Forskningens ABC
Som student skal du kunne bruke forskningsbasert kunnskap for å lære og forstå sykepleie. Forskningens ABC inneholder det du trenger for å finne, forstå og bruke forskning.
DEL 1: HVA ER KUNNSKAP?
DEL 2: Å FINNE OG VURDERE KUNNSKAP
![](/sites/default/files/styles/large/public/inline-images/det_starter_med_et_sporsmal.png?itok=Rj9H4Jj-)
Det starter med et spørsmål
Det kan være til god hjelp å stille de rette spørsmålene for å holde seg faglig oppdatert.
![](/sites/default/files/styles/large/public/inline-images/litteratursoking.png?itok=pEQ_cF2O)
Litteratursøking i kunnskapsbasert praksis og forskning
Det er nyttig og nødvendig å søke etter og lese litteratur for å holde seg faglig oppdatert. Her får du tips til søking i kunnskapsbasert praksis og forskning.
![](/sites/default/files/styles/large/public/inline-images/a_vurdere_kunnskap.png?itok=6r6Z3DCo)
Å vurdere kunnskap
Det er viktig å vurdere informasjon på en konstruktiv måte. Her får du tips til hvordan du kan lese forskning kritisk.
![](/sites/default/files/styles/large/public/inline-images/hva_var_resultatene.png?itok=fY2ceex1)
Hva var resultatene?
Før vi bruker funn som utgangspunkt for å iverksette tiltak som endrer praksis, må vi vite hva resultatene betyr.
DEL 3: Å UTVIKLE KUNNSKAP
![](/sites/default/files/styles/large/public/inline-images/tema_problemstilling_hensikt_ny.png?itok=9Hc4ZPbc)
Tema, problemstilling, hensikt, forskningsspørsmål, hypotese og mål – hva er hva?
Denne korte artikkelen har til hensikt å tydeliggjøre skillene, men også sammenhengene mellom tema, problemstilling, forskningsspørsmål, hypotese, hensikt og mål.
![](/sites/default/files/styles/large/public/inline-images/kvaliteten_pa_kvalitativ_forskning.png?itok=HNOUmW1U)
Kvaliteten på kvalitativ forskning
Det stilles like høye krav til kvaliteten på kvalitative studier som på kvantitative studier.
![](/sites/default/files/styles/large/public/inline-images/hvordan_gjore_en_vellykket_datainnsamling.png?itok=cbHhhhVL)
Hvordan gjøre en vellykket datainnsamling
Man kan gå i diverse feller når man samler inn data ved hjelp av fokusgruppeintervju.
![](/sites/default/files/styles/large/public/inline-images/kvalitet_i_kvantitativ_metode.png?itok=ghAojYFf)
Kvalitet i kvantitativ metode – et innblikk
Hvordan kan man vurdere kvaliteten på en gjennomført studie som har benyttet kvantitativ metode?
![](/sites/default/files/styles/large/public/inline-images/mixed_methods_design.png?itok=MzDV9_EP)
«Mixed methods»-design i helseforskning
Et hovedargument for å mikse metodebruk er at det kan gi en bedre og dypere forståelse av tematikken man ønsker å belyse, og dermed styrke tilliten til konklusjonene.
![](/sites/default/files/styles/large/public/inline-images/forskningsetiske_utfordringer_ved_kvalitative.png?itok=8pUCklvX)
Forskningsetiske utfordringer ved kvalitative studier
I vitenskapelige artikler finner man sjelden en inngående redegjørelse for forskningsetiske vurderinger.
![](/sites/default/files/styles/large/public/inline-images/nye_personvernregler_0.png?itok=-PLV5BFg)
Nye personvernregler – hva er konsekvensene for sykepleieforskningen?
EUs personvernforordning medfører at forskere og forskningsinstitusjoner har fått større ansvar. De må selv sikre seg at de oppfyller lovkravene.
DEL 4: Å FORMIDLE KUNNSKAP
![](/sites/default/files/styles/large/public/inline-images/forskjeller_og_likheter_mellom_forskningsart_og_0.png?itok=DGb4HSCB)
Forskjeller og likheter mellom forskningsartikkel og fagartikkel
Hva skiller en fagartikkel fra en forskningsartikkel?
![](/sites/default/files/styles/large/public/inline-images/siter_og_referer_korrekt_0.png?itok=ZMF01AeO)
Siter og referer korrekt
Feil og mangler ved sitater og referanselister i akademiske arbeider reduserer den vitenskapelige verdien av forskning.
![](/sites/default/files/styles/large/public/inline-images/se_din_egen_tekst_utenfra_0.png?itok=OVw-vgmZ)
Se din egen tekst utenfra
Det er lett å se seg blind på sin egen tekst. Derfor kan korrektur og språkvask være nyttig.
![](/sites/default/files/styles/large/public/inline-images/Forskningens%20ABC_2019_COVER.jpg?itok=5nSYxy2g)