fbpx Selvfølgeligheter og vitenskap Hopp til hovedinnhold

Selvfølgeligheter og vitenskap

Bokfakta

Boktittel: Selvregulering. Om endring av atferd og vaner i det moderne samfunn.
Forfatter: Pål Kraft
Forlag: Universitetsforlaget, 2014
Sidetall: 224
ISBN: 978-82-150-2453-0

Anmeldelse:

Greier du å stå imot impulser om å spise, ha sex, kjøpe noe, å slappe av, sjekke e-post eller surfe på nettet? Halvparten av oss greier ikke det. I løpet av en dag tar vi 35 000 beslutninger, og de fleste av dem er vi oss ikke bevisste. Valg tapper oss for energi. Informasjonsflommen i dagens samfunn er enorm.

Pål Kraft er direktør ved SIRUS og professor ved BI. Forfatterens utgangspunkt er at kroppen og hjernen er den samme som for flere tusen år siden, mens vårt hypermoderne samfunn er et helt annet. Et samfunn som forutsetter evne og vilje til å tilpasse seg samfunnets krav og normer. Til det trengs det selvregulering som innebærer både viljestyrke, selvkontroll og selvdisiplin. Forfatteren fokuserer på blant annet personlighet, barn, rusavhengighet, spisevaner og fysisk aktivitet, begrensninger og muligheter, men også når selvregulering svikter og hvordan den kan styrkes.

Han er flink til å bruke eksempler som leseren vil kjenne seg igjen i. Boken er full av selvfølgeligheter, som blir bekreftet gjennom forskning. Et eksempel er at seksuell opphisselse på julebord gjør det lettere å være utro. Forfatteren lider av substantivsyke og unngår «jeg» når han omtaler seg selv. Noe som kan oppleves som arkaisk. Siden målgruppen ikke er forskere, skulle det ikke være nødvendig å ha referansene i selve teksten.

Bokens beste kapitler er de som handler om avhengighet hvor han nevner narkotika, sovemidler, alkohol, koffein og sukker som vanedannende, og fysisk aktivitet og spisevaner. Derfor kunne de to kapitlene av pedagogiske grunner ha innledet boken. De er relativt praktiske og ville ha økt motivasjonen til å fortsette å lese boken. Forfatteren er på sitt beste når han beskriver og analyserer fenomener og på sitt svakeste når han pakker inn egne holdninger i et skinn av vitenskapelighet, som for eksempel at kapitalismen er best.