på forsvarlig overføring, og nødvendige helseopplysninger er oversendt for å sikre at behandlingsansvaret kunne videreføres i mottakende virksomhet. Videre har Spesialistlege løpende og etter forespørsel – og basert på pasientens samtykke – oversendt journalopplysninger, både direkte til pasienter og til sykehusene, i hovedsak Nordlandssykehuset. Påstandene om at dette ikke har skjedd, samsvarer ikke med Spesialistleges dokumenterte praksis, sier hun til NRK.



















0 Kommentarer