fbpx Kvalitet, trygghet og respekt Hopp til hovedinnhold

Berit Støre Brinchmann om kjerneverdiene i sykehus Kvalitet, trygghet og respekt

Kvalitet, trygghet og respekt er verdier det kan være vanskelig å leve opp til i en travel sykehushverdag, med lite ressurser og stramme budsjetter.  

De regionale helseforetakene er bærere av de felles nasjonale verdiene som ble vedtatt i 2002 ved innføring og oppstart av Helseforetaksreformen i Norge. Helse Nord skal for eksempel levere spesialisthelsetjenester som gjenspeiler grunnverdiene kvalitet, trygghet og respekt. Tjenestene skal være basert på kvalitet i prosess og resultat, trygghet for tilgjengelighet og omsorg og respekt i møtet med brukere og samarbeidspartnere.

I kraft av min stilling i Nordlandssykehuset har jeg deltatt i prosjektet "Verdibasert hverdag", der hensikten er å implementere disse grunnverdiene i sykehuset. Hvilken betydning har kvalitet, trygghet og respekt for den enkelte, for arbeidsplassen og for de vi er til for – pasienten med pårørende?

 

Selv pasient

Av og til møter jeg også det samme sykehuset som pasient eller pårørende. Jeg har en kronisk sykdom som innebærer at jeg må til jevnlig kontroll i spesialisthelsetjenesten. Her forleden kom jeg i skade for å glemme at jeg hadde en kontrolltime i sykehuset. Fadesen ble oppdaget dagen etterpå. Da lå det brev i postkassen med faktura, og krav om betaling for ikke møtt til legetime. Jeg ringte umiddelbart til poliklinikken for å be om ny time, og ble møtt av en telefonsvarer med opplysning om telefontid. Neste gang jeg ringte, traff jeg på en meget sur sentralborddame som kunne fortelle at jeg, fordi jeg ikke hadde møtt til time, nå var strøket av listene og overført fastlegen. Slik var rutinene, og det hjalp ikke at jeg høflig ba om unnskyldning og sterkt beklaget forglemmelsen. Jeg fortalte henne ikke at jeg skulle i møte på sykehuset og diskutere verdibasert hverdag, men jeg spør: Var dette en tjeneste basert på kvalitet i prosess og resultat, trygghet, omsorg og respekt i møtet med sykehusets brukere?

 

Fokusgrupper om erfaringer

Som sykepleieprofessor deltar jeg også i et forskningsprosjekt der vi har invitert erfarne sykepleiere til å fortelle om sine erfaringer og opplevelser rundt sykehusets kjerneverdier. En tid tilbake var jeg med på et fokusgruppeintervju der dyktige sykepleiere fra ulike avdelinger reflekterte rundt situasjoner hvor de opplevde at de hadde lyktes eller ikke lyktes i å leve opp til og utøve sykepleie i tråd med kvalitet, trygghet og respekt. Det var noe kjent med en av disse sykepleierne, og midt under fokusgruppeintervjuet oppdaget jeg at dette var den sykepleieren som ledsaget en av mine nærmeste som ble akutt syk og sendt med ambulansefly for vel et år siden. 

Plutselig kom alt så tydelig tilbake for meg. Jeg husker sykepleierens rolige fremtreden i den akutte situasjonen. Hvordan hun hadde full kontroll over det tekniske utstyret, og samtidig opptrådte passe diskré og småpratende. Hun viste respekt for pasienten og de pårørende, fleipet litt om at hun måtte ordne opp med alle spagettiledningene, og tiltalte pasienten med etternavn, slik som han likte det, og ønsket ham lykke til med operasjonen. Selv om turen fikk en sørgelig slutt, har vi ofte snakket om denne sykepleieren i ettertid. Det hun gjorde og sa på pasientens siste flyreise vil vi som pårørende alltid bære med oss. Disse minnene er det godt å tenke tilbake på. Det er fint å vite at min pårørende hadde denne sykepleieren sammen med seg disse siste timene. Dette var etter min mening sykepleie av ypperste kvalitet, med både trygghet og respekt.

 

Fine ord

Jeg er ikke sikker på at alle som jobber i sykehuset kjenner til kjerneverdiene, eller reflekterer over hvor stor betydning de har. Jeg har hørt ansatte som fleiper litt over fine ord, som brukes i taler og festskrifter. Kvalitet, trygghet og respekt er verdier det kan holde hardt å leve opp til i en travel sykehushverdag, der fokus ofte er på den daglige driften, ressursknapphet og stramme budsjetter.   Ikke mindre bør vi stoppe opp litt av og til og tenke over hvor viktige disse verdiene faktisk er.

 

 

Til refleksjon:

  • Hva betyr kjerneverdiene kvalitet, trygghet og respekt for deg som sykepleier i din hverdag?
  • Har du opplevd gode situasjoner som sykepleier der du opplevde at sykepleien du utøvde var i tråd med disse verdiene?
  • Har du opplevd situasjoner der sykepleien ikke hadde god nok kvalitet, trygghet eller respekt?
  • Har du hatt tilsvarende opplevelser som pasient eller pårørende?